Gå til innhold
Arkivverket

Tyde konfirmasjon Aker, Anne-Helene Olsdatter


Wenche Falck
 Del

Recommended Posts

Kan jeg få hjelp til å tyde konfirmasjonen til Anne- Hellen Olsdatter?

Mht. dato for konfirmasjon,  er det året er 1839, er det 7.april som er datoen for konfirmasjonsdagen?   Står det også Olsdatter eller Johnsdatter bak moren Ellen sitt fornavn?

 

Jeg har opplysninger fra før om  Anne-Hellene ( søster av min tipp tippoldefar) av foreldre Ole Halvorsen og Elen Johnsdatter, dåpen høyre  side, nr. 166,  har fått hjelp  tydning tidligere.

SAO, Aker prestekontor kirkebøker, F/L0012: Ministerialbok nr. 12, 1819-1828, s. 264-265
 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061110010134


Når det gjelder konfirmasjonen til Anne- Hellene Olsdatter; her  står foreldre som Ole Halvorsen og Elen Olsdatter og ikke Johnsdatter.  Leser jeg det rett,  og er hun konfirmert  7.april, året er  1839. Hun er  født den  10 juli 1824, som stemmer, men datoen for dåp, kan  i konfirmasjonen se ut til å være oppført som enten 11. eller 12 . sept. og ikke 5.septAnne-Hellene Olsdatter, konfirmant venstre side, nr. 26: SAO, Aker prestekontor kirkebøker, F/L0018: Ministerialbok nr. 17, 1829-1852, s. 237

Brukslenke for sidevisning:

https://www.digitalarkivet.no/kb20061110020501 

 

Ved neste datter, Maren, sin dåp, f. 17. oktober, dpt. 31.des, 1826,  står begge foreldre oppført som Ole Halvorsen og Elen Johnsdatter, og de bor på Lille Tøyen, dåp høyre siden nr. 18: SAO, Aker prestekontor kirkebøker, F/L0012: Ministerialbok nr. 12, 1819-1828, s. 532-533
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061110010272

 

Finner en Maren Olsdatter konfirmert i Aker, her også avviker fødsels og dåpsdato med noen dager. Fars navn er Ole Halvorsen, mens navnet til moren  er ubegripelig å lese og det ser nærmest ut som noen har skrevet  feil og forsøkt å rette på det.

Det kan likevel  synes  som morens kan leses som Jonsdatter.

Maren  med foreldre  er under denne konfirmasjonen oppgitt å være født enten 15. eller 25. oktober,  ( skal være 17.oktober) og døpt, 26. desember- 1826, ( 31. desember)  såfremt det er samme person. Året 1826 stemmer, og   fant ingen andre Maren Olsdatter med far Ole Halvorsen og mor, i Aker kirkesogn.

Dato for konfirmasjon er også vanskelig å lese, men  ser ut til å være 15.september 1841. Venstre side, nr. 79: SAO, Aker prestekontor kirkebøker, F/L0018: Ministerialbok nr. 17, 1829-1852, s. 256
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061110020521


Det  er oppgitt at det var en datter til i en tidligere tråd,  Mathea Olsdatter, f. i 1831. Her  står igjen navnet på moren  som Elen Olsdatter ut fra hva jeg kan se. De bor da på Lille Frøen, hvor Ole Halvorsen er husmann: Mathea nr. 2 på venstre side. SAO, Aker prestekontor kirkebøker, F/L0013: Ministerialbok nr. 13, 1828-1837, s. 73
Brukslenke for sidevisning:

https://www.digitalarkivet.no/kb20061110010463

 Finner ingen konfirmasjon på Mathea Olsdatter i ministerialbok for Aker kirkesogn, med foreldre Ole Halvorsen og Elen Johnsdatter eller evt. Olsdatter.


 

Mvh. Wenche Falck Borgersen.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved konfirmasjonen er hun oppført å være født 10. juli 1824 og døpt 15. september.

Ved dåpsinnførselen i Aker, står det at hun "Døbes i Opsloe"

Datoene stemmer overens med innførselen i Aker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke helt å se at det er helt samme datoer. Dåpen til Anne -Helene: Etter pikebarnet Aletha , dpt 20 august ( helt øverst til høyre) blir et barn  døpt den 5. september, og jeg er ikke i stand til å  se et 1 tall foran 5 tallet der! Videre nedover kommer det gjentakelsestegn, til sammen  5  pikebarn ble døpt den dagen,  hvor  Anne-Helene ( med en l i Helene) er oppført  i midten. Etter det femte pikebarnet blir  et pikebarn med navn Laurense døpt den 12 september. Det ser derfor ut som de døpte barna er oppført i kronologisk orden etter datoer, synes jeg. 

