Gå til innhold
Arkivverket
Baard Vidar Pettersen

Helgeland Pantebok nr. 7 s. 7a

Recommended Posts

Baard Vidar Pettersen

Kan noen lese korrektur på mitt forsøk på tyding av siste innføring på s. 7a og spesielt slutten om jeg har oppfattet det riktig:

https://media.digitalarkivet.no/view/18942/8

Min kone Elisabeth Larsdatter arved følgende skifter 1) efter Christianna Larsdatter Hundalsvatnet sluttet den 8de Septemb: 1809 tilfakder i Arv 6rd 3p 13s og efter 2) Lars Olsen Hundalsvatnet sluttet den 4de October 181? tilfalder i Arv 7rd 2p 1s, hvorfor Anders Larsen Drevland har været Formynder; men da jeg har modtagett ??? for begge Arve, saa medde??es herved dette Affhald.

Tingstedt Kulstadsøen den 2den October 1821. Jon Pedersen Tveraagen

Vet noen med erfaring om dette er Jons egen håndskrift? Ser det står med påholden penn på innføringen over, men ikke på denne. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gunnar Sigdestad

Min Kone Elisabeth Larsdatter er ved følgende Skifter 1, efter Christianne Larsdatter Hundalsvatnet sluttet den 8de Septembr 1809 tilfalden i Arv 6 rd. 3 ort 13 s. og efter 2, Lars Olsen Hundalsvatnet sluttet den 4de October 1815 tilfalden i Arv 7 rd. 2 ort 1 s., hvorfor Anders Larsen Drevland har været Formynder; men da jeg har modtaget Rigtighed for begge Arve, saa meddeles herved dette Afkald.-

Tingstedet Kulstadsøen den 2den October 1821

Jon Pedersen Tværaagen

PS: Dette er nok avskrift av originalen, så difor er det enten sorenskrivaren eller sekretæren hans som har skrive dette.

Endret av Gunnar Sigdestad

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.