Gå til innhold
Arkivverket
Frank Rusten

Tyding av skrift i kirkebok

Recommended Posts

Frank Rusten

Trenger litt hjelp til å tyde hva som står i kirkebøkene her;

 

Maria Simensdatter, født 7.11.1850 på Dalbakken i Vestre Gausdal, fødte en sønn utenfor ekteskap;  Sigvardt Iversen, født 5.10.1876, døpt 26.11.1876 i Svadsum kirke.

Sønnens skjebne kjenner jeg ikke til. Han er ikke konfirmert verken i Svadsum, Nykirke eller Fron. Han finnes ikke i folketellingene heller.

Gausdal prestekontor, Ministrialbok nr 10, 1867-1886, side 49, nr 76.

https://media.digitalarkivet.no/view/6096/31354/51

Gausdal prestekontor, klokkerbok nr 2, 1874-1897, side 9, nr 18.

https://media.digitalarkivet.no/view/9292/7022/8

 

Se også;  https://www.digitalaarkivet.no/view/255/pd00000011685859

 

Maria er omtalt i folketellingen i 1875 - på gården Ormvolden i Svadsum.

Hun forsvinner etter fødselen. Jeg vet ingenting om hennes videre liv. Jeg finner henne verken under folketellingen i 1900 og 1910. De fleste av hennes søsken utvandret til USA i 1870 - 1880 årene.

Kan hun ha utvandret?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grethe Flood

Men jeg mener det står pige Anne Marie Simensdatter Klokkerhougen på mor og H. E. Iver Erlandsen Hougen fra Nord-Fron på far.  I merknadsfeltet helt ute til høyre står det at dette var farens andre leiermål, og morens første leiermål. Det skal bety at Iver Erlandsen har et barn født utenfor ekteskap før Sigvardt. 

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Frank Rusten

Takk for hjelpen.

Var ikke sikker på hvor jeg fant forumet for tyding av skrift.

Jeg var ikke sikker på hvem som hadde hvor mange leiermål.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grethe Flood

Jeg vet jo ikke om dette er riktig person, men 13.10.1872 blir det døpt ei jente Mari i Nord-Fron, med far Iver Erlandsen (20) - se nr. 124:

SAH, Nord-Fron prestekontor, Ministerialbok nr. 2, 1865-1883, s. 67
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070115640072 
 

Endret av Grethe Flood

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum

Sigvard Simensen,2, emigrerte i 1879.

På samme liste står Anne Marie Simensen,26.

Nr 50916 og nr 50918.

 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=EMIOSLO&gardpostnr=50916&merk=50916#ovre

Endret av Ann-Mary Engum

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum

Med forbehold!

 

Mye stemmer!

 

Hun heter Maria Simmonson,og er født i nov 1850.

Immigrasjonsår 1879 stemmer.

Det står at hun er mor til 1 barn.

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:M9QQ-YNW

 

received_748276062217816.jpeg

received_235524817325745.jpeg

 

 

Samme dame i Census 1885

 

 

received_479471089124130.jpeg

 

 

I Census 1895 står hun feilaktig som født i Sverige.

 

 

received_2016072632031186.jpeg

Endret av Ann-Mary Engum

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum

Dåpen til Maria Simensdatter.

 

Hun var døpt Anne Marie f 7 nov,døpt 24 nov 1850.

Foreldre var Simen Simensen og Marit Jensdr Dalbakken.

https://media.digitalarkivet.no/view/8944/82

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum

 

I innlegg 6 i dette temaet på tydeforumet skriver du at søsteren Ingeborg bodde i St Paul i Minnesota.

 

 

Claus V Smith (som Maria Simmonson bodde hos i Census 1885,Census 1895,og Census 1900) bodde i St.Paul,Ramsey,Minnesota i Census 1880.

 

 

 

 

 

received_331666127680151.jpeg

received_2333518323334359.jpeg

Endret av Ann-Mary Engum

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum

 

 

Prøvde å følge Claus Smith.....

 

Ser ut til at datteren Olga er blitt gift og at de bor i Montana i 1910.

Maria Simoon(Simmonson) står som "Aunt".

Hun står som født 1851 i Norge.

