Gå til innhold
Arkivverket

Statsborgerskap


Sidsel Andersen
 Del

Recommended Posts

Hvordan finner man når en person er innvandret, søkt/innvilget statsborgerskap i perioden ca. 1920 - 1940? Har navn, fødselsdato og fødested.
Vennlig hilsen
Sidsel Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,
Takk for henvisning til denne siden. Jeg har forsøkt dette, men det kommer da spørsmål om når personen innvandret og fikk statsborgerskap. Og det er nettopp det jeg ønsker å  finne ut - egentlig først og fremst når vedkommende  innvandret. Vet at det må ha vært mellom 1910 og 1923.  Kjenner til navn, fødselsdato og opprinnelsesland/by. Har også lett i "Register på etternavn  fra journal over statsborgerskaper" for aktuell periode, men ikke funnet noe. 
Har du andre tips, er jeg takknemlig.
Mvh Sidsel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statsarkivene har fremmedregistre, som inneholder opplysninger om utlendinger som kom til Norge. Siden den personen du ønsker opplysninger om, kom til Kristiania/Oslo, kan fremmedregisteret i Statsarkivet i Oslo være et aktuelt sted å lete. I 1917 ble også sentralpasskontoret, seinere statens utlendingskontor, opprettet. Her finnes det også ulike registre over utlendinger som har kommet til Norge. Arkivet etter sentralpasskontoret finnes i Riksarkivet. Du kan henvende det til Arkivverket med navn, fødselsdato og opplyse om at personen innvandret til hovedstaden: 

 

https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning/andre-henvendelser#!/form/0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Berit Knudsen skrev:

I folketellingen 1923 for Oslo finnes det mange fra Tyskland.     1923 https://www.digitalarkivet.no/census/search/KFOT/63298

Håper lenka virker.

Hei, og tusen takk. Og, ja, de er med i folketellinga i 1923, så der fant jeg interessant informasjon, men jeg er likevel interessert i å vite når de kom til Norge.
mvh Sidsel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Grethe Flood skrev:

Statsarkivene har fremmedregistre, som inneholder opplysninger om utlendinger som kom til Norge. Siden den personen du ønsker opplysninger om, kom til Kristiania/Oslo, kan fremmedregisteret i Statsarkivet i Oslo være et aktuelt sted å lete. I 1917 ble også sentralpasskontoret, seinere statens utlendingskontor, opprettet. Her finnes det også ulike registre over utlendinger som har kommet til Norge. Arkivet etter sentralpasskontoret finnes i Riksarkivet. Du kan henvende det til Arkivverket med navn, fødselsdato og opplyse om at personen innvandret til hovedstaden: 

 

https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning/andre-henvendelser#!/form/0


Tusen takk igjen. Ja, jeg skal forsøke den "veien" du beskriver. 
Mvh Sidsel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.