Gå til innhold
Arkivverket

Gåte Magnus Frantzen (1740) og Kari Syvertsdatter (1763)


Adele Marie Moe
 Del

Recommended Posts

Hei!

I fare for å bli "gal" må jeg nå be om litt hjelp... for jeg har lett meg helt blind på opphavet til disse to.

MAGNUS FRANTZEN finner jeg på gården Hillestad Lille ved FT i 1801 http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f1801&gardpostnr=20837&personpostnr=316849&merk=316849#ovre

 

I følge BOTNE BYGDEBOK bodde han på gården KRONE fra 1768-1813

Gift 1. gang med Gunhild Olsdatter fra Nedre Tuft i Sandsvær, død i 1789

 

Gift 2. gang med min ane KARI/KAREN SYVERTSDATTER (SJURSDATTER?) fra Hærkjeft i Fon 

Henne trenger jeg også å finne ut mer om...

 

Barn i 1. ekteskap

1. Else, født 1769, død før 1823

2. Berthe Maria, født ca 1747. g.m. Hans Olsen, Øvre Møkkenes i Skee

3. Ole, født 1775, bodde i 1823 på Nøtterøy. Død i 1842 i Sem

4. Hans, født 1778, død før 1823

5. Ragnhild, født 1780, ektet Anders Pedersen Grelland

6. Kari/Karen f. 1783, G.m. Anders Olsen, Nøttnes i Hof

 

7. Gunhild, født 1793, ektet 1813 Anders Sørensen

8. Johannes, født 1795. Han bodde på Krone i 1823, som enkemann giftet han seg i 1843 m. Marte Kirstine Jacobsdatter, som da oppholdt seg på Saltkopp i Slagen

9. Syvert (MIN ANE.. har mye info nedover mot meg på han) født 1798, ektet i 1824 Berthe Trondsdatter, Fukla i Nykirke.

9. Oline (Olene) født 1801

10. Frantz, født 1804

 

Jeg har som sagt lett meg blind og nå klarer jeg ikke engang å finne disse barnas dåp eller faddere.

MEN, jeg har funnet en FRANTZ MAGNUSSE som som fadder for en Ingeborg Marie i 1763

Der står også en FRANTZ MØLLER oppført som fadder... kan det være FAR til MAGNUS mon tro?

 

Jeg fant et "hint" på Family Search at Magnus Frantzen kan ha blitt født i SANDSVÆR (Hvittingfoss) eller "Hviitingøen"?

 

Dette er en av to gåter jeg nå har sett meg blind på og jeg har virkelig lett og lett (jeg er sikker på at løsningen ligger like ved meg, men at jeg ikke ser den)

Dødsfallet til Magus her; SAKO, Botne kirkebøker, F/Fa/L0005: Ministerialbok nr. I 5, 1814-1836, s. 212-213
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070402680524

 

Håper noen kan hjelpe meg videre på denne gåten?

 

Mvh Adèle Marie (som snart mister "vettet") 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lett etter Magnus Frantsens opphav, jeg stammer fra sønnen Frantz  f i 1804. Og jeg har mye om Frantz etterkommere.

 

Med hilsen Tove 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Ann-Mary Engum skrev:

 

28 minutter siden, Tove Tjøstheim Eek skrev:

Jeg har også lett etter Magnus Frantsens opphav, jeg stammer fra sønnen Frantz  f i 1804. Og jeg har mye om Frantz etterkommere.

 

Med hilsen Tove 

Å, så spennende.. regner med at du heller ikke har funnet noe? Eller på kona hans? 

Si gjerne ifra om du vil utveksle informasjon?

Jeg har en god del på min linje også som jeg gjerne deler. 

Blir så irritert når jeg ikke finner det jeg skal og leter meg «ihjel»

Skal se om jeg klarer å spore opp denne Frantz Møller og se om han kan være en aktuell kandidat. Finner en Frantz Møller i Østfold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjønner jeg veldig godt - en kan ikke være lokalkjent overalt!

Olav Såtvedt skriver i Bind II av Sandsværs historie (Gårds- og slektshistorie) at Frantz Møller på Vittingøya

KAN være faren til Magnus Frantzen.  Bøkene er på nett, så se side 41 (Eid, gnr. 1/Vittingfoss kvernmølle).

