Gå til innhold
Arkivverket

Militær rulle (1697) - Hvordan går jeg frem?


Magnus Trosdahl
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har fått opplyst at enken til en av mine stamfedre nevnes i et militært manntall for Folldal i 1697.

Mitt spørsmål er hvordan jeg går frem for å finne denne opplysningen?

Kan det være denne kilden det er snakk om: https://media.digitalarkivet.no/view/51355/1?indexing

 

Hvis ja...hvor og hva leter jeg etter?

Hvor hører Folldal til i 1697? Lesja? Tynset?
Leter jeg i "Legdsrulle" eller "Rulle, ungt mannskap"? 

Hvilken kolonne skal jeg se i, og hva betyr de forskjellige grupperingene?

 

Jeg sitter for øvrig på følgende info:

Min stamfar: C/Klemet (Kleng) Pedersen Borkhus født omkring 1660. Bruker av Borkhus (Dalholen) i 1690. Sønn av Peder Knudsen Solhjem.

Enken: Ukjent Eriksdatter Dernere. Datter av Eirik Bårdssøn Bergseng.

 

Håper noen kan hjelpe!

Endret av Magnus Trosdahl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Please forgive me for replying in English - I can read Norwegian, but not write it.

 

On 2/11/2019 at 3:31 PM, Magnus Trosdahl said:

Leter jeg i "Legdsrulle" eller "Rulle, ungt mannskap"? 

Hvilken kolonne skal jeg se i, og hva betyr de forskjellige grupperingene?

 

In general, there are three different kinds of military rolls (militærrulle). The most basic is the "kompanirulle", which just lists the individual soldiers in a company. Much more useful is the "legdsrulle". Because each soldier in a company was supported by a "legd", or grouping of properties (maybe four or five individual farms) that paid the soldier, this lists the properties (and their operators, or "leilendinger") in each legd. In essence, this roll was used by the authorities to make sure that the support for each soldier was actually collected from those who were supposed to pay for it. The third kind of roll is the "ungt mannskap", which lists the young men in each legd who have not yet served in the military but might become soldiers soon - in essence this was used for planning purposes, to determine where replacement soldiers might come from.

 

The rolls were usually drawn up by the commanding officer (or his secretary). There is no standard format; each of them will have different details in different arrangements. But what is common to them is that you need a very good knowledge of the local geography to use them, because they are usually arranged in a geographical sequence. I am not familiar with these particular rolls from Hedmark and Oppland; for the ones in Sogn og Fjordane I have used, the rolls for Sogn always start at the coast and work their way up the Sognefjord. Once you know that a particular farm is in, say, Legd 85, it is easy to thumb through various rolls and see who is listed as the leilending at that farm in the legdsruller.

 

In most cases, each company will have a geographical designation (in the Bergenhusiske regiment, you have the Sognske kompani and the Nordhordlandske kompani, for example), but in some cases (including the one you are dealing with here), the companies are designated by their commanding officer rather than the district the soldiers come from. But I believe the register at the very beginning of the document gives some indication of which skipreide or prestegjeld (judicial or clerical district) each of these companies came from.

 

Again, I am not familiar with the geography of Hedmark and Oppland, and thus cannot help you in finding your specific farm (Borkhus) in these rolls. Hopefully there is someone here on the forum who has worked with these particular rolls and can point you in the right direction for that.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 1 år senere...

Jeg synes det er utfordrende å lete da det til tider er svært vanskelig å tyde disse rullene.

Av det lille jeg klarer å se, synes jeg også kun å se menn. 

Dette gjør meg usikker på om jeg er på riktig kilde, ettersom det hevdes at det er enken som er nevnt.

 

"Clemet/Kleng Pedersen Borkhus dør før 1697, for da er enken nevnt i en militær rulle" 

 

Uansett; kan det være denne:

https://media.digitalarkivet.no/view/51355/396

 

Nederst på høyre, side 396.

Jeg synes jeg kan ane både "Borkhus" og "Pedersen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruller over ungt mannskap vil ofte vere strukturert slik at legdene (gruppene av garder som hadde ansvar for å utruste ein soldat) er lista med gardbrukarar og alt av mannfolk på gardane i aktuell alder (frå tenåra og opp i 40-årsaldaren). I ein slik oversikt vil enkja bli nemnt om ho var oppsittar på garden. Her ser det ut til å vere 41 legder definert, så er det er ein oversikt på slutten over garder og plassar som ikkje er teke inn i legdene.

 

Nede til høgre på side 396 ser eg ikkje noko Borkhus eller Pedersen. Det er ein notis om "Fendrickens(?) assignered Gaard Biøckne" der det er lista to "gårdsbønder" (Christopher Poulsøn og Tosten Jacobsøn), to brødre av fyrstnemnte bonde (Erik og Hans Poulsønner), ein bror og ein son av av sistnemnte bonde (Johannes Jacobsøn og Biønnal Tostensøn) samt ein tenestedreng (Mads Tostensøn). Kven dei fire namna ute til venstre er (Peder, Jon, Tosten og Poul) er ikkje klart for meg. Ser vi på det same?

Lesja_1697.png

 

Bjøkne er ein gard i Lesja, mellom Lesja kyrkje og Lesjaverk: https://norgeskart.no/#!?project=norgeskart&layers=1002&zoom=13&lat=6905209.65&lon=172139.41&markerLat=6905209.646490012&markerLon=172139.4078113379&panel=searchOptionsPanel&sok=Bjøk*, Les

 

Endret av Håvard Moe
retting
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.