Gå til innhold
Arkivverket

uekte barn døpt, far mangler, men blir "underrettet". Hvor leter jeg?


tore stabell kulø
 Del

Recommended Posts

Jeg er på jakt etter min oldefar født i 1891, og det eneste håndfaste er klokkerboken, der det ved dåpen av hans uekte barn, min bestefar, står barnefarens navn, bosted og fødselsår. Men det er ikke nok til å finne ham, dessverre. Men når det står at far "underrettes" regner jeg med at noen i "øvrigheten" sendte ham et brev, og at man kanskje tok kopi av brevet og la i en mappe e.l? Hvor i Statsarkivet i Trondheim skal jeg i så fall lete? Jeg vet ikke om det er klokker, sogneprest eller lensmann som hadde med slike saker å gjøre, eller hvordan korrespondansen forgikk på den tiden.

Dåpen var i Herøy, Nordland, i 1914.

 

På forhånd tusen takk.

 

Mvh,

Tore Stabell Kulø

oldebarn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuell farskapssak før 1915 vil som regel finnast som privat politisak. Elles så kan det finnast saker om oppfostringsbidrag i amtmannsarkivet. Før 1915 var det opp til mora om ho ville oppgje barnefaren og kreve bidrag frå han.

 

(Då dei Castbergske barnelover kom i 1915 vart det eit krav at faren måtte bli oppgitt. Frå den tida av finn ein farskapssakene i sorenskrivararkiva og lensmannen fekk oppgåva som bidragsfogd).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

 

Hvis man møter opp for å finne noe om denne politisaken eller bidragssaken i amtmannsarkivet, er det slik at Statsarkivet er så "strukturert" at man vil kunne finne det ganske raskt - hvis det er der - eller leter man litt "på måfå" i tusen permer og mapper?

For man kan kanskje ikke bestille hjelp til å finne dette via Arkivverkets "bestill en enkeltopplysning"-tjeneste?

 

Mvh,

Tore Stabell Kulø

på Oldefar-jakt

Endret av tore stabell kulø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.