Gå til innhold
Arkivverket

utskrift fra skanna materiale


Jan Erik Horgen
 Del

Recommended Posts

Åssen skrive ut fra skanna materiale? Prøver å logge meg inn. men kommer bare til to-faktor-autentisering, og der fungerer ikke det oppgitte kodeordet. Men på andre sider står det at dette ikke er nødvendig for å skrive ut fra skanna materiale. Jeg prøvde vanlig ctrl-p, men får opp lita og uleselig utskrift. Fant noe om et Last-ned-symbol, men finner heller ikke dette symbolet.

Har skrevet ut mye før, men nå får jeg ikke dette til. Takk for hjelp!

Jan Erik Horgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Jan Erik Horgen skrev:

Åssen skrive ut fra skanna materiale? Prøver å logge meg inn. men kommer bare til to-faktor-autentisering, og der fungerer ikke det oppgitte kodeordet. Men på andre sider står det at dette ikke er nødvendig for å skrive ut fra skanna materiale. Jeg prøvde vanlig ctrl-p, men får opp lita og uleselig utskrift. Fant noe om et Last-ned-symbol, men finner heller ikke dette symbolet.

 

Trykk h på tastaturet for å få opp hjelpemeny med bl.a. lenke til veiledninger til skanna materiale. Der er det en artikkel om utskrift.

 

For å lage PDF-hefte - som gir de beste utskriftene - må du være innlogget. Det er pussig at du blir bedt om to-faktor-autentisering, da jeg ikke kan se at dette er aktivert for din brukerkonto?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jan Erik Horgen skrev:

Ja, men åssen lager jeg pdf-hefte? Veiledningen på Digitalarkivet er mildt sagt mangelfull.

 

Veiledningen for utskrift forutsetter nok at man først har lest den generelle veiledningen, hvor alle knapper presenteres: https://www.digitalarkivet.no/content/103/generelt-om-bildevisning

 

Vedlagte bilde viser at man får en nedtrekksmeny etter å ha klikket på "legg til"-knappen. 

Skjermbilde 2019-01-24 kl. 11.27.25.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg nå ganske dum, men jeg får ikke opp annet enn" Ingen aktive hefter funnet Åpne en bildevisning og trykk på Legg til bilde for å starte et nytt hefte" når jeg trykker på "pdf-hefte" .Øverst står PDF- hefte, under to faner: Aktivt hefte og Genererte hefter, og så kommer "ingen aktive ..." Jeg har åpnet den tingboksida jeg ønsker skrevet ut, men åssen aktiverer den til pdf?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at du synes er litt vanskelig! 

 

Når du står på en tingbokside du vil ha utskrift av, klikk på knappen som å få frem menyen Kristian viser til i sitt innlegg over. Her velger du Legg til bilde, da vil du se at det står (1) etter PDF-hefte. Du kan nå gå til neste side, og legge den til også, etterhvert som du velger flere bilder vil telleren øke. Når du har valgt alle bildene du er interessert i, klikk på PDF-hefte. Der vises en liste over sidene du har valgt. (Hvis det er dobbeltsider kan du nå velge å dele dem i to.) Deretter klikker du på "Lag hefte", det blir laget en PDF-fil, som du deretter kan velge å laste ned.     

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.