I dåpen er foreldrene oppført som  Ole Halvorsen og Elen Johnsdatter, og de er bosatt på Grønland. I konfirmasjonen er skrivemåten til konfirmanten Anne- Hellene med to ll`er , uten at det bør ha noen som helst betydning, morens navn Elen blir også skrevet med to ll`er , så det kan være avhengig av hvordan personen valgte å skrive det. Men det er etternavnet Olsdatter på moren Elen eller Ellen jeg reagerer på, eller leser jeg feil? Konfirmasjonsdatoen til Anne -Helene er søndag den 7 april 1839, fødestedet er der oppført som Heftys løkke som det fantes tre løkker med samme navn av, alle innenfor familie Hefty.

Grønland og Gamlebyen er vel samme område. 

Stusset litt over " Opsloe", men så fant jeg dette på wikipedia: 

Opslo

Opslo eller Opsloe er opprinnelig en gammel skrivemåte av byen Oslo benyttet i middelalderen og frem til bybrannen i august 1624 da byen ble flyttet innunder Akershus festning og gitt navnet Christiania.

Den gamle bebyggelsen under Ekeberg beholdt navnet Opslo(e) og ble etterhvert omtalt som Gamlebyen.

 Når det gjelder Heftys løkke som er oppført som fødestedet til Anne-Hellene som konfirmert, så fantes det visst hele  tre løkker med det navnet, alle innenfor familien Hefty, den ene av dem med tidligere adresse Maridalsveien 183,  nåværende adresse  i Riflegata 133 på Sagene, det   huset var eid av  Henrik Heftye som levde fra 1804 til 1864 ,  en annen Heftys løkke var  på Frognæs, ( tidligere het den Wratse løkke ) , og så en tredje Heftys løkke under gåeden Lille Ekeberg. De to siste gårdene var eidHenrik Heftys  nevø ; konsul Thomas Johannesen Hefty, som var en norsk bankier og politiker, sønn av Johannes Thomassen Heftye, født 17. oktober 1792, død 2. november 1856. Johannes og Henrik Thomassen Hefty var altså brødre.  En del av gården Lille Ekeberg  strakk seg også nedover mot Gamlebyen ( Opsloe)til et område som het Bakerengen. Kan det har vært Bakengen det står foran Heftys løkke?

Munkehagen – Munkebråten – Lille Ekeberg:

Munkehagen er den overgripende eiendomsbetegnelsen på 1600-tallet. Etter hvert får området en todelt benevnelse: Søndre Munkehagen og Nordre Munkehagen. I neste omgang blir det en tredeling (firedeling): Søndre Munkehagen + Nordre Munkehagen + Munkebråten/ Lille Ekeberg (samt Bakerenga).Bakerenga (i eldre skriftlige kilder Bakerengen, Bagerengen og Bager-Engen), er et område øst i Gamlebyen i Oslo. Området ligger mellom det tørrlagte elveløpet for Alnaelva i nord, Konows gate i sør, Kværner i øst og Alnafedtløkka i vest. Navnet betyr trolig 'den bakre enga' eller 'enga bak'. En alternativ og mindre sannsynlig tolkning er 'bakerens eng'. En liten del av den gamle Bakerenga er regulert til park. Parken er ikke opparbeidet.I middelalderen lå Bakerenga under Fransiskanerklosteret i Oslo. Bakerenga var en del av fransiskanermunkenes 'hage' – hagen som i skriftlige kilder fra og med 1600-tallet omtales som Munkehagen.

Broren John Olsen hadde for øvrig  adresse Heftys løkke ved sin konfirmasjon ,med fødested Fredrikstad. Ved den Anne -Hellene jeg fant som konfirmert står  bare fødestedet registrert, og ikke noe om hvilken adresse / sted hun befant seg da hun ble konfirmert. Jon Olsen konfirmert med foreldre Ole Halvorsen og Elen Jonsdatter: nr. 32 på venstre side i boka: SAO, Aker prestekontor kirkebøker, F/L0018: Ministerialbok nr. 17, 1829-1852, s. 213
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061110020477


