Gå til innhold
Arkivverket

Ellen Amundsdatter, f. ca 1792, gift i Sortlands sogn 1818


Bjørn Tore Gamza
 Del

Recommended Posts

Hei. Prøver å finne ut hvor Ellen Amundsdatter, f. ca 1792,  kommer fra og hvem som er hennes foreldre. 

 

Det jeg vet: gift i Sortland i 1818 med Jon Andreas Paulsen fra Lødingen ( https://media.digitalarkivet.no/view/16715/30?indexing= ). Hun giftet seg på nytt i Lødingen. Døde i Lødingen 21.03.1843 ( https://media.digitalarkivet.no/view/2628/356 ). Jeg har ikke vært i stand til å finne henne i noen 1801 FT. Jeg klarer heller ikke å tolke stedsnavnet hvor fra Sortland hun er i vigselsprotokollen. Forloveren Michel Aanesen har jeg funnet i FT 1801 i Kjerrinesdalen, Sortland ( https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058486002458 ).

 

Noen slektssider vil ha det til at hun er fra Trondenes, Troms og datter av Amund Johnsen og Anne Christensdatter, men jeg får ikke det til å stemme. Ingen av deres barn fra FT 1801 stemmer med "min" Ellen ( https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058493001671 ).

 

Noen som vet mer enn jeg?

 

Bjørn Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://media.digitalarkivet.no/view/9634/412

Her er vel vielsen med Lars Andreas Paulsen i Kvæfjord 9.12.1830. Farens navn er her oppgitt til Amund Johnsen. Både Elen og Amund er oppgitt å være "af Lødingen", uten at det må bety at hun er født der. Elen stå med alder 36 år.

 

https://media.digitalarkivet.no/view/9641/100

Elen Amundsdtr døpt i Trondenes 5.10.1794 med de foreldre du har nevnt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Lars Johannessen skrev:

https://media.digitalarkivet.no/view/9634/412

Her er vel vielsen med Lars Andreas Paulsen i Kvæfjord 9.12.1830. Farens navn er her oppgitt til Amund Johnsen. Både Elen og Amund er oppgitt å være "af Lødingen", uten at det må bety at hun er født der. Elen stå med alder 36 år.

 

https://media.digitalarkivet.no/view/9641/100

Elen Amundsdtr døpt i Trondenes 5.10.1794 med de foreldre du har nevnt over.

 

vigselen i 1830 stemmer bra, hennes første mann, Jon Andreas Paulsen, døde i 1830 i Lødingen. 

 

dåpen du finner, hadde jeg ikke klart å finne. Takk for det. Lurer likevel på om det er samme Ellen Amundsdatter. Det er to ting som ikke helt stemmer.

1. Ellen finnes ikke sammen med sin familie i FT 1801 i Trondenes, Troms. Hun var da bare 6-7 år gammel.

2. Hun gifter seg i Sortland sogn, Nordland, ikke i Trondenes.

 

Hun kan selvsagt ha vært fosterbarn hos slektninger. Det kan også hende at foreldrene flyttet til Sortland senere (etter 1801) siden jeg ikke finner hverken far (Amund Johnsen død ca 1812) eller mor (Anne Christensdatter død ca 1832) under døde og begravede i kirkebøkene fra Trondenes, Troms.

 

Noen som vet mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lars Østensen skrev:

Det er skifte etter Anne Christensdatter i 1832.

 

SAT, Vesterålen sorenskriveri, 3/3A/L0013: Skifteprotokoll, 1825-1847, s. 360b-361a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090303630371

 

image.png.8981f7e62a88c4bddb3675724fe64eb1.png

 

 

Ok, dette skulle tyde på at foreldrene til Ellen flyttet fra Trondenes, Troms  til Vesterålen (Sortland), Nordland etter 1801. Dette hjelper på:-)

Noen som klarer å tolke hvor i Sortland Ellen bor når hun gifter seg i 1818? https://media.digitalarkivet.no/view/16715/30?indexing=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paret Amund Jonsen/Anna Kristensdatter er omtalt under gården Liland i Sortlandsbøkene.

 

Etter at Amund døde i 1812 ble Anna Kristensdatter oppgift med Paul Jonsen i følge Sortlandsboka. Borgos skriver at datteren Ellen fra Annas første ekteskap var født 1792 i Trondenes og flyttet til Lødingen i 1818 gift 1 med Jon A. Paulsen og 2. med Lars A. Paulsen.

 

Se side 306 i Sortland bygdebok - Gård og slekt - Del 4

 

Hennes bosted ved vielsen er gården Ridderset i Sortlands sogn.

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Da har vi dette bekreftet. Så det er riktige foreldre. Tusen takk! Står det noe i Sortlandboka om Rødsand (bind 5) også?. Ser ut som mor Anne Christensdatter døde der i 1832 https://media.digitalarkivet.no/view/17118/38

Amund i 1812 kirkeboka: https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000002117181

 

Jeg eier kun bind 2 av Sortlandsboka. De andre har jeg lånt fra biblioteket og nettopp returnert. Har kopier av side 300 til 305 av bind 4, men ikke side 306. Typisk!!

