Gå til innhold
Arkivverket

Olaf Oftedal f 1886 i Stavanger - til Amerika?


Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Olaf Oftedahl var trolig eneste barnet til seilmaker Henrik Johan Oftedal og hans hustru Marie Benedicte Johannesen.  

Olaf var født 7. November 1886 i Stavanger og døpt 26.12.1886 i Johanneskirken.

Hans far var født i Stavanger ca 1852 og død før 1891 (finner ham ikke i folketellingen). Hans mor var født 17. desember 1851 ifølge folketellingen i 1910. 

Samme folketelling forteller at hun da bor i Normannsgaten 21 samme med sine foreldre og sin sønn Olaf som er sjømann og som  under tellingen oppholder seg i Amerika.

Det er livet i Amerika, eventuell familie der som jeg undres på!

Jeg har notert ned dette, men er ikke sikker på om det er rett Olaf, eller.......

 

"Første gang han kom til Ellis Island i NY var 15. november 1903. Da var han 17 år og skal til sin onkel, Ole Larsen og hadde 5 dollar med seg. Han kom fra Southampton og onkelen bor i Sixt Avenue Brooklyn. Onkel Ole er amerikansk statsborger.

 

Han ankom New York 5. juli 1907. 
26.2.1916 ble han amerikansk statsborger. Han er brannmann på skip og har tatoveringer på begge hender.
Han bor da i 15 th Steward Streeet, Seattle.
Han ankom Amerika via Southampton i England på skipet MAJESTIC"

 

Hvem kan onkel Ole Larsen være, undret jeg?

Mors søster, Laura f. 1857 er gift med Ole Johannes Larsen, f. 1852 på Tananger. Men ifølge folketellinger og adressebøker bor de i Normannsgaten 21 både i 1910 og fram til 1918.

 

Jeg finner Olaf Oftedahl ulike steder i Amerika, men klarer ikke å verifisere hvem som kan være riktig.

 

Ellers reiste mors søster, Malene Larsen, f 16.09.1860 til Amerika mellom 1885 og 1895. Hun giftet seg med Ole Teodor Olsen i Brooklyn 15.06.1895 og de bor i Brooklyn resten av deres liv.

 

Er det noen som har tid og anledning til å hjelpe meg her?

 

mvh

Bente Borgen
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Du skriver at Marie var f 17.10.1851,og at hun og Olaf  bodde sammen med hennes foreldre i telling 1910.

 

Det kan ikke stemme.

Marie Oftedahl står som f 17.12.1852,ifølge telling 1910.

Olaf Oftedahl står med feil fødselsår.

De bor sammen med Ole Larsen og Laura.

 

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1910&knr=1103&kenr=036&bnr=0083&lnr=02

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Døde din Marie Oftedahl i 1942?

 

Fant i Rogaland(Stavanger..)

03.08.1942

Anmeldte dødsfall:

Marie Oftedahl,Stavanger,døde 30. juli, 90 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ann-Mary Engum skrev:

Når døde Olaf sin mor?

 

Det har jeg ikke funnet ut ennå, men datteren i Amerika var på besøk i Stavanger i 1934.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun som døde i 1942 står som Frk Oftedahl.

Hun bodde på Handelsstandens Aldershjem,Solvang,da hun døde.

 

Rogaland (Stavanger 1925-1988)

04.08.1942.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"I mange år førte hun huset for sin bror,agent S! B Oftedahl."

 

Det står også at hun var en av stifterne av Kjøpmannsforeningens kvinneforening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme fra kurs. Tusen tusen takk Ann-Mary. Jeg hadde kun fødselsåret som var opplyst i folketellingene. Og så var han forsvunnet i folketellingen 1891. Jeg hadde ikke opplysninger om giftermål, så tusen takk igjen. Skal kikke litt på basen til Liv Oftedal...... 

Kanskje det er mulig å finne ut mer ?

Endret av Bente Borgen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.