Gå til innhold
Arkivverket

Peder Olsen Langeland - Soldat i Det Bergenhusiske Regiment - Litt hjelp til å forstå militærhistorie og hjelp til å finne militærrullen


Frank Marton Pedersen
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Min 3 * tippoldefar Peder Olsen Langeland (1779 - 1824) ble født og døde på garden Langeland i Hosanger. Litt tilfeldig fant jeg han i boken Barstad, H. J., Bergenhusiske Nationale Skarpskyterbataljons Historie 1810 - 1817, Kristiania, 1917 på www.nb.no:

 

 

Peder Olsen.JPG

 

https://www.nb.no/items/24f75311a59f3c3c681854c01bd283cf?page=63&searchText="peder olsen langeland"

 

Jeg er temmelig sikker på at dette er "min" Peder Olsen Langeland, både navn, fødselsår og geografi stemmer.

 

Jeg har forsøkt å finne militærrullen hans, uten suksess. Noen som vet hvor kan jeg finne denne?

 

Ellers er jeg også interessert i forstå mer av historien til Det Bergenhusiske Regimentet. Er følgende forståelse korrekt:

 

Peder Olsen Langeland var soldat i Det Bergenhusiske Regiment, Nordfjorske Bataljon, i perioden 1800 - 31.12.1810. I 1810 ble en gren av dette regimentet omgjort til Den Bergenhusiske Skarpskytterbataljon. Peder tilhørte dermed denne bataljonen en kort stund før han ble dimittert. Det Bergenhusiske Regimentet var aktiv i urolighetene i 1801 og i Napoleonskrigen i perioden 1807 - 1814.

 

Er det noe mer historisk "krydder" å ta med her?

 

 

Endret av Frank Marton Pedersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der fant jeg Peder Olsen Langeland, nr. 94 på høyre side, i kompanirullen for Bergenhusiske nasjonale infanteriregiment, Mellom Nordhordlanske kompani:

 

https://www.digitalarkivet.no/ru20111202630590

 

Ser ut som han var musketeer. Høyden hans var 66, men hvilken enhet er brukt her? Tommer? Da var han i så fall nesten 168 cm høy. Videre ser det ut til at han ble innrullert 01.01.1800. Videre står det vel også at han er gårdbruker

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.