Endret av Bjørn Tore Gamza
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, på side 502 under gård 9 - Rødsand er paret Jon Paulsen/Ellen Amundsdatter gift 1818 omtalt. 2 barn er oppgitt:

 

1. Pernilla Christina (1818-?)

2. Anna Johanna (1825-1870), Lødingen. Til Kvæfjord 1853. Uekte med  Hans O. Jenssen og deretter gift med Paul A. Anderssen (par 1851 gård 3/Kjerringnes.

 

Videre er paret Paul Jonsen/Anna Kristensdatter gift 1818 omtalt under Rødsand. Ingen barn angitt. Mao. så hadde Anna kun barn i ekteskap # 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Lars Østensen skrev:

Jada, på side 502 under gård 9 - Rødsand er paret Jon Paulsen/Ellen Amundsdatter gift 1818 omtalt. 2 barn er oppgitt:

 

1. Pernilla Christina (1818-?)

2. Anna Johanna (1825-1870), Lødingen. Til Kvæfjord 1853. Uekte med  Hans O. Jenssen og deretter gift med Paul A. Anderssen (par 1851 gård 3/Kjerringnes.

 

Videre er paret Paul Jonsen/Anna Kristensdatter gift 1818 omtalt under Rødsand. Ingen barn angitt. Mao. så hadde Anna kun barn i ekteskap # 1.

 

takker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke lov å dele kopier av sider i fra slektsbøker her i forumet, så jeg får vel bestille bind 3 og 5 av Sortlandbøkene på biblioteket igjen:-)

 

Uansett, tusen takk for hjelpen!!

Endret av Bjørn Tore Gamza
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger sannsynligvis mer fra disse bøkene enn det vi har vært innom til nå. Blir for mye å gjengi alt som står i bøkene. Er nok lurere at du låner de på nytt og kopierer det du anser som relevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger nok Bjørkenes/Jensen "Folk og slekt i Trondenes" og kanskje litt til. Amund Jonsen (faren til Ellen) var født i Brokvikmarka i Trondenes (nå Harstad/Hársttak kommune). Brokvikmarka blei rydda og bosatt av fjellsamer fra fastlandet. Les også Sandtorg-bindet av Trygve Lysakers bygdebøker for Trondenes (ligger på www.nb.no). Det ser ut som du får med deg både fjellsamer, markasamer og sjøsamer - ikke uvanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene. Johan B. kan jeg bare få benytte sjansen til å takke for flotte bygdebøker fra Sortland og Andøy. De er flotte eksempel på hvordan alle bygdebøker burde se ut. Jeg begynte min karriere som hobbyforsker med Sør-Audnedal Bygdebok, og ble veldig frustrert. Så fikk jeg Sortland bind 2 i posten, og det var som en åpenbaring... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Johan I. Borgos skrev:

Du trenger nok Bjørkenes/Jensen "Folk og slekt i Trondenes" og kanskje litt til. Amund Jonsen (faren til Ellen) var født i Brokvikmarka i Trondenes (nå Harstad/Hársttak kommune). Brokvikmarka blei rydda og bosatt av fjellsamer fra fastlandet. Les også Sandtorg-bindet av Trygve Lysakers bygdebøker for Trondenes (ligger på www.nb.no). Det ser ut som du får med deg både fjellsamer, markasamer og sjøsamer - ikke uvanlig.

 

Jeg har svenske samer som kom til Hartvigvannet i Ankenes fra Jukkasjärvi, Kiruna fra før av, så det blir bra! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Bjørn Tore Gamza skrev:

Takk for tipsene. Johan B. kan jeg bare få benytte sjansen til å takke for flotte bygdebøker fra Sortland og Andøy. De er flotte eksempel på hvordan alle bygdebøker burde se ut. Jeg begynte min karriere som hobbyforsker med Sør-Audnedal Bygdebok, og ble veldig frustrert. Så fikk jeg Sortland bind 2 i posten, og det var som en åpenbaring... 

 

Takk for gode ord. Og nå holder jeg på med ei "bygdebok" for samene vest for Tjeldsundet, håper å få den ferdig til sommeren, et forlag står klar for å trykke boka. Men du kjenner vel litt av problemet: Mange personer med samme navn, og i tillegg dårlige kilder. Heldigvis har Johannes Marainen gjort en fantastisk arbeid ned slektene på svensk side, og Aslaus Olsen/Anna Huuva Dynesius/ Asbjørg Skåden et like bra arbeid på norsk side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Bjørn Tore Gamza skrev:

 

vigselen i 1830 stemmer bra, hennes første mann, Jon Andreas Paulsen, døde i 1830 i Lødingen. 

