Gå til innhold
Arkivverket

Even Endresson Byberg og Marthe Salomonsdotter


Dag Arne Danielsen
 Del

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg lurer på hvor det ble av Even Endresson Byberg (født 1756) og hans kone Marthe Salomonsdotter (født 1733) - etter 1793.
De hadde fram til da bodd på gården Byberg i Sola.
På side 46 i "Gard og ætt i Sola" (nr. 7) heter det om dem : "26/9 1793 gifte Eivind seg med Mareta Salmundsdtr. — Dei flytte straks etter til Sandnes."
Jeg har ikke klart å spore opp noen av dem etter 1793.
På forhånd tusen takk for all hjelp !

Mvh Dag Arne Danielsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Grethe.

 

Det er helt rett at jeg fikk tolket selve kirkeboken, som sa (som i bygdeboken) at:

"Even Endresen Byberg med Hustrue Marthe Salomons Dr bleve copulerede i Haalands Kirke d. 26de Septbr 1793. - derpaa henflyttet til Sandnæs i Høylands Sogn".

 

Men det jeg tar opp i denne tråden nå, er at jeg ikke har klart å spore opp noen av dem etter 1793.

Hverken i folketellinger, kirkebøker, eller andre steder.

 

På forhånd tusen takk for all hjelp !

Mvh Dag Arne Danielsen

 

Endret av Dag Arne Danielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg strever fortsatt med å finn ut: "Hvor det ble av Even Endresson Byberg (født 1756) og hans kone Marthe Salomonsdotter (født 1733) - etter 1793.

Noen som har noen innspill på hvor de kan ha blitt av ?

 

På forhånd tusen takk for all hjelp !

 

Mvh Dag Arne Danielsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Disse er kanskje et skudd i mørket, men er kanskje verdt å sjekke opp nærmere?

 

1801, Sunds Præstegård, Sund i Hordaland:  https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058381000031

 

028 Even Andersen   H.nr: 06 Alder/født: 48 Familiestilling: Mand Sivilstand: Gift 1ste g. Yrke: Logerende lever af dag.
029 Marthe Salomonsdatter   Alder/født: 49 Familiestilling: Hans kone Sivilstand: Gift 1ste g.

 

Even Andersen her altså. Men i 1827 begraves en Evind ENDRESEN i Sund, men her er dessverre ikke bosted notert:

Database: https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000001019082

Kirkebok: https://www.digitalarkivet.no/kb20070521630474

 

I 1829 gravlegges iallefall Marthe Salamondsdtr, husmandsenke og fattiglem, Kraaen under Sunds Prestegaard, 74 aar.

https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000001019398

 

Evens alder passer med det du opplyser, men ikke Martas. Men vet du at hun var født i 1733, altså over 20 år eldre en Even ?

 

Jeg har søkt veldig kjapt, men kan ikke finne at dette paret er gift i Sund eller omegn. Har heller ikke funnet noen bygdebøker på nett for stedet, men jeg har heller ikke lokalkunnskap.

Jeg har også sett kjapt etter eventuelle skifter uten å ha funnet noe. Siden paret muligens var barnløse hadde det vært spennende angående din søken etter Even Endreson Byberg's søster Kristine Endresdtr Byberg . Altså, var damen med samme navn i Manger den født Byberg i Sola? 

Viss nå denne Evind på Sund Prestegård er f. Byberg på Sola, så er jo Sund et skritt nærmere Manger geografisk.... men ikke helt.

Presten Hugo Fredric Hiorthøy hadde  forresten en tilknytning til Jæren, han var født på Klepp der faren var prest. https://gamleskien.no/getperson.php?personID=I15592&tree=GamleSkien  (Men det trenger jo ikke å bety noe)

 

Endret av Håvard Hjorteland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Tusen takk Håvard.

Jeg skal sjekke dette videre.

 

Men siden jeg i etterkant har funnet ut at Even sin

  • ene søster Kristine havnet i Øygarden, da  under Manger
  • og en søster Helga i nettopp Sund - som du viser til

er det ikke usannsynlig at deres eldste bror Even og er kommet til Sund.  

 

Jeg sjekke dette videre, og kommer med en tilbakemelding her.

TUSEN takk for hjelpen !!

 

Mvh Dag Arne

Endret av Dag Arne Danielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Som jeg skrev på mandag til deg Håvard,  så ville jeg sjekke ditt flotte tips videre.

Og du har funnet helt rette personer !

Dette bekreftes av opplysninger jeg idag fant i "Sund bygdebok".

Der under "Sund Prestegård" på side 296  finner jeg Even Endreson  og hans kone Marthe Salomonsdotter igjen.

Og at dette er de rette, framgår av at de har tatt til seg en fostersønn, som er Even sin yngste søster Helena sin sønn .

Så dermed er denne saken løst.

Igjen tusen takk hjelpen !!

Mvh Dag Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.