Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av svensk dåp.


Mette Fausko
 Del

Recommended Posts

Kan noen klare å tyde hva som står om foreldrene. Tror det står noen om smed foran farens navn , Tusen takk på forhånd.

Mvh.Mette.

image.png.5858d28592e1bd0071424323c82bd2b9.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette, kan du ta med en lenke til hvor du har funnet dette? Ofte hjelper det å se på mer som er innført i samme stil, og dessuten å få med opplysninger om tid og sted.
Navnene Hallsten og Juliana Boman kjenner jeg fra denne tråden på DIS http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?p=488532&sid=b85eec48edae964efd94008f396d0e59 og jeg tror det kan være det samme dokumentet - men jeg har ikke gått inn i Familysearch.

Jeg tror ikke det står smed, men det finnes flinkere tydere enn meg...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen ekspert, men tror det står "Fader", ser du litt lenger ned på siden, ser du samme bokstavene der fadderene begynner, "Faddrar". 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser

Fadr Skepp. ålldermannen Hallsten Kutsson i Christiania, modr Hustrun Juliana Boman, var på resan till C.hamn, barnet döpt af Pastor

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inger Holer. Dette er fra svenske Arkivdigital som man må ha abnm. til. får derfor ikke lagt inn på annen måte. Kildehenvisning står øverst på bildet.

 

Torw S.Fach. usen hjertlig takk.

 

Mvh.Mette

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Vet ikke om det lenger er relevant eller om de spørsmål om Boman og Lille Stensrud i Aker er blitt løst, men i alle fall:

 

På venstre side av dette oppslaget angående et hestetyveri fra Harald Hestekind i Etnedal finnes en forklaring med noen opplysninger fra arresterte Johannes Halstensen:

 

... Denne Arrestant løs og ledig foregav det var sagt ham

af hans endnu levende Fader Halsteen Knudsøn, at hans Døbe-navn er

Johannes Boemand, og at han er fød paa Pladsen Lille Steenrud under

gaarden Steensrud i Aggers Præstegield ved Kristiania, samt at han nu skal

være omtrent 14 ½ aar gl: ,-  Fra bemeldte Plads Lille Steensrud skal

Arrestantens Fader have flytted det samme Aar Arrestanten blev fød,

til Arremarks Præstegield, …

 

Den andre arresterte het Fredrik Nilsen, og det er flere slektsopplysninger i saken, som starter noen sider lenger foran med et forhør angående hestetyveri fra den nevnte Harald Hestekind.

 

Dommen finnes forresten på oppslag 71, og der navngis de to arresterte som Kristian og Johannes Halstenssønner.

 

Jeg bruker ikke lenger forumet på Slekt og Data, og den gamle tråden der får jeg ikke opp, så derfor poster jeg dette her i håp om at det kan være til nytte.

 

Valdres sorenskriveri, SAH/TING-016/G/Gd/L0002: Åstedsprotokoll, 1800-1807, s. 66
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rg10211311112068

 

Endret av Espen Tjernshaugen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Tusen hjertelig takk Espen l! Dette var veldig interessante opplysninger. Christian er nok broren. Jeg er dårlig på å lese gotisk så her må jeg nok ha hjelp.

Mvh

Solfrid Kvam Hole

Endret av Solfrid Kvam Hole
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.2.2023 den 20.40, Espen Tjernshaugen skrev:

Slekt og Data, og den gamle tråden der får jeg ikke opp,

 

https://slektogdata.no/slektsforum/viewtopic.php?p=488532&sid=b85eec48edae964efd94008f396d0e59

 

Mvh BentØ

Endret av Bent Roger Ødegaard
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.