 

dåpen du finner, hadde jeg ikke klart å finne. Takk for det. Lurer likevel på om det er samme Ellen Amundsdatter. Det er to ting som ikke helt stemmer.

1. Ellen finnes ikke sammen med sin familie i FT 1801 i Trondenes, Troms. Hun var da bare 6-7 år gammel.

2. Hun gifter seg i Sortland sogn, Nordland, ikke i Trondenes.

 

Hun kan selvsagt ha vært fosterbarn hos slektninger. Det kan også hende at foreldrene flyttet til Sortland senere (etter 1801) siden jeg ikke finner hverken far (Amund Johnsen død ca 1812) eller mor (Anne Christensdatter død ca 1832) under døde og begravede i kirkebøkene fra Trondenes, Troms.

 

Noen som vet mer?

 

Avslutningsvis så fant jeg forresten Ellen Amundsdatter i FT1801. Hun bodde hos sin morfar Christen Eriksen i Kvæfjord. https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058492000791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du dokumentasjon på at Anna Kristensdtr er datter av Kristen Eriksen? Han hadde i første ekteskapet ei datter som het Anna, men hun gifta seg i 1789 med Anut (Åne) Jonsen, så vidt jeg kan se - eller har jeg en feil her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Johan I. Borgos skrev:

Har du dokumentasjon på at Anna Kristensdtr er datter av Kristen Eriksen? Han hadde i første ekteskapet ei datter som het Anna, men hun gifta seg i 1789 med Anut (Åne) Jonsen, så vidt jeg kan se - eller har jeg en feil her?

 

Jeg lurer på om du ikke har en annen feil i oppsettet på parene under Rødsand. Den Paul Jonsen som var gift med Anna Kristensdatter (par 1818) var i følge innrulleringa 1826 50 år gammel og født i Hadsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert mange feil når navnene er så like - og prestene så usikre og kanskje lite språkkyndige. Jeg har tolv stk. Paul Jonsen, den tidligste fra Hadsel blei døpt 06.06.1813. "Min"  PJ blei født utafor ekteskap i Bø, døpt 19.06.1772. Aldersmessig er han den beste kandidaten min, mellom PJ f. ca. 1759 og PJ f. 28.04.1782. Men jeg kan ha oversett noen, og tar imot konkrete korreksjoner med takk. (NB: Jeg har sett opptil tjue års bom på alderen til godt dokumenterte folk, og sesjonslistene bruker ofte oppfostringssted som fødested.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Johan I. Borgos skrev:

Sikkert mange feil når navnene er så like - og prestene så usikre og kanskje lite språkkyndige. Jeg har tolv stk. Paul Jonsen, den tidligste fra Hadsel blei døpt 06.06.1813. "Min"  PJ blei født utafor ekteskap i Bø, døpt 19.06.1772. Aldersmessig er han den beste kandidaten min, mellom PJ f. ca. 1759 og PJ f. 28.04.1782. Men jeg kan ha oversett noen, og tar imot konkrete korreksjoner med takk. (NB: Jeg har sett opptil tjue års bom på alderen til godt dokumenterte folk, og sesjonslistene bruker ofte oppfostringssted som fødested.)

 

Alderen i innrulleringa er ingenting å stole på der er vi helt enig. Fødested bruker å være mer pålitelig, men heller ikke det er konsistent i disse listene. Jeg har han kun nevnt i denne ene lista så om opplysningene er hold i eller ei er vanskelig å vurdere. Men, da er det i hvert fall nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om han som er født i Bø er han som er ført som husmann under Kvitnes i innrulleringa 1815. Hans fødested er da oppgitt til Bø sogn, og 47 år gammel. Under merknad står det "find". Oppsitter i Falkfjord i 1806, 38 år gammel. Fødested Bø fjerding. Også der er merknad "find".

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korrekt, han bodde i Falkfjorden til førstekona (Inger Mikkelsdtr) døde i 1817. Året etter gifta han seg med Anna Kristensdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Johan I. Borgos skrev:

Korrekt, han bodde i Falkfjorden til førstekona (Inger Mikkelsdtr) døde i 1817. Året etter gifta han seg med Anna Kristensdtr.

 

Akkurat, da er det samme mann på tross av at han i 1826 er oppgitt med fødested Hadsel. Ser at det var skifte etter første kona på Rødsand og at det paret er i Falkfjorden i 1801 så da stemmer det du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Johan I. Borgos skrev:

Har du dokumentasjon på at Anna Kristensdtr er datter av Kristen Eriksen? Han hadde i første ekteskapet ei datter som het Anna, men hun gifta seg i 1789 med Anut (Åne) Jonsen, så vidt jeg kan se - eller har jeg en feil her?

 

Jeg har ikke primærkilder på dette, kun Kvæfjordboka, bind 2, side 207-8. Vet ikke sikkert at dette er riktig Anne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.