Gå til innhold
Arkivverket

Søker info om min tyske Farfar stasjonert i Haugesund


Atle H. Fjelde
 Del

Recommended Posts

Hei Atle

Velkommen til forumet. 😊

 

Det er nesten umulig å hjelpe deg før vi får litt mer info.

F.eks Hva het han. Når ble han født.  o.s.v.

All informasjon er nyttig.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var kjempefin informasjon. Var usikker på hans navn men min farmor het Svanhildur Valvik. Tusen takk 😊

Kan du anbefale et nettsted eller noe som helst der jeg kan oppdrive mer informasjon. Takk igjen.

Mvh Atle Fjelde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var kjempefin informasjon. Var usikker på hans navn men min farmor het Svanhildur Valvik. Tusen takk 😊

Kan du anbefale et nettsted eller noe som helst der jeg kan oppdrive mer informasjon. Takk igjen.

Mvh Atle Fjelde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Atle H. Fjelde skrev:

Dette var kjempefin informasjon. Var usikker på hans navn men min farmor het Svanhildur Valvik. Tusen takk 😊

Kan du anbefale et nettsted eller noe som helst der jeg kan oppdrive mer informasjon. Takk igjen.

Mvh Atle Fjelde.

 

Sender deg en PM

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isafold Svanhildur Valvik og Ingvald Julius Heimgård gifter seg 16/3 1943 i Vår Frelsers kirke i Haugesund.....

 

https://media.digitalarkivet.no/view/66931/106992/62 [nr. 33]

 

Det mest interessante er at "giftermålet" med hr. Yoffz Siegfried Schrek ikke er innført hos Haugesund byfogd eller Karmsund sorenskriveri i deres bøker om borgerlige vielser....

Endret av Arne B. Kristiansen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står hun"Frk"

 

Haugesunds Avis 15.03.1946.

 

Bryllup feires i Øvregata 193 i morgen,lørdag 16 februar av frk. Isafold Svanhildur Valvik og hr. stuert Ingvald Heimgard.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Arne B. Kristiansen skrev:

Isafold Svanhildur Valvik og Ingvald Julius Heimgård gifter seg 16/3 1943 i Vår Frelsers kirke i Haugesund.....

 

https://media.digitalarkivet.no/view/66931/106992/62 [nr. 33]

 

Det mest interessante er at "giftermålet" med hr. Yoffz Siegfried Schrek ikke er innført hos Haugesund byfogd eller Karmsund sorenskriveri i deres bøker om borgerlige vielser....

 

De giftet seg i 1946.

Men datoen 16 februar i annonsen jeg fant må være feil.

Annonsen sto  15.03.1946.

Riktig vielsesdato var 16.03.1946.

 

Ser i kirkeboken at det var begge sitt første ekteskap.

Endret av Ann-Mary Engum
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

 

De giftet seg i 1946.

Men datoen 16 februar i annonsen jeg fant må være feil.

Annonsen sto  15.03.1946.

Riktig vielsesdato var 16.03.1946.

 

Ser i kirkeboken at det var begge sitt første ekteskap.

Svanhild giftet seg med Ingvald da Sigfried ble sendt til østfronten.

S og S var kun forlovet i 1941.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Arne B. Kristiansen skrev:

Isafold Svanhildur Valvik og Ingvald Julius Heimgård gifter seg 16/3 1943 i Vår Frelsers kirke i Haugesund.....

 

https://media.digitalarkivet.no/view/66931/106992/62 [nr. 33]

 

Det mest interessante er at "giftermålet" med hr. Yoffz Siegfried Schrek ikke er innført hos Haugesund byfogd eller Karmsund sorenskriveri i deres bøker om borgerlige vielser....

Min Farmor og Siegfried forlovet seg kun. Han ble sendt til Østfronten og Ingvald giftet seg m henne for å ta ansvar for farsskapet og dermed spare henne for mye ubehageligheter. 

Takk skal du ha i alle fall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Atle H. Fjelde skrev:

Svanhild giftet seg med Ingvald da Sigfried ble sendt til østfronten.

S og S var kun forlovet i 1941.

Takk for god hjelp uansett ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en kandidat til din farfar Sigefried Schreck?
 