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, kjære.. 

Tusen hjertelig takk alle sammen, dette setter jeg meget stor pris på.

Må sjekke dette nærmere i kveld eller i morgen, da jeg har kor øving i kveld og bursdags feiring... (akkurat nå har jeg veldig lyst til å se på dette med en gang)

Så spennende 🙂 

Jeg HAR en følelse på at denne Frantz Møller kan være rett mann, men det må jeg selvfølgelig forske videre på.
Astrid, ligger den boken på NB?

 

Mvh Adèle Marie

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg fant bøkene via genealogi.no (slektshistoriewiki/bygdebøker Buskerud).  Prøvde å legge lenke, men det funka IKKE!

Lykke til videre,

 

mvh. Astrid

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Astrid K. Natvig skrev:

Magnus Frantzen er også fadder i den dåpen......

Lukter litt fugl, nå!

 

Astrid

Ja, jeg tror så absolutt vi er inne på noe her😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnets foreldre bodde riktignok på Falkenstens-eie,

men de er ikke registrert i noen annen sammenheng i Borre.

Husk at Frantz Møller faktisk kan ha vært nettopp det - møller.

 

Jon Erik

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiltredes, Jon Erik.  Er temmelig sikker på at han var møller av yrke.  Heldigvis er Frantz ikke det mest vanlige navnet på den tida, så håpløst

bør det ikke være å finne en møller Frantz/Frans/Frands/Franz (stavemåtene er dessverre mange....), men skulle gjerne hatt farsnavnet hans.....

 

Astrid

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soldat Jens Hansens uægte Dater avlet med Maria Frantzdater - kaldet Gunild.

 

Fadderne er vanskelige å lese, men gir ingen umiddelbare ledetråder til eventuelle slektninger av foreldrene.

 

Jon Erik

 

Endret av Jon Erik Berg-Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.digitalarkivet.no/kb20070316650478

Dåpen til Frantz Magnussen (det første barnet til Magnus) i 1768 - han gravlegges bare 9 uke gammel.  

Skriften er IKKE lett, men en av fadderne heter vel Marie/Maria Fransen Witing-Øen?  Det forsterker antakelsen om

at hun og Magnus er søsken.  Kanskje andre faddere kan si oss mer?

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror fadderne var Mal(ene?) Olsdt. Haslestad(Våle i Vestfold), Marie Fransdt. Witing-øen, Peder Tuft, Knut? Pedersen ibid., Hans Svendsen? Aas.

 

Buskerud: mange, men Ås i Efteløt  Sansvær gnr. 60 og Ås i Tuft i Sandsvær, gnr. 7

 Vestfold: Ås finnes i Borre gnr. 93; Fon i Ramnes gnr. 168; Ramnes gnr. 72; Sande gnr. 40; Sem gnr. 13.

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.digitalarkivet.no/kb20070402670731

3. juli 1791 døpte Magnus Crone (han heter det nå i kirkebøkene) datteren Gunild, helt sikkert oppkalt etter den 1. kona hans.

Gunild døde som liten og de fikk en ny Gunhild seinere, jfr. 1. innlegg.  

 

Astrid

Endret av Astrid K. Natvig
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det veldig mye spennende og jeg er veldig taknemllg for all hjepen. 

Har også fått lett litt innimellom og har lest side opp og ned idag. 

Måtte rive meg vekk for å dra på øvelse i kveld. 

 

Mange ting som peker på at vi har funnet far til Magnus Frantzsen. 

Jeg har prøvd å søke etter Frantz Møller og finner en i Fredrikstad på omtrent samme tid. 

Frantz er jo ikke av de mest «vanligste» navn, men vi mangler etternavn. 

Om han evt ikke er fra Tyskland og navnet er Frantz Muller. Får assosiasjoner til enten Tysk eller Dansk, men det er ren gjerting så langt. 

 

Det var veldig mange Tyske og Danske arbeidere i området på den tiden. 

 

Kjenner dette er super spennene, Veldig gøy om vi klarer å finne ut mer :

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.