Gå til innhold
Arkivverket

Ikke skannet Ministerialbok for Kongsberg prestegjeld 1783-1797 (0604Q), konfirmerte


Cecilie Simon
 Del

Recommended Posts

Er det noen grunn til at det ikke er scannet konfirmerte for perioden 1783-1789? (også for årene før og etter).

Jeg leter etter Lorentz Henriksen, som i følge en militærrulle skal være født på Hogstad i Kongsberg trolig rundt 1780.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Cecilie Simon skrev:

Er det noen grunn til at det ikke er scannet konfirmerte for perioden 1783-1789? (også for årene før og etter).

Jeg leter etter Lorentz Henriksen, som i følge en militærrulle skal være født på Hogstad i Kongsberg trolig rundt 1780.

 

Konfirmantene er innført i kommunikantprotokollene, som ikke finnes på mikrofilm. Noen av kommunikantprotokollene har blitt skanna fra original, men ikke alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Takk skal dere ha begge 2.

Jeg fant nå dåpen til Lorenz, døpt 5. sep 1779. Der kalles han Lorentz Henrik, uekte sønn av underoffiser på Ege Peder Henriksen og Anne Syrena Olsdatter som var hos faren på Vedhogsted (de gamle kildene ser ut til å bruker Hogsted, de nye Hogstad). Det er litt forvirrende med patronymet Henriksen, hvis faren het Peder. jeg må sjekke videre her. 

Litt usikker på konfirmanten din Else. Er Wigant et sted/gård på Kongsberg, jeg trodde det var et "etternavn" og jeg har ingen forbindelse enda til dette etternavnet for Lorentz foreldre.

Jeg prøver å finne ut om Lorenz  Henric døpt i 1779 i Kongsberg og som jeg finner som jeger Lorenz Henriksen Haagsted født på Haagsted i Kongsberg  i Jegerkorpsets ruller fra 1815, er den samme som den soldat/grenader Lorenz Henriksen som giftet seg med Berthe Andersdatter i Garnisonskirken i Christiania i 1805. Det er svært mye som tyder på at disse 2 er samme person. "Min" Lorenz ankom Christiania fra Brevig i 1799, samme år som Lorenz fra Kongsberg ble innrullert. "Min" Lorenz var jeger, senest 1811 og Lorenz fra Kongsberg var også jeger.

"Min" Lorenz var fortsatt jeger i 1818, men ikke i 1820. Lorenz fra Kongsberg ble dimittert i 1819. Og Lorenz Henriksen er ikke et vanlig navn. Det eneste som taler imot at dette er en og samme person er at "min Lorenz" står oppført med 2. Akershuiske i 1804-1807, fra 1811 står det jeger, men ikke hvilket kompani. I rullene fra 1815 er det oppgitt at Lorenz fra Kongsberg hadde tjent ved Opplandske infanteriregiment.

Jeg får lete videre.

 

Cecilie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.