Gå til innhold
Arkivverket

Hans Hansen


Haakon Røhneng
 Del

Recommended Posts

Søker dødsdato og dødsårsak for Hans Hansen født 2. desember 1865. Hans er min oldefar og var sist gift med Jenny Hansen (kone nummer 2)født 4. mai 1858 Hvitsten , Emmerstad. Hun døde 22.04.1940.

Siste adresse for Hans var på Bekkelaget , Ljabroveien. Hans var far til Ragna Solveig Hansen sammen med Jenny og far til Fritz Eilert Hansen sammen med kone nummer 1 Ragna Røhne.

Har kontaktet Arkivverket og har søkt i kirkebøker og andre steder uten å finne noe om Hans. Arkivverket ba meg søke hjelp i dette forum.

Håper noen kan hjelpe meg.

På forhånd takk for hjelpen

mvh

Haakon Røhneng

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Haakon Røhneng skrev:

Søker dødsdato og dødsårsak for Hans Hansen født 2. desember 1865. Hans er min oldefar og var sist gift med Jenny Hansen (kone nummer 2)født 4. mai 1858 Hvitsten , Emmerstad. Hun døde 22.04.1940.

Siste adresse for Hans var på Bekkelaget , Ljabroveien. Hans var far til Ragna Solveig Hansen sammen med Jenny og far til Fritz Eilert Hansen sammen med kone nummer 1 Ragna Røhne.

Har kontaktet Arkivverket og har søkt i kirkebøker og andre steder uten å finne noe om Hans. Arkivverket ba meg søke hjelp i dette forum.

Håper noen kan hjelpe meg.

På forhånd takk for hjelpen

mvh

Haakon Røhneng

Hvor døde Jenny?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Haakon Røhneng skrev:

Søker dødsdato og dødsårsak for Hans Hansen født 2. desember 1865. Hans er min oldefar og var sist gift med Jenny Hansen (kone nummer 2)født 4. mai 1858 Hvitsten , Emmerstad. Hun døde 22.04.1940.

Siste adresse for Hans var på Bekkelaget , Ljabroveien. Hans var far til Ragna Solveig Hansen sammen med Jenny og far til Fritz Eilert Hansen sammen med kone nummer 1 Ragna Røhne.

Har kontaktet Arkivverket og har søkt i kirkebøker og andre steder uten å finne noe om Hans. Arkivverket ba meg søke hjelp i dette forum.

Håper noen kan hjelpe meg.

På forhånd takk for hjelpen

mvh

Haakon Røhneng

 

Når fant du Hans siste gang?

Fint om du kan legge ved lenker,om mulig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aftenposten 24.04.1940.

Side:09

...Jenny Mathea Hansen døde fredfullt 22. april 1940,82 år gl.

På egne og familiens vegne Hans Hansen,Bekkelaget.Bisettes i Det gamle Krematorium torsdag 25. April kl. 3

 

 

"Tilgang i norske bibliotek"

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

Aftenposten 24.05.1940.

Side:09

...Jenny Mathea Hansen døde fredfullt 22. april 1940,82 år gl.

På egne og familiens vegne Hans Hansen,Bekkelaget.Bisettes i Det gamle Krematorium torsdag 25. April kl. 3

 

 

"Tilgang i norske bibliotek"

Tusen takk for svar. Har du annonsen fra Aftenposten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Haakon Røhneng skrev:

Det var dødsdato og dødsårsak til Hans Hansen jeg etterlyste. Er det noen som vet?

 

 

Vi er klar over det.

Men dødsfallet har så lang vært vanskelig å finne.

Dødsårsaken vil vel uansett være vanskelig å få rede på,såfremt det ikke er oppgitt i eventuell nekrolog.

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig dette, og jeg kan bare skissere noen muligheter:

 

Det ene er telefonkataloger - hvor lenge sto Hans med oppføring (dersom han var abonnent)?

Det andre er adressebøker for Oslo - slike finnes vel på stor biblioteker - ev søkbare på Nasjonalbiblioteket.

 

Oppføringer her kan gi indikasjon om når han døde - og hvor. Deretter kan du kontakte aktuelt kirkekontor - det er mulig de fortsatt har den aktuelle kirkeboka.

 

Ellers skriver du:

På 29.1.2019 den 13.55, Haakon Røhneng skrev:

Hans var far til Ragna Solveig Hansen sammen med Jenny og far til Fritz Eilert Hansen sammen med kone nummer 1 Ragna Røhne.

Etter registrering hos Familysearch står Ragna som mor til begge barna - uten at jeg kan gå god for faktum.

 

Vh Jarleif

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

 

 

Vi er klar over det.

Men dødsfallet har så lang vært vanskelig å finne.

Dødsårsaken vil vel uansett være vanskelig å få rede på,såfremt det ikke er oppgitt i eventuell nekrolog.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Jarleif Nordheim skrev:

Vanskelig dette, og jeg kan bare skissere noen muligheter:

 

Det ene er telefonkataloger - hvor lenge sto Hans med oppføring (dersom han var abonnent)?

Det andre er adressebøker for Oslo - slike finnes vel på stor biblioteker - ev søkbare på Nasjonalbiblioteket.

 

Oppføringer her kan gi indikasjon om når han døde - og hvor. Deretter kan du kontakte aktuelt kirkekontor - det er mulig de fortsatt har den aktuelle kirkeboka.

 

Ellers skriver du:

Etter registrering hos Familysearch står Ragna som mor til begge barna - uten at jeg kan gå god for faktum.

 

Vh Jarleif

 

Ok, takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det som kompliserer letingen etter Hans Hansen i avisarkiver, er at en får treff på alt (annonser) med -hans- i ordet: Hansker, Karl Johans gate, St. Hanshaugen, Johansen og bare en brøkdel er dødsannonser. 

 

I adressebok for Aker i 1938 står Hans Hansen uten yrke, mens i årene 1934-1935 er han fisker.

Akershus fylke, Adressebøker nr. 1937-1938 (1937-1938), Bokside, Side 127
Permanent bilde-ID: db10151511041526
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/db10151511041526

 

Så kommer sammenslåingen av Aker og Oslo i 1948 og de adressebøkene jeg har sett i rundt dette året, har ikke med akkurat nr. 119 i Ljabroveien. Det var de med skattepliktig lønnsinntekt som kom med i adressebøkene, så han kan som pensjonist ha blitt utelatt, om han da ikke flyttet fra den adressen.

 

Her er lenke til de adressebøkene som er lagt ut på DA:

 

https://media.digitalarkivet.no/db/browse?municipalities[]=0218&municipalities[]=0301&start_year=&end_year=&tags[]=101&text=

 

Disse adressebøkene oppbevares i Oslo byarkiv og det gjør også de kommunale folketellingene for Aker og Oslo. Disse folketellingene er ordnet etter gateadresser. Det går kanskje an å spørre der om hjelp til å finne ut når han ikke lenger er oppført på Ljabroveien 119a i tiden etter 1940 og noen år framover. 

Endret av Anne-Lise Hansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir vel en avsporing, men jeg registrerer husmannsfolk og strandsittere i Vestby kommune.

Jenny Hansen i saken her ble jo døpt i Vestby 30.5.1858 - som Jenni Mathea.

Foreldrene Anders Johnsen og Elen Samuelsdtr m/familie bor på Mølen i Emmerstad både ved Ft 1865 og -75.

Har du opplysninger om hvor lenge de bodde i Vestby?

 

Vh Jarleif

Endret av Jarleif Nordheim
korrektur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.