Gå til innhold
Arkivverket

LØST - Hollandsk vielse innmelding - Hjelp til tyding av bokstaver


Ivar Moe
 Del

Recommended Posts

Det er ikke alt jeg får med meg her og håper derfor på litt god hjelp. 

 

Vielseinnmelding May 9, 1692

Teksten går som følger: Hendrik Balthus fra Amsterdam: Kjøpmann og 28 år ........................................................Catarina Grams Bergen hans mor..........................Anna Pelt fra Amsterdam og 32 år ......................... med sin bror Abraham Pelt.

 

Hva står etter 28 år ?  er det Henrik sin fødested ? Jeg sliter med å lese bokstavene

Og etter 28 år ? Vil tro det har noe å gjøre med at foreldrene hennes er døde så det er broren som er vitne ?

 

Mor Catarina Grams har jeg funnet, hun er født i Bergen op Zoom

 

Er det noen som har lyst å prøve seg på dette ?

 

image.thumb.png.0fce47a996c05b6b8e57f32d550d6b66.png

 

Mvh

Ivar

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kom det hjelp fra Nederland. Det viste seg å by på noen utfordringer også der.

 

Takk til Are for intresse for temaet.

 

Case closed

 

Mvh

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dåps- og vielsesregistre er tilgjengelige på "Stadsarchief Amsterdam". Det er mange nordmenn å finne her for de som har tid og lyst til å lete.

 

Vielsesregistrene:

https://archief.amsterdam/indexen/ondertrouwregisters_1565-1811/zoek/index.nl.html

 

Vielsen det her er snakk om finnes på denne siden (søk på Anna Pelt):

https://archief.amsterdam/indexen/ondertrouwregisters_1565-1811/zoek/query.nl.pl?i1=1&v1=anna&vf1=1&a1=pelt&x=20&z=a#OTR00213000174

 

 

Vielsesregistrene er bl.a. benyttet av Sølvi Sogner i hennes arbeid med demografiske studier: https://lokalhistoriewiki.no/Sølvi_Sogner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Jan H. Trelsgård skrev:

Dåps- og vielsesregistre er tilgjengelige på "Stadsarchief Amsterdam". Det er mange nordmenn å finne her for de som har tid og lyst til å lete.

 

Vielsesregistrene:

https://archief.amsterdam/indexen/ondertrouwregisters_1565-1811/zoek/index.nl.html

 

Vielsen det her er snakk om finnes på denne siden (søk på Anna Pelt):

https://archief.amsterdam/indexen/ondertrouwregisters_1565-1811/zoek/query.nl.pl?i1=1&v1=anna&vf1=1&a1=pelt&x=20&z=a#OTR00213000174

 

 

Vielsesregistrene er bl.a. benyttet av Sølvi Sogner i hennes arbeid med demografiske studier: https://lokalhistoriewiki.no/Sølvi_Sogner

 

Vet en  at slektningene etc melder seg gift i Amsterdam så er ondertrouwregisters i Amsterdam greit å bruke som hjelp til å finne vielsen.

 

Hvis ikke de er innmeldt  der så er det særdeles tåpelig , da bruker man Open Archives som dekker det samme + resten av Nederland.

 

 

 

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så ser jeg at Jan er fullstendig på tulltur. En typisk Geni faktafeil type desverre. Jeg kan ikke i mine beste stunder tenke meg at Sølvi har registrert vielser ut fra datoer i Ondertrouwregisteret.



 

Mvh

Ivar

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ivar Moe skrev:

Ellers så ser jeg at Jan er fullstendig på tulltur. En typisk Geni faktafeil type desverre. Jeg kan ikke i mine beste stunder tenke meg at Sølvi har registrert vielser ut fra datoer i Ondertrouwregisteret.

 

Mvh

Ivar

 

Ved et besøk på "Stadsarchief Amsterdam" i 2002 (mens det ennå holdt på den gamle adressen) fikk jeg opplyst at Sølvi Sogner hadde vært i kontakt med daværende arkivar Simon Hart en gang på 1970-tallet. Hart var den som leder arbeidet med å lage indekskort til alle kirkebøker i Amsterdam 1564-1811, et arbeid som pågikk fra 1950-årene og tok om lag 20 år. Professor Sogner opplyste meg per e-post et par år før hun døde at hun hadde et register over norske brudefolk i Amsterdam i perioden 1621-1720. Ved et annet besøk ved samme arkiv i 2004 ble jeg vist et helt annet sett indekskortsett, som var laget over alle utenlandske gift i Amsterdam. Disse innholdt dessverre ikke navn, kun kildereferanser, årstall og yrker. Cirka 10 000 kort er laget for Norge, hvorav omlag 1500 for Bergen.

 

Det er uansett viktig å gi kildereferanser til disse spørsmålene, slik at alt kan være etterprøvbart.

 

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal faktasjekke Sølvi i morgen. Vil overraske meg stort om hun ikke har sitt på stell. Utfra hva Are skriver her så virker det heldigvis slik.

 

Ondertrouwregisteret er et innmeldingregister hvor foresatte må signere for en forestående ekteskapsinngåelse. 2-4 uker. Innen den tid kan paret ha ombestemt seg, død etc.

 

Ref. # 1

Vielseinnmelding 9 mai

Vielse 1 juni

 

Men det er verdt å merke seg at det er mye mer info å finne i Ondertrouwregisteret vanligvis.

 

Mvh

Ivar

 

 

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Ivar Moe skrev:

Ellers så ser jeg at Jan er fullstendig på tulltur. En typisk Geni faktafeil type desverre. Jeg kan ikke i mine beste stunder tenke meg at Sølvi har registrert vielser ut fra datoer i Ondertrouwregisteret.



 

Mvh

Ivar

 

Jeg har selv vært i kontakt med nå avdøde Sølvi Sogner flere ganger angående emigranter til Nederland. Hun delte velvillig ut av det hun hadde av opplysninger, og jeg fikk bl.a. tilsendt avfotograferte sider fra det nevnte vielsesregisteret for folk fra "mitt område" (vestre del av Vest-Agder). Derfor kjente jeg raskt igjen kilden du viste til i ditt første innlegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan

 

Jeg kikket gjennom noe av Sølvies fantastiske materiell tidligere i dag. Hun har helt klart gjort en god jobb. Registrert både "forlovelse" og vielse. 

 

Denne gammel hollandsken er heller ikke enkel å bli klok på, derfor søker jeg ofte hjelp for å hindre feil i mitt slektstre.  Ett godt eksepel på hvor lett det er å gå seg feil er mitt innlegg her, der jeg er rimelig sikker på at Catarina Grams Bergen er Henriks mor. Det var fullstendig feil. Hun er hans tante som møter opp i hans mors sted pga hun er syk eller ikke har anledning til å møte.

Så da er jeg forsåvidt like langt i min bestreben etter å finne Henrik sitt opphav 🙂

 

Mvh

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.