Gå til innhold
Arkivverket

Løst: Foreldre til Jon Pedersen Tverråga i Vefsn


Baard Vidar Pettersen
 Del

Recommended Posts

Min tipp-tipp-oldefar het Jon Pedersen og levde som husmann i Tverråga i Vefsn til han døde der 6. juli 1835. Jeg ettergår for tiden min første slektsgranskning som ligger 25 år tilbake i tid, og ser at kildebehandlingen min ikke var helt på topp. Jeg greier nemlig ikke å finne ut hvordan både jeg og senere bygdeboka kommer fram til at han er samme Jon Pedersen som døpes i 1789 som sønn av Peder Hansen og Marit Kristensdatter.

 

Jeg finner ikke skifte etter hverken Peder Hansen, som døde 1810, eller Marit Kristensdatter som døde 1840. I ekteskapet 1821 mellom Jon Pedersen og Lisbet Lucie Larsdatter er det ikke oppitt foreldre. Jon Pedersen får to barn utenfor ekteskap før han gifter seg. Heller ikke her noe hint om foreldre. Alle steder er han oppgitt som Jon Pedersen Tverråga (Tveraae). Peder og Marit har ingen Jon hos seg i 1801. Han er riktignok uekte barn, men foreldrene gifter seg 4 år senere. Jeg har bare dødsoppføringen som tilsier at han er født 1789, men alderen ved død er som kjent veldig upålitelig. Jeg finner 5 Jon Pedersen født innenfor +/- 4 år:

 

Peder Olsen Almliens Jon Christian f. 1785

Peder Olsen Fellingforsens Jon f. 1787

Peder Jonsen Hellfjellets Jon f. 1788

Peder Hansen Hals' Jon f. 1789

Peder Mikkelsen Brattbakkens Jon f. 1790

 

Noen som har forslag til avklaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager å bry dere med denne, for jeg fant løsningen selv rett etterpå. I innrulleringsmanntall for Vefsn 1821 står Jon Pedersen under Tveraae. Der er det oppgitt at han er født på Dolstadsøe - som forsåvidt ikke stemmer, men der bodde i hvert fall Peder Hansen og Marit Kristensdatter i mange år. Så da hadde jeg flaks den gangen på sent 80-tall, for da hadde jeg ikke tilgang til annet enn kirkebøker og folketelling 🙂

Endret av Baard Vidar Pettersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Baard Vidar Pettersen changed the title to Løst: Foreldre til Jon Pedersen Tverråga i Vefsn

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.