Gå til innhold
Arkivverket

Døde på Kampen i Oslo


Trond Geir Strandhaug
 Del

Recommended Posts

Jeg prøver å finne litt historikk om Karen Randine Knutsdatter. I bytellingen i Oslo i 1923 finner jeg henne med "mann" i Norderhov gata 1.  Hun er født i 1863, i folketellingen  for Kristiania for1900 og 1910 er det feil fødselsår.   Jeg finner ikke hun registrert som begravet i Dis sine "gravminner"  eller i Oslo kommune "gravferdsetaten".  I 1923 er hun 60 år og hun kunne jo ha levd i mange mange år etter dette, men om en dør på Kampen i Oslo, hvilken kirke blir dette da registrert i  ?

Søkeresultat fra kommunal folketelling i Kristiania 1.12.1923

Navn Født Fødested Kj Famst Sivst Erverv Arb.giv Bosted Leil. Menighet Fil  
Christian Otto Larsen 21.12.1869 Kristiania m   g Løsarbeider   Norderhovgaten 1 12 Kampen Bunke274k
Karen Rangdine Larsen 24.04.1863 Søndre Odalen k   g Husmor   Norderhovgaten 1
Endret av Trond Geir Strandhaug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kampen, Vålerenga, Tøyen, Østre Aker.

 

Jeg har fulgt oppføringen av mannen, Kr. Larsen i adressebøkene og han bor stadig på samme adresse - Norderhovsgata 1, Sb. Han står som arbeider til han i 1939 er pensjonist: 

 

Oslo fylke, Adressebøker nr. 1939 (1939-1939), Bokside, Side 2252
Permanent bilde-ID: db10061110139853
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/db10061110139853

 

Skal titte videre. Om han dør før Karen, er det å håpe at hun da kommer i adresseboka som enkefru.. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Egil Johannessen skrev:

?

76348b90798ef663d306099a4f59725e.png

 

Betyr dette at Karen dør 10/7 1962   ?     Klarer ikke å få bildene så store at jeg kan lese de.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutes ago, Trond Geir Strandhaug said:

 

Betyr dette at Karen dør 10/7 1962   ?     Klarer ikke å få bildene så store at jeg kan lese de.  

 

Nja...nøyaktig dato for dødsfall vil vel gjerne vere ei stund før det blir meldt i avisa...men iallfall der omkring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var den dagen det kom i avisen. Anmeldte dødsfall til Aker-avdelingen i Skifteretten har ikke dato, men navnene fra Oslo er anmeldte dødsfall 7. juli. 

.

 

IMG_2467.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anne-Lise Hansen skrev:

10. juli 1962 var en tirsdag. Hun er nok død før lørdag 7. juli, vil jeg tro.. 

 

Sto det ikke noen dødsannonse på henne, eksempelvis i Aftenposten ?    Det hadde vårt ok og sett om hun har barn.   I og med at hun er enkefrue må jo mannen Christian/Kristian Otto ha falt fra på et tidligere tidspunkt.  Karen ble da nesten 100 år gammel, imponerende.  Det må jo ha vært et skifte etter henne i og med at Skifteretten er nevnt.   Dette er vel ikke tilgjengelig "nå" så en kan søke på det ?

 

MvH

 

Trond S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle dødsfall skal meldes til Skifteretten.

 

Jeg leter etter begravelsesdagen, men har ikke funnet den ennå. 

 

Da jeg tittet i adressebøkene i stad, mener jeg at jeg fant en enkefru Karen Larsen i Norderhovgt. 10 i 1961. Dette var også adressen til Kampen gamlehjem/sykehjem og det er ikke usannsynlig at bisettelsen kan ha vært fra sykehjemmets kapell, om vi ikke finner noe. Jeg ser i arkivet til Aftenposten nå, men en evt. dødsannonse kan ha stått i en annen avis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for hjelpen, jeg har fått vite mye og "lært" mye av dere.  Tusen takk.   

 

MvH

 

Trond S

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Anne-Lise Hansen said:

Det hadde vært best å finne dødsdatoen, for da kan du be om oppslag i dødsfallprotokollen og spurt om eventuelle barn er oppført.

https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning

 

Ein treng visst ikkje dødsdato heilt presist.

 

Frå Arkivverket:

  • For å finne fram til en dødsfallsmelding eller et skifte må du vite navnet på den avdøde, fødselsdato, omtrent når han eller hun døde, samt bosted eller bostedskommune ved dødsfallstidspunktet.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dødsfalla i dødsfallprotokollen er vel ikkje sortert på dødsdato, men den dagen dødsfallet vart meldt. Så i dette tilfellet burde den datoen vere heilt perfekt dersom Arkivverket skal gjere oppslag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjølv om det er litt på sida av temaet nemner eg at eg litt tilfeldig klikka meg inn på "Spør biblioteket"

https://sporbiblioteket.nb.no

 

og enda opp på denne sida med søketips:

https://www.nb.no/hjelp-og-informasjon/slik-soker-du-i-samlingen/

 

Det er ikkje alt her eg får til å fungere, men det er iallefall nyttig å vite at det finst fleire måtar å søkje på i Nasjonalbiblioteket enn berre "eksakt frase".

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til orientering kan jeg fortelle at Karen hadde en datter Josefine.  Josefine bor i Vennersborg i Sverige da Karen dør i 1962.  Det er vel vanskelig å finne etterslekt etter Josefine

 

MvH

Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er fødselsdatoen til Josefine og vet du kanskje etternavnet eller patronymet?

 

Jeg fant henne. Født 14/6-1892.

 

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Förnamn
Nikoline Josefine
Efternamn
Larsén
Födelsedatum
1892-06-14
Födelseplats
Kristiania Norge
Födelseförsamling (normerat)
Kristiania, Norge
Födelseland (normerat)
Norge
 
 
 
Boendeförsamling
Vänersborg, Älvsborgs län
Plats
Korseberg
Tidsperiod
1903 - 1914
Länkar
Källa: Vänersborg AIIa:6 (1903-1914) Bild 354 / Sida 326
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anne-Lise Hansen skrev:

Hva er fødselsdatoen til Josefine og vet du kanskje etternavnet eller patronymet?

 

 

Jeg vet ikke når hun blir født, men det har dukket om noen "snodigheter" i Folketellingen for 1900 bor karen i Orknø gaten 4.   I samme leiligheten bor også Nikoline Josefine Larsen født i 1892 i teksten står det at hun er sønnedatter, men på det tidspunktet er det ingen sønn i huset. https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01037045077009  

Nikoline Josefine Larsén født 14.6.1892 i Norge døde 11.2.1985 i Vänersborg, Älvsborgs län i Sverige. Hun var ugift kvinne. I 1970 bodde samme dame i Öxnered i Vänersborg. Orknø gaten er vel rett på oversiden av Vålerenga kirke, tenkte at jeg kanskje kunne finne henne døpt i kirken, men finner ingen dåp i Vålerenga.  I brevet fra Skifteretten står det omtalt også en pleiedatter som heter Dagny Hansen.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicoline Josefine ble svensk statsborger 7. mars 1824. 1924.

Vänersborg (P) AIIa:16 (1914-1946) Bild 1900 / sid 2194 (AID: v201880.b1900.s2194, NAD: SE/GLA/13632)

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.