Gå til innhold
Arkivverket

Kristian Ulrik Olsen fra Frøya


Hans Martin Fagerli
 Del

Recommended Posts

Kristian Ulrik Olsen f. 5.9.1866 og konfirmert 8.10,1882, er bror av min oldemor (Lorentine Margrete Olsen). Han er født på Indtian, men flyttet som ganske ung mann til Sula. Av noen gamle papirer jeg har, skal han ha emigrert til Amerika ca 1891. Dette har jeg ikke klart å bekrefte. Han skal også (eventuelt i Amerika?) ha brukt fornavnet Gordon.

 

Jeg har ettersøkt mannen i Digitalarkivet og finner 2 stk Kristian Ulrik Olsen fra Frøya. Den ene tar etter hvert slektsnavnet Maasøval. Han er ikke min "mann". Den andre bosetter seg på Sula (Sulen i gamle dager) og gifter seg med Johanna Berntine Enoksdatter fra Sula, f. 1863. De får 10 barn. Ved ett av barna er Johan Elenius Olsen fadder. Det er den eneste bekreftelsen jeg har på at Kristian Ulrik kan være "min" mann, for han  har en bror ved det navnet. I så fall har han ikke emigrert.

 

Jeg har forsøkt å bekrefte at nevnte Kristian Ulrik Olsen er "min" mann ved å finne ekteskapsinngåelsen mellom Kristian Ulrik og Johanna Enoksdatter, og derigjennom se hvem som er hans foreldre (bør være Ole Johannessen og Caroline Eriksdatter). Foreldrene bodde på Indtian (Frøya). Siden Kristian og Johanna ikke er gift ved første barns (Eline Ovidie) dåp 2.5.1887, men gift ved det andre barnets (Hilda Konstanse) dåp i 1889, er det et rimelig kort tidsrom som er aktuelt for inngått ekteskap. Har sett gjennom tilgjengelige kirkebøker fra hele Frøya/Hitra), men uten resultat!    Har sjekket de få borgerlige vielsene også.

 

1. Er det noen der ute som kjenner slekter på Hitra/Frøya, og kjenner disse navnene?

2. Er det noen som kan finne Kristian Ulrik (ev. Gordon) utvandret til Amerika?

 

 

Endret av Hans Martin Fagerli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Sven Hjortland skrev:

 

Takk Sven!

 

Denne var jo interessant, og må vel regnes som en bekreftelse på mine antagelser. Her linkes det jo til Kristian Ulriks far Ole Johannessen - som er min tippoldefar! Ellers er det jo en del rariteter i FS. Min oldemor Lorentine Margrete Olsen framkommer i litt ulike variasjoner. Dessuten ser det ut til at "Gordon" er et navn som er knyttet til Kristian Ulriks sønn med samme navn som faren.

 

Jeg ser også at de opplysningene jeg har om denne familien fra gammel av, er en avskrift av deler av det du har sendt meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Ulrik Kristianson

 in the U.S., Naturalization Records, 1840-1957

Name: Kristian Ulrik Kristianson
[Ulrik Gordon Kristianson] 
Gender: Male
Declaration Age: 29
Record Type: Declaration
Birth Date: 11 Feb 1898
Birth Place: Trondhjem, Norway
Arrival Year: 1922
Residence Place: Washington
Declaration Date: 22 Oct 1927
Declaration Place: Washington, USA
Spouse: Gyda Kristianson
Court: District Court
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian U Gordon

 in the Washington, Death Index, 1940-2014

Name: Kristian U Gordon
Gender: Male
Age: 91
Birth Year: abt 1898
Residence Place: Seattle, Washington, USA
Death Date: 29 Jul 1989
Death Place: Seattle, Washington, USA
Social Security Number: 574-05-2913
Certificate Number: 022830
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

received_2246799355581913.jpeg

 

Takk Ann-Mary!

 

Jeg har tilgang til NBs avismateriale, og skal ta en titt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Sven Hjortland skrev:

Kristian Ulrik Kristianson

 in the U.S., Naturalization Records, 1840-1957

Name: Kristian Ulrik Kristianson
[Ulrik Gordon Kristianson] 
Gender: Male
Declaration Age: 29
Record Type: Declaration
Birth Date: 11 Feb 1898
Birth Place: Trondhjem, Norway
Arrival Year: 1922
Residence Place: Washington
Declaration Date: 22 Oct 1927
Declaration Place: Washington, USA
Spouse: Gyda Kristianson
Court: District Court

Sven!

 

Ja her har du egentlig funnet årsaken til at jeg satt med opplysninger om at Kristian Ulrik (senior) skulle ha brukt Gordon som navn, og at han hadde emigrert til USA. Det er sønnen med samme navn som ble amerikaner! Å døpe sønner med samme navn som sin far, var vanlig i gamle dager. Jeg har faktisk hørt om tre (far, sønn og sønnesønn) med samme navn i samme familie, og også to sønner med samme navn som far! Kan skape forvirring for oss "etterforskere".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.