Gå til innhold
Arkivverket

Olof Hornemann f. ca 1674 i Trondheim. Avdød i Amsterdam 1713. Hans foreldre ?


Ivar Moe
 Del

Recommended Posts

Holder på med slekta i Nederland da det dukker opp en inngift Trønder.

 

Olof Horneman (kjøpmann) som gifter seg med Anna Elisabeth Abo 11 april 1701 i Amsterdam.

 

Utklipp fra stambok.

image.png.eded6f37ae03b3cb928ede6ab2b22628.png

 

De forlover seg 24 mars 1701 - 24-03-1701 - Horneman, Oloff - Abo, Anna Elisabeth - DTB 702, p.211 - Huwelijksintekeningen van de PUI. - OTR00218000108

https://archief.amsterdam/indexen/ondertrouwregisters_1565-1811/zoek/query.nl.pl?i1=1&a1=horneman&x=20&z=a#OTR00218000108

Er det noen som kjenner til denne karen/ slekta ?  Ser det er en del Horneman i Trondheim på 1700 tallet.

 

Mvh

Ivar

 

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert Sven. 

 

Det er vel Ole Hornemann som oppholder seg i  Amsterdam da i følge skifte som er han jeg ser etter.

Dåpen hans er vel sikkert ikke så lett å finne. Hadde vært greit å fått kontrollert at det som står i Stamboka er riktig. Men kjempefint å få foreldrene på plass.

 

Hjerteligst

 

Mvh

Ivar

 

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brodahl oppgir i Trøndersk Personalhistorie II, under "Bryllup og barnedaap i Vor Frue sogn 1653-1732" : 1669: 24/3 Henrich Horneman.  Nokon barnedåp i 1674 er ikkje nemnt. Kyrkjeboka før 1732 er tapt.

Endret av Håvard Moe
skrivefeil
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del hadde det holdt å få bekreftet årstall, men selv der sliter jeg. Olof skal vel være 26 år da han gifter seg i 1701 hvis han ble født i 1674.

 

Er det noen som klarer å tyde alderen som er oppgitt ved vielse innmeldingen ?

 

image.png.1b64db378bf7709df8fe5997df25f461.png

 

Men at det er rett familie som er funnet det er jeg overbevist om. Broren Hans som også er nevnt i skifte er fadder til et av Olofs barn.

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Per Morset skrev:

Dette skal vel bety "gammel 28 år"?

 

Hei Per og takk for tips.

Jeg ser ikke at det er ett 8 tall, men enig med at det er heller ett 8 tall enn ett 6 tall 🙂

 

Hvis det er ett 8 tall så er han i tilfelle født 1672.

 

Er det andre som er enig/uenig med Per ?

 

Teksten er " Olof Horneman van Dronthem  copman oud 2? jaren"    

 

Mvh

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er god Per. Da er jeg overbevist.

 

Da har vi sålangt 3 forskjellig fødselsdatoer/år på Olof.

 

Han hadde disse barna:

Hendrik Laurens f. 1704

Hendrina f. 1707

Maria f. 1711

 

Mvh

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Litt oppdatering her. 

 

Olof og Anna hadde en datter til:

Anna, hun ble født i Amsterdam 23. feb 1702 og døde samme sted 3. nov 1769

Hun gifter seg 26. mai 1720 i Amsterdam med Barent Gerbrant Homoet 10. nov 1695 - 1. mar 1768.

Hans foreldre: Albertus Homoet og Susanna van Leeuwen 

 

De andre barna

Hendrik Laurens f. 1704

Hendrina 7. des 1707 - 11. apr 1722

Maria 24. juli 1711 - 2. juli 1714

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har tidligere notert at Olof Henriksen Hornemann skal være født 25. nov. 1673 i Trondheim. Ant. har han gjort det bra i Amsterdam, og handlet på Trondheim, der han bl.a. har ytt et lån til (handelsmann) Michel (Pedersen) Leth (død des. 1718) g.m. Anne Christophersdatter(?):

 

OBLIGASJON 13. feb. 1721 Trondhjem Pantebok 4, 40b
TIL Sr. Hans Horneman
FRA borgerlig innvånerske i byen Anne salig Mechell Lethes
PÅ 100rd, til innbetaling av hennes manns tidligere lån av salig Ole Horneman,
MED pant i "min iboende Gaard og Grund med Paastaaende Huuse, Sampt Brøgge Plads med Paabygte brygge".
1. eiendom: Grunn med påstående bebyggelse Vor Frues sogn
Eiendommen ligger "Næst till Baltzer Virtmand paa Østre Side, og Magr. Peder Lunds i Søer ved Søen".
Tidligere referanse:
Førsteprioritetspant i eiendommen har Madame Sal: Johan Mølmans og Hr. Bendix Friis.
Vitner: Laugverge Sr. Lauritz Ottesen og Moses Povelsen Schioldager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Christian.

 

Ja det blir vel ikke så lett å finne fasit på fødselen til Olof siden kirkebøkene ikke finnes og heller ingen slike opplysninger notert i vielse notatene.

 

Denne obligasjonen er interesant, men er det Hans eller Olof som har ytt dette lånet ?.

Forresten mange registreringer om Hans i Nederland, så også han må ha oppholdt seg der i lengre eller kortere perioder.

 

Mvh

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.