Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av skifte i Brunlanes 1727


Sissel Johnsen
 Del

Recommended Posts

Skiftet foregikk på gården Wasvig. Jeg mener å lese navnet Anna Kieldsdatter, men sliter også med å finne ut av slektskapet. Derimot tror jeg du har uvanlig mange prominente navn fra Fritzøe og omegn i dette skiftet. Mulig jeg beveger med ut på dypt vann og leser mer i det enn det er hold for, men...
navnene Christopher Gregersens sønn, ... Gregers Christophersen  Christopher Gregersen var prest i Brunlanes og hadden en sønn Greger som tok navnet Winther, i følge Bygdebok fra Tjølling av Berg, 1915 Også bygdebok for Brunlanes. http://02ad78d.netsolhost.com/Brunlanes bygdebok.pdf

Jeg  mener også å lese navnene

? Edler og Mons. Hans(?) Christian Garp på side 258 b,

Uldrich Wricht og Anne Andersdatter på Langestrand på side 259a,

Langestrand ligger på vestsiden av Farriselven som løper ned ved Larvik.

Hans Christian Garp var navn på en kirurg som skal ha solgt hus på Torstrand, Larvik, i 1705. Det ermulig at det stedsnavnet jeg leser som "paa Bachen" referer til Fritzøbakken som det også står om i lenken under. Men da har det nok vært et eierskifte imellom. Edit: men det finnes andre steder i området som ble eller kunne bli kalt Bachen, 

 

UldrichWeicht var trolig Ulrich Wright tilknyttet Fritzøe http://www.genealogi.no/wiki/index.php/Wright_(slekt) Han skal ha vært gift med en Anna Andersdatter Scheen. 

En Edler var forvalter i Langestrand på denne tiden i følge denne lenken. Edler'ene var assosiert med jernverksdrift.

 

 

Underskriften ser ut til å være for Arve Jonsen(?) Vasvig. Jeg mener også å se Jacob(?) Jansen (?) Anders Jansen (gårdsnavn eller etternavn utydelig). Men Jon/Jan og selv Jacob er jeg heller usikker på.

Endret av Inger Hohler
Tillegg om "Bachen"
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enken er i hvert fall Anna Kieldsdatter, og siden hun og mannen ikke hadde livsarvinger, er mannens far arving. Jeg kan ikke se navnet hans nevnt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.1.2019 den 14.25, Sissel Johnsen skrev:

Jeg har funnet et skifte datert 24.mars 1727. Jeg tror skiftet har noe med Wasvig å gjøre, men klarer ikke å tyde aktuelle personer og relasjoner i skiftet. håper på hjelp igjen https://www.digitalarkivet.no/sk20090102310262

 

10 timer siden, Inger Hohler skrev:

Skiftet foregikk på gården Wasvig. Jeg mener å lese navnet Anna Kieldsdatter, men sliter også med å finne ut av slektskapet. Derimot tror jeg du har uvanlig mange prominente navn fra Fritzøe og omegn i dette skiftet. Mulig jeg beveger med ut på dypt vann og leser mer i det enn det er hold for, men...
navnene Christopher Gregersens sønn, ... Gregers Christophersen  Christopher Gregersen var prest i Brunlanes og hadden en sønn Greger som tok navnet Winther, i følge Bygdebok fra Tjølling av Berg, 1915 Også bygdebok for Brunlanes. http://02ad78d.netsolhost.com/Brunlanes bygdebok.pdf

 

[...]
 

Underskriften ser ut til å være for Arve Jonsen(?) Vasvig. Jeg mener også å se Jacob(?) Jansen (?) Anders Jansen (gårdsnavn eller etternavn utydelig). Men Jon/Jan og selv Jacob er jeg heller usikker på.

 

Dette er skifte etter avdøde Lars Knutsen Vasvik etter begjæring av enka Anne Kjellsdatter. Hennes lagverge var Anders Jansen Sky. Lars' arving var hans far, men han er ikke nevnt ved navn, som Else B. Rustad allerede har observert.

 

Gregers Kristoffersen var til stede på vegne av sin far Kristoffer Gregersen, da sistnevnte var eier av Vasvik (eller disponerte eiendommen som innehaver av sogneprestembetet). De øvrige navnene som nevnes i skiftet er kreditorer. To av kreditorene het Kari Kjellsdatter (tjenestepike) og Søren Kjellsen; disse kan ha vært Anne Kjellsdatters søsken, men skiftet sier ingenting om det.

 

Arve Jonsen Vasvig er feillesning. Avslutningsformularet er Actum Arve Tompten Vasvig Anno et die ut Supra, dvs. at skiftet er datert arvetomten Vasvik år og dato som før nevnt.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Sissel Johnsen skrev:

Det er skiftet etter Inger Sørensdatter på Wasvig den 10.april 1720. Hun er Annes mor og her er også nevnt bl.a baarna Kari og Søren, så det stemmer Krstian, at de er Annes søsken. Annes far Kield Larsen står det noe om som jeg ikke klarer å tyde helt https://www.digitalarkivet.no/sk20081223371019

Sissel

 

Sissel,

 

Om det er tekst i den innledende delen av skiftet 1720 du sikter til , så setter jeg inn et første utkast til transkripsjon:

 

«Den 10. April blef paa den[d] Gaard Wasvig Vdj Tanum Sogn, Ved mig og Lensmanden Lars Mogenßen Jtem 2de Mend Claus Jacobßen Anvig og Anders Janßen Skye, Sluttet og holdt Rigtigt arfve-skiftte og Deele eftter afgangen Sal: Jnger SofrensDatter Og det imellem dend effterladt(e) og igien lefvende Huusbonde Kield Larsen og hans med dend Sal Qvinde udj Egteschab sammen aflede Børn og arfvinger som er Sønnen Sofren Kieldsen 18 aa[r] Børte Kields Datter 23 aar Anna Kields Datter 22 aar Ragnild Kields Datter 20 aar, Signe Kield(s) Datter 16 aar, Karj Kiels. Datter 12 aar ga[m]mel, de 3de Pigebørn er her hiemme paa gaarden Faderen er self sine Børns verge og formynder eftter Loven»

 

Mvh Are

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 29.1.2019 den 23.29, Are S. Gustavsen skrev:

 

Sissel,

 

Om det er tekst i den innledende delen av skiftet 1720 du sikter til , så setter jeg inn et første utkast til transkripsjon:

 

«Den 10. April blef paa den[d] Gaard Wasvig Vdj Tanum Sogn, Ved mig og Lensmanden Lars Mogenßen Jtem 2de Mend Claus Jacobßen Anvig og Anders Janßen Skye, Sluttet og holdt Rigtigt arfve-skiftte og Deele eftter afgangen Sal: Jnger SofrensDatter Og det imellem dend effterladt(e) og igien lefvende Huusbonde Kield Larsen og hans med dend Sal Qvinde udj Egteschab sammen aflede Børn og arfvinger som er Sønnen Sofren Kieldsen 18 aa[r] Børte Kields Datter 23 aar Anna Kields Datter 22 aar Ragnild Kields Datter 20 aar, Signe Kield(s) Datter 16 aar, Karj Kiels. Datter 12 aar ga[m]mel, de 3de Pigebørn er her hiemme paa gaarden Faderen er self sine Børns verge og formynder eftter Loven»

 

Mvh Are

Tusen takk Are. Beklager sent svar, har vært ute på reise

Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.