Gå til innhold
Arkivverket

Sunnhordland sorenskrivararkiv: Kjøpskontrakt hus på Apeland i Sveio 1871


Geir Apeland
 Del

Recommended Posts

Hei

Er det noen som vil hjelpe med tydning av kjøpekontrakten nr. 3, mellom Johannes Larsen (min tippoldefar) og Aanen Larsen? 

 

Jeg klarer å lese mye av teksten, men er redd for å gå glipp av viktige detaljer. Så hvis vil gi seg i kast med den, så er jeg veldig takknemlig .

 

https://www.digitalarkivet.no/tl20070808071265

 

Mvh

Geir Apeland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omtrent slik:

 

3. Kjøbecontragt. Undertegnede Johannes Larssen, Husmand under Gaarden Abeland, vedgaar herved, at have solgt og afhændet, ligesom jeg herved sælger og afhænder til Hr. Aanen Larssen vestre Vego, mit eiede Stuehuus med Kakelovn og andet Tilbehør, saaledes, som det idag forefindes, tilligemed Endel Rundmaterial paatænkt til Ladebygning staaende og beroende paa mit fæstede Husmandsplads Dalbakka under Gaarden Abeland i Sveen sogn samt omtrendt 10 - ti - Tylfter Sagebord beroende ved Ærvesvaagssagen i Vikebygd, altsammen for en Kjøbesum som udgjør min fulde Gjæld, til Kjøberen nemlig 40 Spd - fyrgetyve Spesidaler - paa de Vilkaar, at jeg indtil videre skal have Stuehuset til Leie og Bruug, imod at svare til Kjøberen som Brugsavgift 2 Spd. to Spesidaler - aarligen erlagt inden Mars Maaneds Udgang. Da Kjøbesummen for længst er mig Betalt, saa erkjender jeg ovenbemeldte Kjøber for retmæssig Eier af omhandlede solgte Ting, unden Anke af mig eller mine i nogen Maade, hvorfor jeg er hans Hjemmelsmand efter Loven. Dette bekræftes ved min Haand i Vidners Overvær. - Gaarden vestre Vigo d. 14de Marts 1871. Johanes Larsen Apeland. Til Vitterlighed: Hans Johnsen Strømsvaald. Hans Larsen Hægland m. F. Pen. - At jeg undertegnede har af ovenbemeldte Johannes Larsen paa anførte Vilkaar kjøbt de omhandlede Ting, tilstaaes herved. Datum ut supra. Aanen Larsen. Til Vitterlighed: Hans Johnsen Strømsvaald. Hans Larsen Hægland. Bege m. F. Pen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.