Gå til innhold
Arkivverket

barnehjem og barnebidrag Oslo/Drammen


Anne Gjevang
 Del

Recommended Posts

Min far, Arthur Marinius Olsen, f. 7.5.1915 på Vestre Aker, Oslo, ble i 1921sendt til barnehjem sammen med sin halvsøster, Solveig Lorentse Larsen, f. 1911. Kan noen hjelpe meg med informasjon om hvor de kan ha blitt plassert? Skulle også så gjerne vite litt om hvordan forholdene kan ha vært. 

Jeg kan heller ikke finne opplysninger om min fars far. Han het Einar Olsen, f. 1876 angivelig fra Drammen. Min far var såkalt uekte, så det kan eksistere bidragsdokumenter. Moren var Nicoline (Nikoline?) Larsen, født Johannesen 1873 - 1921). 

Jeg vil være uendelig takknemlig for hjelp.

Anne Gjevang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Arthur Marinius Olsen 07.05.1915 bodde på adresse Schwensens gate 9 b (barneværn),leilighet 03 i kommunal folketelling 1.12.1923 i Kristiania.

Markus menighet.

Søk på adressen.

Det ser ut til å være et barnehjem for gutter.

 

https://www.disnorge.no/KraFt1923/Soke.php

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anne Gjevang skrev:

Min far, Arthur Marinius Olsen, f. 7.5.1915 på Vestre Aker, Oslo, ble i 1921sendt til barnehjem sammen med sin halvsøster, Solveig Lorentse Larsen, f. 1911. Kan noen hjelpe meg med informasjon om hvor de kan ha blitt plassert? Skulle også så gjerne vite litt om hvordan forholdene kan ha vært. 

Jeg kan heller ikke finne opplysninger om min fars far. Han het Einar Olsen, f. 1876 angivelig fra Drammen. Min far var såkalt uekte, så det kan eksistere bidragsdokumenter. Moren var Nicoline (Nikoline?) Larsen, født Johannesen 1873 - 1921). 

Jeg vil være uendelig takknemlig for hjelp.

Anne Gjevang

 

Kan du legge ved lenke til Arthur Marinius sin dåp?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Your father escaped the Germans in Norway, and crossed the border into Sweden. On 19 Sep 1942, he was flown from Bromma Airport, Stockholm and arrived on 20 Sep 1942 at RAF Leuchars. He shared this flight with Norwegian agents who had carried out operations against the Germans. On 20 Sep 1942, he signed the visitors book, that was kept in the officers mess, giving Steingarten 60, Stockholm as his address. If you email me, tbaker@pssltd.co.uk, I will send you a scan of the page he signed, so that you can see his signature.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.