Nachname:
Schreck
Vorname:
Siegfried
Dienstgrad:
Flieger
Geburtsdatum:
23.09.1923
Geburtsort:
Erfurt
Todes-/Vermisstendatum:
15.08.1942
Todes-/Vermisstenort:
Etaples le Touquet
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur ikkje at ordet 'Yoffz' er eit namn, i alle fall ikkje eit tysk førenamn. Eg trur at dette er feiltyding/trykkfeil for 'Uoffz.', altså Unteroffizer (underoffiser) - det vil seie tenestegraden hans. Og det stemmer jo godt med at denne Siegfried var flygar i Luftwaffe.

Endret av Terje Hatvik
  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingvald Julius bodde i nærheten av meg og kjenner til at han hadde minst to barn. En het Atle Heimgård.  Mvh. Johan Arthur Hansen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siegfried Schreck frå Erfurt i Thüringen døydde altså den 15. august 1942 i fiskarlandsbyen Étaples-Le Touquet i Nord-Frankrike i fylket Pas-de-Calais, ved den engelske kanalen. I 1942 var Frankrike naturligvis forlengst okkupert av Tyskland, og både Étaples-Le Touquet og andre franske byar langs kanalen - les: Hitlers befesta Atlantershavsvoll; vart difor kraftig bombarderte av dei allierte. Det er vel ikkje heilt usannsynleg at flygaren Siegfried var stasjonert (?) i denne landsbyen ei tid, der ein elles òg finn den gamle jernbanestasjonen Gare d'Étaples-Le Touquet. Og sjølvsagt også ein stor krigskyrkjegard -.

 

Og i alle fall så døydde han ikkje i krigs-ragnaróket på østfronten, noko som truleg gjer det litt lettare å søkja vidare i tyske og franske kjelder.

Endret av Terje Hatvik
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott info dette. Men min tante,fars lillesøster,mente bestemt at Siegfried kontaktet min Farmor etter krigen og ville hun skulle flytte ned til ham. Litt forvirret her. Kan de ha identiske navn mon tro?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.1.2019 den 23.37, Johan Arthur Hansen skrev:

Ingvald Julius bodde i nærheten av meg og kjenner til at han hadde minst to barn. En het Atle Heimgård.  Mvh. Johan Arthur Hansen

Ja,det er min Far 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.1.2019 den 13.34, Magne N.G Hagen-Pettersen skrev:
Kanskje en kandidat til din farfar Sigefried Schreck?
 
Nachname:
Schreck
Vorname:
Siegfried
Dienstgrad:
Flieger
Geburtsdatum:
23.09.1923
Geburtsort:
Erfurt
Todes-/Vermisstendatum:
15.08.1942
Todes-/Vermisstenort:
Etaples le Touquet

Min far ble født i April 1943 og Schreck var stasjonert i Bergen og Haugesund. Da stemmer neppe tidspunktet for unnfangelse...hmmmm

  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.1.2019 den 23.37, Johan Arthur Hansen skrev:

Ingvald Julius bodde i nærheten av meg og kjenner til at han hadde minst to barn. En het Atle Heimgård.  Mvh. Johan Arthur Hansen

Atle var min far.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.1.2019 den 0.25, Atle H. Fjelde skrev:

Min far ble født i April 1943 og Schreck var stasjonert i Bergen og Haugesund. Da stemmer neppe tidspunktet for unnfangelse...hmmmm

 

Ja, om det er meir enn 8 måneder mellom den dagen far din blei født og den siste dagen denne Siegfried påviselig var live i Nord-Frankrike så er det nok sjølvsagt _svært små_ sjansar for at denne soldaten er 'den rette' mannen. Men, både mannskap og befal vart no som kjent flytta på rett som det var under krigen (oftast ut i frå taktiske omsyn) - dei vart beordra til nye militære stasjonar, avdelingar og frontavsnitt. Østfronten var vel helst noko mange naturligvis frykta og difor prøvde å unngå ...

 

På den andre sida, dersom farmor di fekk brev frå han _etter krigen_ så er jo den her omtalte karen heilt garantert FEIL mann, og då må ein nok heller leita etter ein tysk navnebror.

Endret av Terje Hatvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.1.2019 den 0.17, Atle H. Fjelde skrev:

Flott info dette. Men min tante,fars lillesøster,mente bestemt at Siegfried kontaktet min Farmor etter krigen og ville hun skulle flytte ned til ham. Litt forvirret her. Kan de ha identiske navn mon tro?

 

Ja, ein annan tysk soldat med samme navn er sjølvsagt svært sannsynlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.