Det er sånne detaljer, og at hennes mor ved konfirmasjonen til Anne-Hellene står som Ellen Olsdatter og ikke Johnsdatter/ Jonsdatter som gjør at jeg lurer å om det kan dreier seg om  to forskjellige familier, helt sikker er jeg ikke. Utgangspunktet var en tråd for noen år siden, hvor at disse barna Anne-Helene, Maren og Mathea ble født etter at familien flyttet til Christiania, men det er først nå jeg har sett at moren Elen står oppført med navnet Olsdatter også i Mathea sin dåp, far er Ole Halvorsen, og er husmann på Lille Frøen. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer nok at denne familien flyttet til Lille Frøen, jfr. Mathea`s dåp , den eldste broren Hans ble  konfirmert- fra Lille Frøen,  foreldre;  Ole Halvorsen og Elling (Elen) Jensdatter ( Jonsdatter)  At prest eller klokker skrev feil skjedde nok. i konf. til Anne-H står mor som Elen Olsdatter, men det er nok den samme familien. Det kommer fram at de hadde flyttet til Lille Frøen da  Mathea Olsdatter ble døpt, også da står mor Elen notert med Olsdatter som etternavn.  Men nå tviler jeg ikke på at det er en og samme familie. Konfirmasjonen til Hans Olsen her, nr. 23 på venstre siden, 15 og et halvt år, f. i Fredrikstad, fra Lille Frøen. Men hva står i kolonnen lengst bort høyre i hjørnet?  Vanligvis har det vel med tidspnkt. for når den konfirmerte ble vaksinert, men er usikker her, og vedr. Hans Olsen står det ikke noe årstall. Nr. 23 til venstre i boka, Hans Olsen fra Lille Frøen.           SAO, Aker prestekontor kirkebøker, F/L0013: Ministerialbok nr. 13, 1828-1837, s. 320
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061110020042


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
På 10.2.2019 den 19.37, Wenche Falck skrev:

Kan jeg få hjelp til å tyde konfirmasjonen til Anne- Hellen Olsdatter?

Mht. dato for konfirmasjon,  er det året er 1839, er det 7.april som er datoen for konfirmasjonsdagen?   Står det også Olsdatter eller Johnsdatter bak moren Ellen sitt fornavn?

 

Jeg har opplysninger fra før om  Anne-Hellene ( søster av min tipp tippoldefar) av foreldre Ole Halvorsen og Elen Johnsdatter, dåpen høyre  side, nr. 166,  har fått hjelp  tydning tidligere.

SAO, Aker prestekontor kirkebøker, F/L0012: Ministerialbok nr. 12, 1819-1828, s. 264-265
 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061110010134


Når det gjelder konfirmasjonen til Anne- Hellene Olsdatter; her  står foreldre som Ole Halvorsen og Elen Olsdatter og ikke Johnsdatter.  Leser jeg det rett,  og er hun konfirmert  7.april, året er  1839. Hun er  født den  10 juli 1824, som stemmer, men datoen for dåp, kan  i konfirmasjonen se ut til å være oppført som enten 11. eller 12 . sept. og ikke 5.septAnne-Hellene Olsdatter, konfirmant venstre side, nr. 26: SAO, Aker prestekontor kirkebøker, F/L0018: Ministerialbok nr. 17, 1829-1852, s. 237

Brukslenke for sidevisning:

https://www.digitalarkivet.no/kb20061110020501 

 

Ved neste datter, Maren, sin dåp, f. 17. oktober, dpt. 31.des, 1826,  står begge foreldre oppført som Ole Halvorsen og Elen Johnsdatter, og de bor på Lille Tøyen, dåp høyre siden nr. 18: SAO, Aker prestekontor kirkebøker, F/L0012: Ministerialbok nr. 12, 1819-1828, s. 532-533
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061110010272

 

Finner en Maren Olsdatter konfirmert i Aker, her også avviker fødsels og dåpsdato med noen dager. Fars navn er Ole Halvorsen, mens navnet til moren  er ubegripelig å lese og det ser nærmest ut som noen har skrevet  feil og forsøkt å rette på det.

Det kan likevel  synes  som morens kan leses som Jonsdatter.

Maren  med foreldre  er under denne konfirmasjonen oppgitt å være født enten 15. eller 25. oktober,  ( skal være 17.oktober) og døpt, 26. desember- 1826, ( 31. desember)  såfremt det er samme person. Året 1826 stemmer, og   fant ingen andre Maren Olsdatter med far Ole Halvorsen og mor, i Aker kirkesogn.

Dato for konfirmasjon er også vanskelig å lese, men  ser ut til å være 15.september 1841. Venstre side, nr. 79: SAO, Aker prestekontor kirkebøker, F/L0018: Ministerialbok nr. 17, 1829-1852, s. 256
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061110020521


Det  er oppgitt at det var en datter til i en tidligere tråd,  Mathea Olsdatter, f. i 1831. Her  står igjen navnet på moren  som Elen Olsdatter ut fra hva jeg kan se. De bor da på Lille Frøen, hvor Ole Halvorsen er husmann: Mathea nr. 2 på venstre side. SAO, Aker prestekontor kirkebøker, F/L0013: Ministerialbok nr. 13, 1828-1837, s. 73
Brukslenke for sidevisning:

https://www.digitalarkivet.no/kb20061110010463

 Finner ingen konfirmasjon på Mathea Olsdatter i ministerialbok for Aker kirkesogn, med foreldre Ole Halvorsen og Elen Johnsdatter eller evt. Olsdatter.


