Gå til innhold
Arkivverket

Hvor vanlig er fornavnet Jemelt. Er det så uvanlig at det kan beukes i slektsforskning?


Per Otto Egeberg Asak
 Del

Recommended Posts

PÅ gården Mo dukker brukernavnet Jemelt opp i 1610. Han kan ha kommet dit tidligere, men verken Kirkeby eller jeg har funnet han nevnt i tidligere skattelister. En Gudbrand nevnt som skattebetaler på 1604/05. Jemelt er skattebetaler på Mo til 1618. Da dukker Jemelt (den samme!) opp som skattebetaler på Vestre Dal i Nittedal. Her er Jemelt skattebetaler til 1644. Vi har ingen oplysninger om hans familie. En Iver Jemeltsen dukker på Nedre Dal seinest 1647. Om ham veit vi adskillig mer. Kirkeby slutter at Iver Jemeltsen er sønn av Jemelt på Vestre Dal. Kronologien og det sjeldne navnet Jemelt kan vel brukes som en slektstilknytning. Dessuten er den sosiale stillingen til denne familien den samme. Iver jemeltsen blei også jordeier av parter i flere gårder. Kirkeby tar feil om at Iver jemeltsen døde i pesten 1653. (  Se Bygdeboken side  bd.1 side  469.) Iver Jemeltsen flytter til Brånås i Skedsmo og dere kan finne hans videre liv der. Kirkeby har rettet opp denne feilen "Epoker av Nittedals historie" hefte III ( 2005), og der kan dere ellers finne litt av hvert som ikke står i bygdebøkene om Nittedal og Hakadal. (Tips; Kari Thingsrud. Norsk slektshistorisk forening har lagt inn et møteprogram om dette i Nittedals bibliotek i dette forum)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Otto,

 

Jeg anser Jemmelt, eller Jammelt, som et relativt sjeldent navn. Det er på 1300-tallet kjent knyttet til den såkalte Hverven-ætten. Du kjenner kanskje til denne allerede?

 

Et hjelpemiddel som kan vise utbredelse av navn i middelalder, er bøkene til navnforskeren Erik Henrik Lind (1849-1931), "Norsk-Isländska dopnamn ock fingerade namn från medeltiden" som utkom heftevis 1905-1915, og med et supplementsbind i 1931. Det er særlig det sistnevnte som er av større nytte innen genealogi, da dette søker å identifisere personene på både fornavn og patronym. 

 

Mvh Are

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av Eidsvoll bygds historie bind 2, del 2 framgår det at navnet Jemelt forekommer på Døkkje (Dokken) i 1514.

 

Og i Enebakk bygdebok bind 3 er en Jemelt nevnt i 1396 i tilknytning til Omberg i Ytterbygda.

Endret av Ronny R. Haugen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et svært uvanleg namn ja. Eg har vel berre sett det ein gong tidlegare før Per Otto no på nytt presenterte det her. Eg minnest ikkje no kvar eg såg dette namnet, men eg meiner det var i eit blad/tidsskrift eller ei bygdebok 'østenfjells'.

- Kan det vera at dette sjeldne namnet også er geografisk avgrensa til Østlandet?, for eg har nemleg ikkje funne det på Vestlandet eller i Trøndelag.

Folk må gjerne korrigera meg om eg er heilt på villspor her.

Endret av Terje Hatvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for alle innspill. Kanskje jeg  trolig har spurt om det før for lenge siden. (glemsk?) Jeg er jo en av de mange etterkommere etter denne "Jemmelt". Det ser ikke å ha blitt oppkalt noen av denne "Jemmelt" siden av hans etterkommere.  Til Are så må jeg si at storgården Hverven i Stange kjenner jeg til, men tror ikke at jeg har lest den artikkelen du sikter til. Det finnes også en Hverven gård på Ringerike.

At Jemmelt dukker opp på MO i Nittedal er kanskje ikke tilfeldig. Gården var en gammel skysstasjon og der var det stor gjennomtrekk. Det er mye som taler for at Jemmelt kom fra andre bygder. Som antydet tidligere i denne tråden  ser det ut til at navnet kun har forekommet på Østlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.