 

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:MLC3-SND

 

 

 

 

received_739044766480106.jpeg

received_819196878416297.jpeg

Endret av Ann-Mary Engum

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum

Ifølge Census 1900 var Claus Smith født i Sverige i april 1842.Han står som skilt i Census 1900.

 

Han døde i Oregon,men er gravlagt i Forest Lake,Washington County,Minnesota.

Kanskje Marie Simmonson døde i Oregon også.

Leter videre....

 

https://www.findagrave.com/memorial/147248487/claus-victor-smith

received_313042926220385.jpeg

received_502585310147812.jpeg

received_364999640960916.jpeg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum

Fant Claus V Smith i Portland Oregon i Census 1920.

Ser ikke Marie Simmonson der.

 

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:M4ZL-7QC

 

 

received_514956085579596.jpeg

 

Mulig dødsdatoen på Find a grave er feilskrevet.

Fant dette:

 

 

received_1301632253310669.jpeg

Endret av Ann-Mary Engum

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Frank Rusten

Dette var interessant.

Claus Smith ser ut i 1880 til å være gift med en Sina Smith, 22 år gammel, ut fra de opplysninger dere sender meg. Jeg kjenner til Sina Simensen (Simensdatter) født 1858, som er en yngre søster til Anne Marie Simensen, født 1850. Sina Simensdatter er født 9.5.1858, og er tvilling med søster Mathea. Begge skal ha emigrert til USA i 1877. Det kan være derfor at datteren Olga kaller henne for tante, for det er jo riktig hvis dette stemmer.

 

Sina er derimot borte under folketellingen i 1900. Er hun død, eller skilt? Hvorfor vet jeg ikke. Jeg har funnet opplysninger om at en Sina Simenson var gift med en kar ved navn Gulik Gullikson. Om dette er en annen Sina vet jeg ikke.

 

Hva som skjedde med søsteren Mathea vet jeg heller ikke så mye om. Utfordringen å finne dem skyldes at de endrer navnene, skriver dem feil eller anderledes...

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum
21 minutter siden, Frank Rusten skrev:

Dette var interessant.

Claus Smith ser ut i 1880 til å være gift med en Sina Smith, 22 år gammel, ut fra de opplysninger dere sender meg. Jeg kjenner til Sina Simensen (Simensdatter) født 1858, som er en yngre søster til Anne Marie Simensen, født 1850. Sina Simensdatter er født 9.5.1858, og er tvilling med søster Mathea. Begge skal ha emigrert til USA i 1877. Det kan være derfor at datteren Olga kaller henne for tante, for det er jo riktig hvis dette stemmer.

 

Sina er derimot borte under folketellingen i 1900. Er hun død, eller skilt? Hvorfor vet jeg ikke. Jeg har funnet opplysninger om at en Sina Simenson var gift med en kar ved navn Gulik Gullikson. Om dette er en annen Sina vet jeg ikke.

 

Hva som skjedde med søsteren Mathea vet jeg heller ikke så mye om. Utfordringen å finne dem skyldes at de endrer navnene, skriver dem feil eller anderledes...

 

 

I Census 1900 sto det at Claus Smith var skilt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum

Du nevner Sina Simonsen som var gift med Gullick Gullicksen.

 

Leta litt,og fant dette:

 

received_1490339911099999.jpeg

received_371878873612582.jpeg

 

received_369033620312435.jpeg

 

 

 

received_2235941399982600.jpeg

received_2148167305273016.jpeg

Endret av Ann-Mary Engum

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum

received_237427583851504.jpeg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum

Kan være denne familien?

 

Da er det vel ikke "din" Sina.

Hun var født i 1858,ifølge det du skrev i innlegg 15.

 

 

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:M9VD-H1T

 

 

received_2238352116438238.jpeg

received_356310111850662.jpeg

received_245139236180356.jpeg

 

 

received_592190447908335.jpeg

received_294821704715660.jpeg

 

 

received_137483477183487.jpeg

Endret av Ann-Mary Engum

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Frank Rusten

Vel, det kan jo være dersom Gullik døde rundt år 1900. Da var han rundt 48 år gammel. Her er hun enke.

Jeg vet rett og slett ikke. Det finnes ingen regsitrerte fødselsdatoer i dokumentasjonen som kan bekrefte dette.

