Gå til innhold
Arkivverket

Oland i Gjøvdal


Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Jeg har ei stammor med odel i gården Oland i Gjøvdal som jeg ikke kommer videre med. Etter at Per Reidar Christiansen kom med sitt fantastiske oppsett om folk på Agder 1560-1611 har det dukka opp en del nye opplysninger om gården Oland. http://www.genealogi.no/agderkilder/ 

 

Den 12. juni 1597 kunngjør Tjøstulv Olands arvinger, som er Tord Olstad i Åmli, Sveinung Sparsås i Froland, Ulv Tveitane i Nissedal og Eiliv og Gunnar Tjøstolvssønner at de og deres søstre Astrid, Torborg og Anne «thiøstilsdotter» har gjort et vennlig jordebytte seg imellom. Jorda, som de har avet etter sine avdøde foreldre, skulle fordeles slik:

Sveinung Sparsås: 2 huder i Oland.

Ulv Tveitane: 1 ½ hud i Tveiten i Nissedal og ½ hud i Froland (i Froland?).

Eiliv Tjøstulvsen: 2 huder i Oland.

Gunnar Tjøstolvsen: 1 2/3 hud i Oland og 1/3 hud i Tveiten.

Så får vi opplysningen av at den siste 1/3 huden i Oland eies av Kari Hørsdal i Froland.

Astrid og Torborg «thuegland» (Tviland?) 1 hud hver i Oland

Anne Tveiten: 1 hud i Homdrum.

Tord Olstad samtykker i å bli tilgodesett med 1 hud i Olstad og 1 hud i Homdrum.

Til slutt opplyses set at nevnte søsken alle har samtykket i arvebyttet, som utrykkelig skal stå til evig odel og eiendom, og aldri påtales av dem eller deres arvinger.

Arvegodset besto av 13 huder som ble delt i 5 bror- og 3 søsterlodd. Siden arveloddene er jevnt fordelt med henholdsvis 2 huder og 1 hud, og siden det ikke nevnes noen særkullsbarn, er åpenbart også Tord, Sveinung og Ulv samsøsken og sønner av Tjøstulv Oland.[1]

 

[1] NHKI-avskrift av AAA-diplom papir, 151c4, AA 419.

 

Dermed får vi vite at gården Oland i 1597 består av til sammen 9 huder, hvorav Tjøstolv Olands arvinger eier 7 2/3 huder og Kari Hørsdal i Froland eier den siste 1/3 huden. Hele gården.

 

27 år senere sies det i odelamanntalet 1624 for Gjerstad i Aust-Agder om Ola Ånonsen Trydals kvinne: «Hanns quindes oedell i Oennlannd i Omblj prestegield i Raabiugdelagitt 1/2 h.»

 

Mye kan selvfølgelig ha skjedd på 27 år, men det sies her at hans kvinnes gods er odel, så da kan man vel si at det er arvet fra en forelder som hadde det i odel. Vi har her fem muligheter for hvordan denne godsgangen kan ha gått fra enten brødrene Sveinung, Eiliv og Gunnar eller søstrene Astrid og Torborg. Men vi vet ikke hvordan. Tidsmessig kan det kanskje tyde på at Ola Ånonsens kone kan være datter av en av disse, men neste generasjons oppkalling på Trydal gir ingen hint med barna Ånon, Angjerd og Marte. Har noen der ute noen av disse på arket, og er det noen som helst mulighet til og komme ett hakk nærmere the thruth, the whole thruth and nothing but the thruth.

 

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for skryt, Torbjørn.

 

Ved at du bringer til torgs kildeopplysninger fra Folk i Nedenes, Mandals og Lista len 1560–1611 og bruker det til å drøfte uløste slektsgåter, gir du samtidig et bidrag til å oppfylle mine intensjoner ved arbeidet. Innlegget ditt representerer en av bruksmulighetene jeg så for meg da jeg utarbeidet registeret.

 

Jeg kan dessverre ikke gå videre inn på problemstillingen du lufter, utover å hinte om at det trolig er flere yngre avskrifter i finne i Aust-Agder-brev, samlingen som er delvis avfotografert av Kristian Fjeldsgård og som er tilgjengelig på samme nettside som mitt register. Lykke til, håper du finner ut av det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har tilgang til boka Åmli, ætt og heim bind II, og gården Oland, og som kan scanne inn de første sidene om denne gården. Det skal være rundt side 240 og framover. Den er ikke scanna, så da må jeg låne den på fjernlån hvis jeg skal finne ut av det selv.

 

Som jeg selvfølgelig kan, men hvisomatte noen hadde tilgang, så gikk det fortere. 

 

Mvh. Torbjørn

Endret av Torbjørn Steen-Karlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har òg slekt frå Oland, og synst eg dreg kjensel på nokre av namna over. Eg har ikkje brukt veldig mykje tid på denne greina dei siste åra, men den omtalte boka finst på Gunnerusbiblioteket her, og eg kan stikke innom og skanne dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Håvard. Nå blir det spennende og se om jeg kan få noe ut av dette. 🙂 🙂 🙂 

 

 

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Torbjørn Steen-Karlsen skrev:

Tusen takk Håvard. Nå blir det spennende og se om jeg kan få noe ut av dette. 🙂 🙂 🙂 

 

Lykke til. Eg har sjekka mine notat og ser eg skal stamme frå to av borna til Tjøstolv på Oland. Sonen Ulv (Ålve) kom til Tveitane i Nissedal medan dottera Astrid vart gift i Fyresdal med lensmann Kjetil Olavsson på Momrak. Begge desse er forfedre til oldemor i Nissedal.

