Gå til innhold
Arkivverket

Ukendt norsk barnefar, faldet i kamp, 1930erne - 1940erne


Jytte Duholm
 Del

Recommended Posts

Kære alle,

Jeg skriver fra Danmark angående en umulig sag.

En af mine slægtninge - en kendt billedhuggerinde - fødte i 1938 en datter uden før ægteskab et sted i Jylland.

Min slægtning ville ikke opgive barnefaderens navn til myndighederne og heller ikke fortælle det til sin datter.

Dog ville hun godt oplyse, at faderen var nordmand, arbejdede som musiker i Danmarks Radios Underholdningsorkester (i.e. i København), og at han senere var faldet under kampe i Norge, da tyskerne angreb.

Mit spørgsmål til dette forum er:

Findes der i Norge en oversigt/database over de personer, der faldt i 2. Verdenskrig? Man kan jo starte 'fra en ende af', hvis det er tilfældet. Den ukendte fars erhverv vil indgrænse feltet noget, håber jeg.

Naturligvis hører jeg også gerne, hvis nogen mener at kunne genkende ovenstående profil.

På forhånd tak for hjælpen.

Venlig hilsen

Jytte Duholm, Odense, Danmark

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kære Anne-Lise!

Tak for hurtigt og meget nyttigt svar på mit spørgsmål.

Jeg går i gang med at kigge de mange faldne igennem 🙂 

Umiddelbart ser der ikke ud til at være mange musikere blandt Norges ofre. (Jeg er startet på at lede i Oslo, hvor barnefaderen skulle være fra)

Vh. Jytte

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kære alle!

Nu stiller jeg så et måske kontroversielt spørgsmål:

Der er også den mulighed, at den barnefader, jeg søger, var nazist, og altså kæmpede for tyskerne.

Findes der mon databaser over sådanne også?

Vh. Jytte

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Jytte Duholm skrev:

Der er også den mulighed, at den barnefader, jeg søger, var nazist, og altså kæmpede for tyskerne.

Findes der mon databaser over sådanne også?

 

7 timer siden, Anne-Lise Hansen skrev:

Nei, det tror jeg du skal til tyske arkiver for å finne, men jeg vet ikke nok om det.

 

Joda, også i norske arkiver (Riksarkivet) finnes dokumentasjon på f.eks. frontkjempere. Av hensyn til personvernet har ikke opplysninger om frontkjemperne vært fritt tilgjengelige, og det var noe kontroversielt da forfatterne Eirik Veum og Geir Brenden i 2009 ga ut boka De som falt: https://www.nettavisen.no/nyheter/navngir-1000-frontkjempere/2687717.html 

 

7 timer siden, Anne-Lise Hansen skrev:

Om han kom fra Oslo, finnes det en telling i 1923 du kan søke på. Han kan kanskje være født da? Når omtrent ble barnets mor født?

 

https://www.disnorge.no/KraFt1923/Soke.php

 

Problemet er vel at navnet ikke er kjent, så vidt jeg kan forstå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

(...)

 

Problemet er vel at navnet ikke er kjent, så vidt jeg kan forstå.

 

Javisst, der glemte jeg hva jeg hadde lest da jeg spurte. 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bindene "Våre falne" er det ett fåtall som er registrert som musikere...… Den største sjansen du har for å finne faren er nok om Danmarks Radios Underholdningsorkester får en henvendelse og søker i sine arkiv.... Er nok ikke mange nordmenn som før krigen spilte i orkesteret.... Når du har noen navn kan du lett finne dem i "Vår falne" eller i siste utgave av boken om frontkjemperne som Kristian Hunskaar nevner. Den heter "Deres ære var troskap. Nordmenn drept i tysk krigstjeneste" og kom ut i 2017....

 

At det sies "faldet under kampe i Norge, da tyskerne angreb" forteller at han døde i 1940.... om han var sivil eller militær det vet en jo ikke.... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Og forutsatt at opplysningen om at vedkommende musiker falt i kamp mot tyskerne i krigen i Norge i 1940 er rett, så kan man nok lett avgrense søkeperioden ytterligere:

Nemlig i fra 09. april til 09. juni 1940, det vil si et tidsrom på maksimalt to måneder. Den første datoen er dagen for det tyske angrep og overfall på Norge - Den siste er den dag da Norge måtte strekke våpen mot den tyske militære overmakt på norsk jord og i stedet valgte å fortsette sin kamp fra utlandet.

Kong Haakon den VII (altså den danske prins Carl, den to år yngre bror av kong Christian den X) og hele hans regjering valgte som kjent å forlate Norge (i fra Tromsø) 07. juni 1940 for å gå i eksil i London, England, UK.

Endret av Terje Hatvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man finner bokverket våre falne, som er grunnlaget fro databasen og som er tilgjengelig på Nasjonalbiblioteket (nb.no, desverre kun for norske lesere),

 

Og man søker på ordet musiker, så er det i i hvert fall to som er aktuelle. Det vil som som døde i 1940. Men, det opplyses ikke om de hadde i arbeidet i Danmark før. Og den som det letes etter må ikke nødvendigvis ha ordet "musiker" i sin biografi. Begge i bind 3. Det er i alle fall et sted å begynne:

 

image.png.3243b69c7d5898d68812c53dfb8eae2a.png

 

image.png.769ba0cd0311f218b5769cb4aa2b3d60.png

Endret av Ola Teige
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilfeldig så døde begge disse to ved Haugsbygd…. Et kraftig sammenstøt hvor tyskerne brukte tanks...

