Gå til innhold
Arkivverket

Skipper Johannes Høeg i Bergen 1815


Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

De ble forlovet 11.5.1732, dato for vielse ikke oppgitt. Og de seks barna er med samme ektefelle ifølge bygdeboka. Jeg har bygdebøkene for Fjell og Radøy, da min mann har foreldre som er fra nevnte kommuner. Og de du nevner her er hans aner. Men jeg har ikke fått sjekket dåpene til disse barna, unntak Kristi i Nykirken i 1743, da kirkeboka for Sund fra 1729, kronologisk, er for meg uleselig.  Mulig alle er døpt i Bergen - må sjekkes nærmere. Øyene hadde jo ikke veier, så det kunne være bedre med båt  til Bergen for kirkelige handlinger og dette skjedde helt opp til nyere tid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Ifølge kirkeboken så skal alle fødsler være innført i dåpsbok som da ikke finnes. Ser at første barnet deres er nevnt med mors intro 27/9-1733 med et pigebarn som lever.

Så fant jeg 6/2-1735 pigebarn som lever, 2/6-1737 drengebarn som lever . Så var det vel febr 1742 Christi død 1,5 år. Så 2/10 1742 drengebarn som lever.Må sjekke litt til. Mulig det er skifte etter Michel Willumsen.

 

Endret av Terje E Skrolsvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kjenner til Christi Michelsdatter døpt 19/6-1743 i Etne, Hordaland, far Michel Toft.? Er i grunnen ikke så mange Christi Michelsdatter å velge i lenger.

Mulig det er hun som er gift 17/8-1777 på Lindås. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Når det gjelder Christi Mikkelsdatter som nevnes i denne tråden, så har jeg funnet henne som født 3/11-1748 på Grimen i Fana. Hun står innført i kirkebok som Kari. Foreldre er Michel Michelsen Grimen f ca 1710 Fana (født på Store Midtun), gift 24/6-1736 Fana med Synneve Jonsdatter Saarheim (Soreim?). Skifte etter Christi Michelsdatter i Nubben, Skjold skibreede, 1/4-1792,nr 116, nevner bl a  hennes  bror Johannes Michelsen Hope(Hop) som formynder for datteren Ragnille 6 år.

Hvor Saarheim/Soreim er, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel og ta med at det er skifte etter bror til Christi, Johannes Michelsen Hop , 3/2-1804. I hans ekteskap var det ikke barn. Derfor nevnes hans søsken som arvinger. Så her arver da Christi Michelsdatters etterlevende barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Terje E Skrolsvik skrev:

Hvor Saarheim/Soreim er, vet jeg ikke.

 

De eneste Sårheim (Sårem) jeg finner er en i Sunnfjord og en i Gloppen. Det var ikke uvanlig at Sunnfjordinger og Sogninger ‹søkte lykken› i Bergen, men da fortinnsvis i selve byen. Så at Synnøve eventuellt skulle dra fra den ene ‹landsbygda› til den andre er litt merkelig.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i Fana bygdebok funnet mer. Under Grimen bruk 1 nevnes Jon Nilsen Blindheim. Hvor han har Blindheim navnet fra må da være i Åsane. Men der har jeg ikke funnet han. Men slik jeg forstår (eller mener å forstå) må Jon ha vert gift før han flytter til Grimen (mulig i Saareim,Jølster), og at Synneve må være av det ekteskapet. På Grimen gifter Jon seg opp med enken Malene Olsdatter og får barnene Nils, Anna, Kristi og Brita. Sønnen Nils Jonsen overtar bruket. Han var gift med Kari Styrksdatter fra Indre Hamre f ca 1700. Synneve blir gift med Mikkel Mikkelsen Store Midttun. De holder og til på Grimen bruk 2 ei stund. De får barnene Brita, Kari (Christi), Jon og Johannes. Dette stemmer veldig godt med de opplysningene jeg har funnet før. Det meste her er verifisert med hjelp av kirkebok hvor faddere her er søsken og nær slekt. Og skifter der det finnes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Tar opp igjenn denne tråden, da jeg har en teori om hvem han kan være.

På gården Søre Weset i Haus lever Johannes Knudsen f 1738 med kone Ågotha Johannesdatter Litun f 1741 på Litun i Haus.

De var gift 1764 i Haus og fikk seks barn sammen.  I 1783 kjøper han sin gård av kjøbmannen i Bergen Hans Krohn og blir selveier.

I 1791 dør både Johannes Knudsen og kona Ågotha, og umyndige barn får formyndere.

Eldste sønn Knud f 1765 overtar gården.

Anna f 1765,

Johannes f 1773 ,

Mons f 1776,

Anders f 1782 dør 1802

Sjur f 1788.

 

Så har jeg i 1803 tellingen for Bergen funnet (brødrene ) :

Mons Johannesen Weset 27 år fra Haugs tjener C Wedeler som kusk  Rode 8- 18 og

Johannes Johannesen Wesæt 31 år fra Haugs overført fra land til sjølegd og tjener Suthman.

 

Mons Johannesen Weset blir 18/6-1809 viet i Haus med Brita Larsdatter og flytter til Vik,Bruvik, Haus og får der etterslekt.

 

Johannes Johannesen Haugs blir trolovet 24/10-1804 i KK  med Synneve Torchildsdatter, og de gifter seg 12/12-1804 i KK.

 

Jeg har etter beste evne  prøvet å luke vekk alle andre Johannes Johannesen i 1803 tellingen, og blir stående igjen da med Johannes fra Wesæt i Haugs.

 

Jeg kan ikke se noen annen kandidat som i så fall skulle " komme rekende til  byen" og blitt kjent med Synneve Torchildsdatter.

 

At en prest begynner å endre Haus/Haugs til Høgh /Høegh kan jeg ikke forklare . Men det er ikke konsekvent benyttet Høgh navnet, men bare på noen.

 

Mvh

Terje

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting jeg kan ta med her er at jeg har funnet hvor Synneve Torchildsdatters mor kommer fra. Takket være et skifte . Hun er døpt i Grimen, Fana, 3 november 1748. Der innført i kirkeboken som Kari. takket være skifte 1/4-1792 (Norhordaland 8b side 746b)  kommer det opp at hun er enke og datter av Mikkel Mikkelsen Grimen og Synneve Jonsdatter Saarheim.

Det skal ikke være lett .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.