Gå til innhold
Arkivverket

Tragisk dødsfall? Sparbu 1755.


Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Jeg lette etter dødsfall og vielse da jeg kom over dette dødsfallet.

Jeg ble nysgjerrig, men denne skriften har jeg store problemer med, og trenger hjelp med å tyde den.

Om noen har lyst til å prøve seg, så er det historia jeg er interessert i.  Det er ikke nødvendig med nøyaktig gjengivelse av teksten.

 

7 mai 1755  v.side. https://www.digitalarkivet.no/kb20070927640136

Lenke til kommentar
Del på andre sider


Nokolunde slik:

d. 7de Maji
Jorded Halsteen Eynersøn Oxvold 50 aar
NB. Denne mand døde af et ulyckeligt og megit merkeligt tilfælde. Hvilket Jeg agter merkligt at antegne til Erindring for efterkommerne at vort liv er hvert øyeblick usickert og vor Død kand møde os paa den vey hvor vi aldrig kand see for at møde den, eller giort os tancker om, at den kunde overfalde os som en bevæ[...] fiende.
Denne ulycksalige hendelse tildrog sig paa følgende maade: d. 1 May kiørte bemelte Halsteen Eynersøn fra sin gaard oxvold med Beytet, for i mangel af fourage, at faa sig et læs halm hos opsidderne paa Hofstad, Ole og Johannes. hand kom did, fick og et stort læs som hand forlangede men da han var kiørt derfra, et styke need i backen, saa hand ey fra gaarden kunde sees, og backen var megit skiev har hand stræbed at holde i mod Læsset som ville vælte, saa længe hand har kundet, men omsider er læsset blevet ham for svært, slaget ham baglændes need ad backen, blevet liggende ovenpaa ham, og qvalt ham, siden han i den situation da han laa høyt med føderne og megit lavt med hovedet, umuli[g]t kunde vælte den tynge af sig. Hæsten bleve staaende stille indtil folck efter en times forløb kom og fandt ham gandske død, skiult under læsset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Gunnar.

Det var ikke ufarlig å være bonde den gangen heller.

Slike historier gir en et lite innblikk i hvordan de levde på den tiden.

 

13/1 1756 skiver han om en fattig? kone som døde.

Har du lyst til å ta den også?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider


NB. Denne megit skickelige Kone, fick en megit hastig død thj da hun om morgen med et lys i haanden ville gaae op paa et loft i madstuen hvor der laae kun løse bræder, faldt hun ned og slog sin pande gandske ind, uden at nogen viste det, før end hendes Søn kom og fandt hende gandske død liggende i sit blod paa stæd paa [.....] atter et bevis paa det menniskelige livs usickerhed.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.