Gå til innhold
Arkivverket
Torbjørn Steen-Karlsen

Oland i Gjøvdal

Recommended Posts

Torbjørn Steen-Karlsen

Jeg har ei stammor med odel i gården Oland i Gjøvdal som jeg ikke kommer videre med. Etter at Per Reidar Christiansen kom med sitt fantastiske oppsett om folk på Agder 1560-1611 har det dukka opp en del nye opplysninger om gården Oland. http://www.genealogi.no/agderkilder/ 

Den 12. juni 1597 kunngjør Tjøstulv Olands arvinger, som er Tord Olstad i Åmli, Sveinung Sparsås i Froland, Ulv Tveitane i Nissedal og Eiliv og Gunnar Tjøstolvssønner at de og deres søstre Astrid, Torborg og Anne «thiøstilsdotter» har gjort et vennlig jordebytte seg imellom. Jorda, som de har avet etter sine avdøde foreldre, skulle fordeles slik:

Sveinung Sparsås: 2 huder i Oland.

Ulv Tveitane: 1 ½ hud i Tveiten i Nissedal og ½ hud i Froland (i Froland?).

Eiliv Tjøstulvsen: 2 huder i Oland.

Gunnar Tjøstolvsen: 1 2/3 hud i Oland og 1/3 hud i Tveiten.

Så får vi opplysningen av at den siste 1/3 huden i Oland eies av Kari Hørsdal i Froland.

Astrid og Torborg «thuegland» (Tviland?) 1 hud hver i Oland

Anne Tveiten: 1 hud i Homdrum.

Tord Olstad samtykker i å bli tilgodesett med 1 hud i Olstad og 1 hud i Homdrum.

Til slutt opplyses set at nevnte søsken alle har samtykket i arvebyttet, som utrykkelig skal stå til evig odel og eiendom, og aldri påtales av dem eller deres arvinger.

Arvegodset besto av 13 huder som ble delt i 5 bror- og 3 søsterlodd. Siden arveloddene er jevnt fordelt med henholdsvis 2 huder og 1 hud, og siden det ikke nevnes noen særkullsbarn, er åpenbart også Tord, Sveinung og Ulv samsøsken og sønner av Tjøstulv Oland.[1]

[1] NHKI-avskrift av AAA-diplom papir, 151c4, AA 419.

Dermed får vi vite at gården Oland i 1597 består av til sammen 9 huder, hvorav Tjøstolv Olands arvinger eier 7 2/3 huder og Kari Hørsdal i Froland eier den siste 1/3 huden. Hele gården.

27 år senere sies det i odelamanntalet 1624 for Gjerstad i Aust-Agder om Ola Ånonsen Trydals kvinne: «Hanns quindes oedell i Oennlannd i Omblj prestegield i Raabiugdelagitt 1/2 h.»

Mye kan selvfølgelig ha skjedd på 27 år, men det sies her at hans kvinnes gods er odel, så da kan man vel si at det er arvet fra en forelder som hadde det i odel. Vi har her fem muligheter for hvordan denne godsgangen kan ha gått fra enten brødrene Sveinung, Eiliv og Gunnar eller søstrene Astrid og Torborg. Men vi vet ikke hvordan. Tidsmessig kan det kanskje tyde på at Ola Ånonsens kone kan være datter av en av disse, men neste generasjons oppkalling på Trydal gir ingen hint med barna Ånon, Angjerd og Marte. Har noen der ute noen av disse på arket, og er det noen som helst mulighet til og komme ett hakk nærmere the thruth, the whole thruth and nothing but the thruth.

Mvh. Torbjørn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Torbjørn Steen-Karlsen

Opp

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Per Reidar Christiansen

Takk for skryt, Torbjørn.

Ved at du bringer til torgs kildeopplysninger fra Folk i Nedenes, Mandals og Lista len 1560–1611 og bruker det til å drøfte uløste slektsgåter, gir du samtidig et bidrag til å oppfylle mine intensjoner ved arbeidet. Innlegget ditt representerer en av bruksmulighetene jeg så for meg da jeg utarbeidet registeret.

Jeg kan dessverre ikke gå videre inn på problemstillingen du lufter, utover å hinte om at det trolig er flere yngre avskrifter i finne i Aust-Agder-brev, samlingen som er delvis avfotografert av Kristian Fjeldsgård og som er tilgjengelig på samme nettside som mitt register. Lykke til, håper du finner ut av det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Torbjørn Steen-Karlsen

Er det noen som har tilgang til boka Åmli, ætt og heim bind II, og gården Oland, og som kan scanne inn de første sidene om denne gården. Det skal være rundt side 240 og framover. Den er ikke scanna, så da må jeg låne den på fjernlån hvis jeg skal finne ut av det selv.

Som jeg selvfølgelig kan, men hvisomatte noen hadde tilgang, så gikk det fortere. 

Mvh. Torbjørn

Endret av Torbjørn Steen-Karlsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.