 

Om en går til arkivet Våre falne som er på Riksarkivet så kan det stå noe mer i den enkeltes mappe....

Endret av Arne B. Kristiansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolig finnes det nok langt flere musikere som falt i kamp, men som både Kristian, Ola og Arne har vært inne på så hadde de vel ofte helt andre titler ut i fra sin faglige profesjon:

- Dirigent, Konduktør (Conductor), spillemand/spelemann, fiolinist, gitarist, bassist, fløytist, oboist, pianist, perkusjonist osv., etc.. (- Men neppe nazist) 😉

Endret av Terje Hatvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kære alle!

Jeg har været inaktiv nogle dage og ser først jeres indlæg nu.

TUSIND TAK for de mange fine bidrag, som jeg vil nærstudere snarest.

Der er siden sidst kommet nogle oplysninger frem i Danmark, som jeg lige vil undersøge, før jeg skriver mere.

Endnu en gang: Tusind tak!

Vh. Jytte

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Kære alle!

Der er nu kommet flere oplysninger om den ukendte, norske barnefar, men de er stadig blot baseret på mundtlige overleveringer.

Efter det, som er blevet fortalt, var manden violinist og slægtsnavnet var Helsted 'eller noget lignende'. 

I den søgbare database, som jeg blev henvist til længere oppe i tråden (https://www.vg.no/spesial/2015/vaare_falne/) har jeg ikke kunnet finde det navn.

Mon firebindsværket Våre Falne, som jeg desværre ikke kan søge i, indeholder flere oplysninger?

Umiddelbart lyder Helsted mere som navnet på en dansk musikerfamilie! Er det mon også et norsk slægtsnavn?

På forhånd tak for hjælpen.

Vh. Jytte

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jytte Duholm skrev:

Umiddelbart lyder Helsted mere som navnet på en dansk musikerfamilie! Er det mon også et norsk slægtsnavn?

 

I den norske folketellingen 1910 finnes ingen personer ved navn Helsted, men derimot en rekke personer ved navn Helstad. Gårdsnavnet Helstad finnes flere steder i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎2‎/‎14‎/‎2019 at 6:35 PM, Arne B. Kristiansen said:

I bindene "Våre falne" er det ett fåtall som er registrert som musikere...… Den største sjansen du har for å finne faren er nok om Danmarks Radios Underholdningsorkester får en henvendelse og søker i sine arkiv.... Er nok ikke mange nordmenn som før krigen spilte i orkesteret.... Når du har noen navn kan du lett finne dem i "Vår falne" eller i siste utgave av boken om frontkjemperne som Kristian Hunskaar nevner. Den heter "Deres ære var troskap. Nordmenn drept i tysk krigstjeneste" og kom ut i 2017....

 

At det sies "faldet under kampe i Norge, da tyskerne angreb" forteller at han døde i 1940.... om han var sivil eller militær det vet en jo ikke.... 

 

Fra Wikipedia:

 

Spring til søgning

Danmarks Underholdningsorkester (tidligere DR UnderholdningsOrkestret, RadioUnderholdningsOrkestret (RUO) eller Radioens Underholdningsorkester. På engelsk: Danish National Chamber Orchestra) er et orkester der tidligere var tilknyttet Danmarks Radio. Det er dels et klassisk symfoniorkester (i lighed med det 99 mand store DR Radiosymfoniorkestret), dels et ledsageorkester til koncerter med populærmusik. Orkestret består af 42 musikere.

Danmarks Underholdningsorkester blev grundlagt i 1939. Oprindeligt var det Louis Preils ensemble, der blev fastansat.[kilde mangler] Gennem stadige udvidelser nåede Underholdningsorkestret efterhånden en orkesterstamme på 60 musikere. Senere nedbygninger og ændring af orkestrets profil har udmøntet sig i dagens besætningsstørrelse. I 1999 tiltrådte Ádám Fischer som chefdirigent og under hans ledelse har orkestret fået ry som et særdeles kompetent Mozart-orkester. Orkestrets 1. gæstedirigent, David Firman, tager sig primært af de ikke-klassiske koncerter som de slotskoncerter, som orkestret siden 1993 har lavet i Ledreborg Slotspark. Markante kapelmestere i Underholdningsorkestrets historie har været Teddy Petersen, Kai Mortensen, Grethe Kolbe og Børge Wagner.

- - -

 

En mulighet er å undersøke om det var nordmenn i Louis Preils ensemble. Som Arne B. Kristiansen foreslår ville jeg også forsøkt å spore opp arkivet etter dette orkesteret. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kære Kristian og Frank!

Jeg takker for respons.

Louis Preils orkester er jeg i gang med at undersøge i DK.

Der var kun 22 medlemmer, heraf to violinister, så hvis man kunne finde navnene på dem, ville man være et stort skridt nærmere. Desværre er det ikke umiddelbart så nemt at finde info om 'menige musikere'.

Det anede mig, at Helsted faktisk ikke er et typisk norsk navn :-(

Venlig hilsen Jytte

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.