Gå til innhold
Arkivverket

Deltakelse ved Narvikfronten 1940


proynes
 Del

Recommended Posts

Min farfar deltok i kampene om Narvik i 1940. Jeg lurer på om det er mulig å finne ut noe om hvilken avdeling han tjenestegjorde i, om det finnes noen scannede dokumenter, osv. Han var lærer og sannsynligvis menig soldat.

Endret av proynes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Jeg fant den lenken om krigen, men hvordan kommer man videre etter "For å identifisere hvilken enhet, regiment og kompani et mannskap tilhørte, kan opplysninger finnes i skjemaene der mannskapene søkte om erstatning for tapte sivile effekter. Disse finnes i arkivet etter Justisdepartementet, Oppgjørsavdelingen, Effektkontoret." Hvor finner jeg så dette dette...?

 

Jeg leste også forumreglene, de sier vel strengt tatt at det er hyggelig med fullt navn men ikke at det er krav..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, proynes skrev:

Jeg leste også forumreglene, de sier vel strengt tatt at det er hyggelig med fullt navn men ikke at det er krav..?

 

Regel nr. 1:

Der står det bl.a.: "bruk fullt navn som visningsnavn"

 

Du har mye større sjanse til å få svar på spørsmålene dine, dersom du ikke opptrer som anonym.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, proynes skrev:

Takk. Jeg fant den lenken om krigen, men hvordan kommer man videre etter "For å identifisere hvilken enhet, regiment og kompani et mannskap tilhørte, kan opplysninger finnes i skjemaene der mannskapene søkte om erstatning for tapte sivile effekter. Disse finnes i arkivet etter Justisdepartementet, Oppgjørsavdelingen, Effektkontoret." Hvor finner jeg så dette dette...?

 

Jeg leste også forumreglene, de sier vel strengt tatt at det er hyggelig med fullt navn men ikke at det er krav..?

 

Du må henvende deg til Arkivverket for oppslag i det nevnte arkivet (oppbevares i Riksarkivet):

https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning/andre-henvendelser#!/form/0

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Grethe Flood skrev:

 

Du må henvende deg til Arkivverket for oppslag i det nevnte arkivet (oppbevares i Riksarkivet):

https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning/andre-henvendelser#!/form/0

 

 

Tusen takk , Grethe! Bra at ikke alle her på forumet først og fremst er opptatt av hva jeg heter, men at noen faktisk hjelper med det jeg lurer på (jeg liker ikke å legge igjen navn/spor overalt på nettet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sjølvsagt lov å vere ueinig i forumreglane, men det er heller ingen menneskerett å leggje inn kommentarar i eit forum, og spor legg du etter deg på nettet uansett korleis du fer åt.

 

Dersom du følgjer forumreglane vil du som sagt få fleire og betre svar på spørsmåla dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.