Gå til innhold
Arkivverket

Løst: FT1801, Konfirmasjon og død Norderhov 1801 - 1865


Birgit Gordon
 Del

Recommended Posts

Hei.
Jeg trenger litt hjelp her til å finne Thore Andersen i FT1801, Thore Andersen og Sophie/a Johannesdatter sine konfirmasjoner, og deres dødsfall. 
Har lett gjennom konfirmasjoner og synes det er rart at jeg ikke finner Sophie/a sin konfirmasjon i og med at de gifter seg i 1812. Begge burde vel være konfirmert før de giftet seg på den tiden?
Jeg har lett etter de i FT1865 og ikke funnet de og regnet derfor med at de døde i tidsrommet etter 1838 - 1865. 1838 er valgt siden de fikk sitt siste barn da.
Regner med at jeg har sett meg blind på dette og håper noen kan hjelpe meg med å finne dem igjen.
Har følgende opplysninger om dem:
 
Thore er døpt 5 feb 1792 av foreldrene Anders Michelsen og Malene Olsdatter i Sørummseie.
 
Sophie/Sophia er døpt 7 des 1793 av foreldrene enkemand Johannes Gulbrandsen og pige Berthe Tronsdatter, Løcken Eie.
 
Jeg har klart å finne Sophie/a i FT1801 hvor hun bor sammen med sin tante Guri Tronsdatter, så moren er vel mest sannsynelig død.
 
Etter dette har jeg ingen opplysninger om noen av dem før de gifter seg i 27 des 1812
 
De har fått sitt først barn og døper henne den 22 nov 1812 Berthe Maria 
Endret av Birgit Gordon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Birgit Gordon skrev:
Hei.
Jeg trenger litt hjelp her til å finne Thore Andersen i FT1801, Thore Andersen og Sophie/a Olsdatter sine konfirmasjoner, og deres dødsfall. 
Har lett gjennom konfirmasjoner og synes det er rart at jeg ikke finner Sophie/a sin konfirmasjon i og med at de gifter seg i 1812. Begge burde vel være konfirmert før de giftet seg på den tiden?
Jeg har lett etter de i FT1865 og ikke funnet de og regnet derfor med at de døde i tidsrommet etter 1838 - 1865. 1838 er valgt siden de fikk sitt siste barn da.
Regner med at jeg har sett meg blind på dette og håper noen kan hjelpe meg med å finne dem igjen.
Har følgende opplysninger om dem:
 
Thore er døpt 5 feb 1792 av foreldrene Anders Michelsen og Malene Olsdatter i Sørummseie.
 
Sophie/Sophia er døpt 7 des 1793 av foreldrene enkemand Johannes Gulbrandsen og pige Berthe Tronsdatter, Løcken Eie.
 
Jeg har klart å finne Sophie/a i FT1801 hvor hun bor sammen med sin tante Guri Tronsdatter, så moren er vel mest sannsynelig død.
 
Etter dette har jeg ingen opplysninger om noen av dem før de gifter seg i 27 des 1812
 
De har fått sitt først barn og døper henne den 22 nov 1812 Berthe Maria 

 

Det står Sophie Johannesdatter,ikke Sophie Olsdatter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en Sophia Johannesdatter Borger konf. 24. april 1808.

Kolonnen helt til høyre, nr. 46 her:

SAKO, Norderhov kirkebøker, F/Fa/L0006: Ministerialbok nr. 6, 1789-1811, s. 195
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070313660436

 

Borger er like ved Klekken/Klækken. Ser det står Klækken etter farens navn ved dåpen til Sophia.

 

 


 

Endret av Trude Nilsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en Tord Andersen Tandberg 18 år, konf. 30. sept. 1810.

3. kolonne fra venstre, "nr." 28 (tror jeg da) fra toppen, her:

SAKO, Norderhov kirkebøker, F/Fa/L0006: Ministerialbok nr. 6, 1789-1811, s. 197
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070313660438

 

Ser foreldrene hans bor på Tandberg ved ft 1801.

 

 


 

Endret av Trude Nilsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Birgit Gordon skrev:

1838 er valgt siden de fikk sitt siste barn da.

Vet jo ikke om det er dette barnet du henviser til, men jeg fant en Johan - født i 29. aug. 1839 .

nr. 179 her:

SAKO, Norderhov kirkebøker, F/Fa/L0010: Ministerialbok nr. 10, 1837-1847, s. 38
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20051111050040


 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Trude Nilsen skrev:

Vet jo ikke om det er dette barnet du henviser til, men jeg fant en Johan - født i 29. aug. 1839 .

nr. 179 her:

SAKO, Norderhov kirkebøker, F/Fa/L0010: Ministerialbok nr. 10, 1837-1847, s. 38
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20051111050040


 

Stemmer det Trude. 🙂 En skriveleif var ute og gikk her. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Trude Nilsen skrev:

Så bra! Dumt det ikke står noe om hun er hustru eller enke da...

 

Ja er det Trude. Sitter å går igjenom en gang til her nå 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.