 

Mvh. Wenche Falck Borgersen.


 

Elen Joensdatter gift med Ole Halvorsen, brukte etternavnet Halvorsen i det siste manntalet sammen og finner henne fortsatt  med etternavnet Halvorsen som fadder i dåp til to av hennes barnebarn og barn til sønnen Hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.2.2019 den 17.12, Wenche Falck skrev:

Konfirmasjonen til Hans Olsen her, nr. 23 på venstre siden, 15 og et halvt år, f. i Fredrikstad, fra Lille Frøen. Men hva står i kolonnen lengst bort høyre i hjørnet?  Vanligvis har det vel med tidspnkt. for når den konfirmerte ble vaksinert, men er usikker her, og vedr. Hans Olsen står det ikke noe årstall.

 

Disse konfirmasjonene på side 320 var 10. april 1831.

 

23 | - | Hans Olsen fra Lille Frøen | 15 1/2 | Fredrikstad | Ole Halvorsen og Elling[!] Jensdatter. | Do | Naturlige Kopper |

 

Mvh

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Helene:

 

Dåp: Født 10. juli, døpt 5. september – som Else tydet for to år siden, og godt kunne ha fått en takk for . . .

Konfirmasjonen: 7 april 1839. Født 10. juli, døpt 15. september

 

 

Maren:

 

Dåp: Født 17. oktober, døpt 31. desember 1827.

Konfirmasjon: Født 28. oktober, døpt 26. desember 1826 i xnia [Kristiania]. Attest af 15 Septbr. 1841. Foreldre Ole Halvorsen og Kirsti/Kersti(?) Jensdatter.

 

Og her har du den konfirmerte Maren døpt i Vår Frelser 1826, nr. 7:

SAO, Oslo domkirke Kirkebøker, F/Fa/L0010: Ministerialbok nr. 10, 1824-1830, s. 226-227

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061005040121

 

Foreldre: Smedarbeider Ole Halvorsen, Logerende hos Frimester-Skrædder Findsen paa Hammersborg, og Hustrue, Kari Jensdatter.

 

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Even Stormoen skrev:

Anne Helene:

 

Dåp: Født 10. juli, døpt 5. september – som Else tydet for to år siden, og godt kunne ha fått en takk for . . .

Konfirmasjonen: 7 april 1839. Født 10. juli, døpt 15. september

 

 

Maren:

 

Dåp: Født 17. oktober, døpt 31. desember 1827.

Konfirmasjon: Født 28. oktober, døpt 26. desember 1826 i xnia [Kristiania]. Attest af 15 Septbr. 1841. Foreldre Ole Halvorsen og Kirsti/Kersti(?) Jensdatter.

 

Og her har du den konfirmerte Maren døpt i Vår Frelser 1826, nr. 7:

SAO, Oslo domkirke Kirkebøker, F/Fa/L0010: Ministerialbok nr. 10, 1824-1830, s. 226-227

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb200610

 

Mvh

Hei, dette er tråder fra et par år tilbake, og var så heldig å få hjelp til tyding og alle svar jeg trente og ble  egentlig avsluttet da. Jeg prøver å være nøye med å takke for god hjelp og har også uttrykt takknemlighet ved flere anledninger. Jeg har fått hjelp til tyding på tråden som angår dåp og konfirmasjoner til alle barna av mine tipptipptipp foreldre,Elen Johnsdatter og Ole Halvorsen på digitalarkivet ogg er enormt takknemlig for all hjelpen jeg har fått.. ( som en av  fadderne til  to av hennes sønn Hans Olsen og svigerdatter Ane Cathrine Samuelsdatters,,  bruker Elen der etternavnet Halvorsen i likhet med på manntalet i 1832. Elen ble enke 28. august i 1844). Min tipp tippoldefar John Olsen  (og bror til Hans )  dro til Trondheim i 1842 , giftet seg og fem sønner og han døde 9.april 1855, den nestyngste var min tippoldefar  som reiste enda lengre  nordover til Senja og er min farmors morfar m.fl.   Mht. Maren og hennes foreldre Ole Halvorsen og Kari Jensdatter, så er det en annen familie. Jeg har de opplysningene jeg trenger der. Mvh. Wenche.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke meningen og opprette denne tråden fra to år tilbake igjen, jeg var ikke oppmerksom på det! Men jeg benytter anledningen til å si et stort takk til Else B. Rustad som har kommet til min unnsetning og bidratt med hjelp til tydning så mange ganger !  Mange takk! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.