Gå til innhold
Arkivverket

Forfedre til: Bjørn Ingebrigtsen Raunholm 1740-1802


Terje Hammer Aarland
 Del

Recommended Posts

Er det mulig å finne hvem som var forfedrene til ekteparet:

 

Bjørn Ingebrigtsen Raunholm 1740-1802. Antar at fødselsstedet er Raunholm i nåværende Fitjar. Han døde i 1802 i nåværende Austevoll tidligere Fitjar. Og forfedrene til kona hans Mari Andersdatter Raunholm 1827-1810. Jeg vet ikke hvor hun ble født, men døde trolig på samme sted som sin ektefelle.

 

I tillegg til dette ønsker jeg info om forfedrene til Brita Størk datter Sunda (Lillejeie) 1751-1787 (Tysnes)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, men det var ikke dette jeg var ute etter. Det var om mulig at det finnes noe om deres foreldre eller forfedre. Noen av disse slektene i Sunnhordland har grener til adelen i Sunnhordland, men om det gjelder disse da vet jeg ikke helt?

 

Så hvis det finnes noe om forfedrene til de i mitt innlegg så er jeg selvsagt interessert i det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Terje Aarland skrev:

Mari Andersdatter Raunholm 1827-1810.

 

Her er det vel litt feil i årstallene? Det skal vel være 1727 - her i dødsfallet til Mari Andersdatter Rønholm i 1810:

https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000000597849

 

Hvis hun er født i 1727 og får sønnen Endre i 1774, er hun 47 år gammel. 

 

Fitjar bygdesoge 2 : Gards- og ættesoge

 

Bjørn og Mari .jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frå Tysnessoga band 2 Ernst Berge Drange, s. 71 om Lilleheie også kalla Svinadalen. Den Brita du søkjer er vel nr 8 i barneflokken her:

 

Størk Olson Vevatna br.  1. f. Bortveit, Stord f.o. 1709 d. 1773 vart g. I. 1733 m. enkja Guri Samsonsdtr. Vevatne br. 1. f.o. 1707 i Neravåge d. 1770, g. II. 1771 m. enkja Kari Olsdtr. Nera-Lunde br. 2. Guri og Størk bygsla i Svinadalen 1755 etter å ha budd på Vevatna br.  1. frå 1733.  Med Kari flytta Størk til Lunde. Størk dreiv mykje i smia då han var i Svinadalen, og han reiste på vintersildfiske.
Born:

1.    Kristi f. d.1734

2.    Kari f.1736d.1736/37

3.    Kari b. Nera-Gjelland br. 2.

4.    Anders f. 1740 d. før 1770

5.    Torbjørn sjå nf.

6.    Kristi b. Nera-Gjelland, sidan hus utan jord i Nordalen under Færavåg.

7.    Ola f. 1746 d. før 1770

8.    Brita b. Sunda B. br. 2.

Endret av ErlingUtne
modifisert utsagn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.