Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var salmaker Christian Kautz?


Knut Thorstad
 Del

Recommended Posts

Levde i første halvdel av 1700-tallet Bosted Lystadeie, Ullensaker. Tyskklingende navn .Mulig  militær tilknytning  (salmaker, dragon)? Søker mulige opplysninger om opprinnelse.

Mvh Knut Thorstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding. Ja, det stemmer nok at det er denne Christian jeg søker. Jeg  har fra annen kilde fått oppgitt at han giftet seg med Lisbet Kristoffersdatter, Østre Ulleren, Ullensaker. Hennes foreldre skal være Kristoffer Pedersen Ulleren og Kristine Jensdatter. Det er slik navnene er skrevet i de papirene jeg har fått,. Jeg leter på vegne av en slektning som lager en slektstavle. Imidlertid finner vi ikke opprinnelsen til Christian Kautz.. Jeg har svært begrenset kunnskap om dette, men det kan være at han stammer fra et sted i nåværende Tyskland, navnet kan tyde på at han er tyskættet, og at han kanskje  er kommet til Norge i forbindelse med omorganisering av hæren som ble foretatt omtrent på disse tider. I Ullensaker eller området omkring var det vel forlagt dragoner, og det kan vel være at de hadde nytte av en sadelmaker? Muligens finnes det arkiver i forsvaret som kan si noe om dette. Jeg får forsøke der. Uansett, takk for hjelpen!

Mvh Knut Thorstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for hjelpen fra mange bidragsytere 😄. Nå har jeg fått nyttige innspill for å kunne sette sammen bitene i puslespillet. Jeg er ukjent med dette arbeidet, men skal gå inn på alle linkene jeg har fått. Ser at denne Christian Kautz  muligens kan komme fra Breslau i Schlesien. Siden navnet er tyskklingende antok jeg at han kunne stamme fra et sted i nåværende Tyskland. Denne antakelsen var nok feil. Det er vel kanskje  eventuelle kilder i  Wraclaw i Polen som  kan være det aktuelle for et søk etter mannen?

Mvh Knut Thorstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.