Eg kunne ikkje finne noko i min base om slekt på Trydal.

Endret av Håvard Moe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen. Her kan det bli ei saftig tavle.

 

     

                                                                                                                             Aslak Ålvesen Oland

   Gift (1) med Torborg Bjørnsdatter Harstveit                                                     Nevnt 1574                                       Gift (2) Torborg Sveinungsdatter

________________________________________________________________________________I___________________________________________________________________________

Tjøstolv Aslaksen d.e.     Ingeborg Aslaksdatter   Sigrid Aslaksdatter                   (2) Tjøstolv Aslaksen d.y.     To Aslaksdøtre. Deres barn var Knut Nilsen (Risland?)

Til Åmland i Åmli              Ukjent                               ~ Askeland i Mykland               ~ Angjerd Oland, som i                      Aslak Torjesen, Aslak Wegjesen

_________I___________                  ________________________I___________________    1588 ble beskyldt for å være

Bl.a. sønnene Tolv                          Tallak               Karen, eide 1/3 i Oland i 1597   heks, men frikjent. Skifte etter Tjøstolv 12. juni 1597

og Nere som kjøpte                                                 ~ Jens Hørsdal   ______________________________________I_________________________________________________

Sveinung Sparsås 2                                ________________I________      Gunnar Tjøstolsen   Sveinung Sparsås    Ålve     Eiliv        Astrid        Anne     Torborg 

huder i Oland                                            Kirsten Jensdatter                 1 2/3 hud i Oland    2 huder i Oland                 2 huder      1 hud i     Tveiten    1 hud i Oland

De kjøpte også opp mer                                            I                                             I                  som han solgte                i Oland         Oland                                                                                                                                                   ______________I_____________        ________I____________________                                           

                                                              Jørund Kvåle, Bygland                  Orm, Eiliv, Telleiv                                                             

                                                                                                                       Olav, Knut,                                                               

                                                                                                                      Anne ~ Peder Børtingshus

 

En stor sak 8. juli 1640. Jørund Kvåle stevner inn: "deg Gunder Tjøstelsen Oland og barn og arvinger, Nils Epletveit på vermoders (svigermors) vegne, Jørgen Risdal på din kvinnes vegne og Kittel Rike på egne vegne". 

 

Nils Epletveit må være Nils Jørgensen, hvis sønn Gisle Nilsen ble gift med Marte Olsdatter, datter til Ola Ånonsen Trydal i Gjerstad og mor som hadde odel til 1/2 hud i Oland i 1624. Kjetil Rike var sønnesønn til Astrid Tjøstolvsdatter.

 

Nils Jørgensen Epletveit får en sønn Gisle, og i 1624 eier Gisle S. Gjermundnes i Åmli 2 huder i Epletveit. Kan hans kone være den Nils Epletveits vermoder. Gisle Nilsen har en bror Tolv Nilsen som overtar Epletveit og blir gift med Åse Eivindsdatter Oland.

 

Pjuhhhh. Masse navn på kryss og tvers, men jeg er like langt. Noen som kjenner seg igjen?

 

 

Mvh. Torbjørn.

Endret av Torbjørn Steen-Karlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt jobba, Torbjørn. Tolv Nilsen Epletveit kjøpte 2 kalveskinn i Epletveit av sin faster Torborg Jørgensdatter den 28/9-1659. Men var det Tolv eller hans sønn Nils Tolvsen som var gift med Aase Eivindsdatter Oland ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eit dokument datert 12. jan. 1651: Kjetil Momrak sel til Hallvord Spokkeli 1/2 tønne i Lislestog i Fyresdal og kvarter i Momrak (i Fyresdal), i Håtveit og i Oland (i Åmli) som han hadde kjøpt av "Leduor Wraa, som hanss quinde Arffuede effter hendis for eldere" (etter original på Lislestog i Fyresdal, Dipomatarium Norvegicum Series topographica Fyresdal, nr. 195)

 

Eit dokument datert 16. feb. 1657: Arvingane etter Astrid Tjøstelsdotter sel det dei hadde ervt etter henne i Oland til Tellev Gunnarsson Oland og Olav Eivinsson Oland (på vegne av sine steborn, Eivind Gunnarsson sine born) (etter original på Lislestog i Fyresdal, Dipomatarium Norvegicum Series topographica Fyresdal, nr. 201). Desse ervingane er:

- Halvor Olavsson Lislestog i Fyresdal,

- Kjetil Olavsson på Rike i Setesdal,

- Kjetil Olavsson på Momrak i Fyresdal,

- Jon Torgersson Nordbø i Nissedal på sin føremann salige Olav Ånonssons barn vegne,

- Torger Knutsson på Slystøl på sin føremann salige Kjetil Ånonssons etterlatte borns vegne,

- Ånon Kjetilsson på Greivstad i Fyresdal på sin kvinne Astrid Ånonsdotters vegne,

- Thonne Ånonsdotter på "Giore" i Telemark på egne vegne og

- Asgjer Torgjersdotter på Vinje i Telemark på sin avgangne mann salige Tjøstel Ånonssons og deira samen avla borns vegne

 

I Fyresdalsboka (b. 1, Marvik (1991)) er omtala ei Liv Tallaksdotter som fyrste kona til Mikkel Talleivsson Valebjørg (ca.1574-ca.1666). Ho skal (vist til skifte 1666) ha hatt 2 1/2 notting korn i Omland og 2 1/2 noting i Oland.

Endret av Håvard Moe
skrivefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.