"Cuileson" kan bety Gullikson.. Sena istedet for Sina. Her finner vi også datteren Bella...

Bella er født 2.3.1891. Det stemmer med at hun er 9 år. Eldste sønnen Helmer er 15 år, altså født rundt 1885.

 

Christ (Christoffer) Brinkman på 30 år er kanskje hennes nye kjæreste?

Helmer O (betyr Oskar) født 30,11.1884 er nevnt på et mønstringskort datert 1818 ifm første verdenskrig. Da er Sina registrert som Sina Brinkman.

Under hans dåp er morens navn skrevet " Lina Gulekson" og faren "G Gulekson".

Så det du har funnet stemmer nok da jeg har funnet folketellingen i 1910. Da er Helmer oppgitt å være stesønnen til Christoffer Brinkman.

Christoper Brinkman 39
Sina Brinkman 47
Julen Brinkman 8
Conrad Brinkman 6
Mary Brinkman 4
Tenval R Gullickson 2
Helma O Gullickson 24
Henry A Gullickson 17
Carl O Gullickson 15

 

Men, enkelte steder er Sina Simenson /Sina Brinkman også heftet ved navnet Fredrikson, hvor faren er oppgitt å hete Fredrik Simenson fra Norge.

Derfor er jeg ikke helt overbevist om at det er Sina Simensdatter fra Gausdal som vi her har funnet. Opplysningene må studeres litt nærmere...

Sina ble jo født i 1868, så alderen på nevnte kilder stemmer ikke helt.

Takk for hjelpen.

   
   
   
   
   
   
   
   

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum
12 minutter siden, Frank Rusten skrev:

Vel, det kan jo være dersom Gullik døde rundt år 1900. Da var han rundt 48 år gammel. Her er hun enke.

Jeg vet rett og slett ikke. Det finnes ingen regsitrerte fødselsdatoer i dokumentasjonen som kan bekrefte dette.

"Cuileson" kan bety Gullikson.. Sena istedet for Sina. Her finner vi også datteren Bella...

Bella er født 2.3.1891. Det stemmer med at hun er 9 år. Eldste sønnen Helmer er 15 år, altså født rundt 1885.

 

Christ (Christoffer) Brinkman på 30 år er kanskje hennes nye kjæreste?

Helmer O (betyr Oskar) født 30,11.1884 er nevnt på et mønstringskort datert 1818 ifm første verdenskrig. Da er Sina registrert som Sina Brinkman.

Under hans dåp er morens navn skrevet " Lina Gulekson" og faren "G Gulekson".

Så det du har funnet stemmer nok da jeg har funnet folketellingen i 1910. Da er Helmer oppgitt å være stesønnen til Christoffer Brinkman.

Christoper Brinkman 39
Sina Brinkman 47
Julen Brinkman 8
Conrad Brinkman 6
Mary Brinkman 4
Tenval R Gullickson 2
Helma O Gullickson 24
Henry A Gullickson 17
Carl O Gullickson 15

 

Men, enkelte steder er Sina Simenson /Sina Brinkman også heftet ved navnet Fredrikson, hvor faren er oppgitt å hete Fredrik Simenson fra Norge.

Derfor er jeg ikke helt overbevist om at det er Sina Simensdatter fra Gausdal som vi her har funnet. Opplysningene må studeres litt nærmere...

Sina ble jo født i 1868, så alderen på nevnte kilder stemmer ikke helt.

Takk for hjelpen.

   
   
   
   
   
   
   
   

 

 

 

 

 

 

 

1868?

 

I innlegg 15 skrev du at Sina var født i 1858.

Hva er korrekt fødselsdato?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum

https://www.familysearch.org/search/record/results?count=20&query=%2Bbirth_place%3Anorway~ %2Bfather_givenname%3Asimen~ %2Bfather_surname%3Asimensen~ %2Bmother_givenname%3Amarit~ %2Bmother_surname%3Ajensdatter~

 

Ser at Sina og tvillingsøsteren Mathea var døpt 20 juni 1858.

 

 

 

Telling 1865.

 

 

 

 

 

 

received_400828290704685.jpeg

Endret av Ann-Mary Engum

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.