Gå til innhold
Arkivverket

Taterslekt fra Bamble i Telemark


Monica Hegglid Berthelsen
 Del

Recommended Posts

Kan noen hjelpe meg med denne slekta? Her skal det visstnok være snakk om litt taterslekt og adopsjoner, så det har ikke vært så lett å finne ut av dette.

 

Jeg begynner med de eldste navna jeg har og ønsker så mye informasjon som mulig om disse menneskene. Lars Henseid født 22.02.1866 - død 31.07.1952. Han var gift med Anna (etternavn ukjent), født 27.05.1870 - død i 1952? (siste er litt usikkert). Anna skal ha vært adoptert på Tveitan i Bamble. Hun skal være døpt i Eidanger og konfirmert i Bamble.

 

Videre har jeg Peder Otto Nilsen, født 10.06.1905 - død ukjent. Han var gift med Margit født 11.12.1911 - død 26.10.1947. Margit hadde også ei søster som het Karen Louise som døde i 1952. Det er uvisst når hun ble født. Mulig at de siste 2 damene ble født i Gransherad eller Sauherad.

 

Familien knyttes til plassen Vågøy i Bamble kommune, Telemark.

 

Jeg setter pris på all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Monica Hegglid Berthelsen skrev:

Videre har jeg Peder Otto Nilsen, født 10.06.1905 - død ukjent. Han var gift med Margit født 11.12.1911 - død 26.10.1947.

 

er dette rette folka, og kan dette vera når dei to gifter seg?

image.png.f158c7da71ab307b639003b3f311ce16.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Richard Johan Natvig skrev:

 

er dette rette folka, og kan dette vera når dei to gifter seg?

image.png.f158c7da71ab307b639003b3f311ce16.png

Ja dette ser ut til å være slekta jeg er på jakt etter. Vil gjerne ha tilgang til disse artiklene dersom det er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldra til Margit i 1910, antar eg:

https://www.digitalarkivet.no/pf01036519004516

 

5 minutter siden, Monica Hegglid Berthelsen skrev:

Vil gjerne ha tilgang til disse artiklene dersom det er mulig.

Dei er tilgjengelege i Nasjonalbiblioteket, men det er sikkert berre kunngjering av at dei skal gifta seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her døyper Lars Klausen og Anna Stenersdatter 5 av borna i ein jafs, 1 gut (Karl Johan) og fire jenter, inkl. Margit:

SAKO, Bamble kirkebøker, G/Ga/L0010: Klokkerbok nr. I 10, 1901-1919, s. 118
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb10311205090123
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Monica Hegglid Berthelsen skrev:

Lars Henseid født 22.02.1866 - død 31.07.1952. Han var gift med Anna (etternavn ukjent), født 27.05.1870 - død i 1952? (siste er litt usikkert). Anna skal ha vært adoptert på Tveitan i Bamble. Hun skal være døpt i Eidanger og konfirmert i Bamble.

Dette er altså dei same som foreldreparet i # 7, det tok litt tid før det gjekk opp for meg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Monica Hegglid Berthelsen skrev:

Hvor kommer dette med taterslekt inn tro?

Eg ser ingenting så langt, det einaste måtte vera at dei døyper så mange av borna sine på ein gong, det kunne tyda på mye flytting, men det er jo ikkje nok!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved dåpen til Anna (#11) står det at nedkomsten skjedde under foreldras reise gjennom bygda, på garden Røra. Foreldra var Arbeidsmand Hans? Kittilsen og Birgit Kitilsdtr(?) frå Siljedalen i Grandsherred.

 

Retting: Faren: Stener!

Endret av Richard Johan Natvig
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Monica Hegglid Berthelsen skrev:

Hvor kommer dette med taterslekt inn tro?

 

Kanskje tatertradisjonen har å gjera med foreldra til Anna som var på reisefot då Birgit nedkom med Anna. Det er vel det same paret som får ein son Kittil i 1866, i Strømm, nr. 73:

 

SAKO, Strømm kirkebøker, F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. I 1, 1861-1869, s. 58
 

Foreldra er då ugifte, faren Ungkarl Arbeidsm Stener Kittelsen -(opphaldsstad:) Kjeldaas, mora Pige Birrit Kittelsdt. - (opphaldsstad:) Blindevandet i Sande

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Richard Johan Natvig skrev:

Ved dåpen til Anna (#11) står det at nedkomsten skjedde under foreldras reise gjennom bygda, på garden Røra. Foreldra var Arbeidsmand Hans? Kittilsen og Birgit Kitilsdtr(?) frå Siljedalen i Grandsherred.

 

Retting: Faren: Stener!

De er nok fra Siljudalen i Gransherad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://forum.vestfoldslektshistorielag.no/viewtopic.php?f=8&t=348

 

23 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

Det her er jo veldig interessant Ann-Mary. Masse informasjon her. Jeg vil gjerne lenger tilbake også på disse slektene så dersom det dukker opp noe som er enda eldre så hadde jeg satt pris på det.

Endret av Monica Hegglid Berthelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på dette ekteparet Stener Kittilsen og Birgit. De skal ha hatt tilhold oppi Siljudalen i Gransherad. Går det an å finne ut noe om foreldrene til begge to og eventuelt hvilken plass de kom i fra der oppe i Gransherad? Det står også at de har hatt tilholdssted i Sande. Var dette før de kom til Gransherad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.2.2019 den 11.51, Richard Johan Natvig skrev:

Har du sjekka 

Gransheradsoga, Tjønnås, Ketil | Nisi, Aaste | Quamme, O.A., Notodden kommune, 1977

?

 

https://www.nb.no/items/e813c1f1fe9e123d57903c20b251293f?page=0&searchText=gransherad

Jeg har snakket med en folk jeg kjenner i Siljudalen som har sjekket. De har ikke funnet noe ennå. Jeg har også lest i Gransheradsoga på alle aktuelle plasser. Vi har vært i mellom alle de plasser som er i Siljudalen og disse navna er ukjente. Tar fortsatt gjerne imot hjelp.

Endret av Monica Hegglid Berthelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stener Kittilsen, jf. Kristian Hunskaars argumentasjon i 

 

På 12.2.2019 den 10.25, Ann-Mary Engum skrev:

 

i høve nr. 6 og 7, og 1 og 2.

 

Birgits død 19.7.1882:

SAKO, Bamble kirkebøker, F/Fa/L0007: Ministerialbok nr. I 7, 1878-1888, s. 334
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20051004060288
Ho skal vera fødd 1824 i Gransherad.

SAKO, Bamble lensmannskontor, H/Ha/Haa/L0001: Dødsfallsprotokoll, 1878-1895
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk10081211260030
"58 år gammal"

 

Eg finn dåpen hennar i Gransherad 1828, fødd 6. mai:

SAKO, Gransherad kirkebøker, G/Ga/L0001: Klokkerbok nr. I 1, 1815-1842, s. 27
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061211350685
 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.