Gå til innhold
Arkivverket

Foreldre til Ottar Birting


Tormod Strander
 Del

Recommended Posts

Etter møysommelig å ha bygget på mitt slektstre i MyHeritage (MH), har jeg kommet til en direkte ane med navn Ottar Birting (1100 - 1146). Riktig en storkar - lendman som han var. Ved å søke på personen i MH kommer det opp diverse matcher som angir forskjellige fedre som feks Tore Nevsteinssøn, Lendemann Og Storhøvding, Tore Ingridson Birting, Tore Ingridsson/Nevsteinsson Birting, men de fleste oppgir ingen far.

Så jeg sjekket i Wikipedia og finner følgende:

 

Tidlig liv[rediger | rediger kilde]

Ottar var trønder og bondesønn. Man kjenner ikke til hvem som var foreldrene hans. Ottar nevnes for første gang i Morkinskinna, som kjertesvein hos kong Sigurd Jorsalfare. Sagaforfatteren beskriver Ottar som svarthåret, liten og kraftig. Tilnavnet Birting (norrønt birtingr) skal han ha fått fordi han var «mørkvoren og svart».[1] Tilnavnet må ha vært ironisk, da birting betyr «den lyse».[2] Det fortelles videre at kong Sigurd fikk et raserianfall og kastet en kostbar bok på bålet, men Ottar fikk reddet boken og snakket kongen til rette. Sigurd ble imponert over Ottars mot, og gjorde ham til lendmann.[3] Denne hendelsen fant antakelig sted i slutten av 1120-årene.

 

 

Her angis at man ikke kjenner til hans foreldre. Er det fortsatt god latin?

Det angis videre at Birting var et kallenavn - er hans egentlige etternavn kjent?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tormod Strander skrev:

Her angis at man ikke kjenner til hans foreldre. Er det fortsatt god latin?

Det angis videre at Birting var et kallenavn - er hans egentlige etternavn kjent?

 

Ottar Birting er kjent fra kongesagaene, hvor hans foreldres navn ikke er nevnt. Han nevnes heller ikke med annet navn.

 

Se også Norsk Biografisk Leksikon: https://nbl.snl.no/Ottar_Birting

 

Så kan man undre seg over hvorvidt det er mulig å påvise avstamming fra Ottar Birting. Jeg tillater meg å tvile på det. Sagaene omtaler sønnen Alv Rode, selv lendmann og død 1165, men visstnok ingen barn av Alv.

Endret av Kristian Hunskaar (privat)
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.