Gå til innhold
Arkivverket

Slekten min fra Sverige


Paal Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Min farmor (Karoline) kom opprinnelig fra Sverige.

Hennes foreldre tok med seg henne og 2 brødre fra et sted som het(er) Naverstad og flyttet, muligens via Glemmen, til Onsøy i 1882.

Av det jeg har greid å finne ut, mener jeg og vite:

  •  Farmor et født 08.11.1874 i Naverstad
  •  Oldefar, Gustav Petterson, er antakelig født 30.07.1839. Vet ikke hvor, men årstallet virker å være sikkert.
  • Oldemor, Amanda Widegre(e)n, er antakelig født 07.08.1853. Vet heller ikke her hvor hun er født
  •  De 2 brødrene (Anton og Johan) er født i h.h.v. 1876 og 1878.

Jeg har i kirkebøkene funnet at både oldemor og oldefar er gravlagt i/ved Onsøy kirke, men spørsmålet er hvordan jeg skal "geberde meg" for å finne dem i svenske registre? Jeg er interessert i både korrekt fødselsdato, dåpsdato, konfirmasjonsdato og bryllupsdag. Alt dette kan vi jo finne i de norske kirkebøkene dersom man har noen ledetråder og en god porsjon tålmodighet!!

 

Takknemlig for tips

 

Paal Jørgensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes diverse kilder å finne ting på i Sverige ,og det er også lettere å evt finne levende etterslekt der borte.

Jeg har diverse av disse kildene tilgjengelig og det er det mange andre som også har.  De finnes diverse CDer med diverse kilder og man har også Arkivdigital ,som riktignok koster litt (abonnement) men som er nyttig om man leter etter slekt i Sverige.

På en cd med "Sveriges Befolkning 1880" finner man familien som følger:

Gustaf Petersson ,født 1839 i Naverstad ,Göteborgs och Bohuslän ,Bohuslän (gift man ,far i familjen

Amanda Videgren ,født 1853 i Skållerud ,Älvsborgs Län ,Dalsland ,hustru ,gift kvinna ,mor i familjen. De hadde i 1880 3 barn

Carolina ,født 1874 ,Anton ,født 1876 og Johan ,født 1878. Anton og Johan født i Naverstad ,mens Carolina oppgitt født i Töftedal ,Älvsborgs Län ,Dalsland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Videre viser kirkeboka for Töftedal at Carolina var født 8-11-1874 på Loviseholms Bruk i Töftedal som datter til "Sågaren Gustaf Petersson h Amanda Widgren. Foreldrene bodde da tydeligvis på Kåxeröd i Naverstad når Karolina ble født.

Så glemte jeg en ting...Gustaf og Amanda bodde i 1880 på Kåxeröd i Naverstad.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Rötterbokhandeln/Sveriges Släktforskarförbund som selger dem.

https://www.rotterbokhandeln.se/product.html/sveriges-befolkning?category_id=27

Jeg kan se at cd for 1890 og 1900 tydeligvis ikke er til salgs lenger ,men det finnes det også. Med abonnement alt i ett på Arkivdigital har man også mange andre kilder og lete ,og de har også "Sveriges Befolkning" for årene 1940 ,1950 ,1960 ,1975 og 1985 som ikke finnes på cd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Paal Jørgensen skrev:

Jeg har vært innom dette arkivstedet før, men har problemer med å navigere blant alle kildene. Finnes det noe bruksanvisning et sted??

 

Det er vel ikke så annerledes enn å finne rett kirkebok her på DA, for en må jo velge geografisk riktig for å finne aktuell kirkebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat i dag er SVAR nede mellom 16:30 og 19:00.

 

Torsdag den 24 januari kl. 16.30–19.00 genomförs underhållsarbete på webbplatsen.

Söktjänsten och bildvisningen kommer inte att vara tillgängliga under tiden som arbetet pågår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-L H!

Takk for hjelp så langt! Det siste har jeg registrert også, så det blir og vente til litt senere i kveld.

 

PJ

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Det tok litt tid før jeg ble kjent med systemet, men nå går det fremover. Har fulgt et oldeforeldre par fra "krybbe" til død. Veldig kjekt med disse "Husførhørslængder"! Her kan man jo følge familien i mange år.

😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.