Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til svenske kilder, sjømann Gustav Olsen f.1899


Espen Sundheim.
 Del

Recommended Posts

Gustav Peder Olaus Olsen f. 26.06.1899 i Kristiansand, vokste opp på barnehjemmet Waisenhuset i Kristiansand. Han seilte til sjøs i 1914, og døde angivelig ved drukning in 1917/1918 i Middelhavet.

 

Det står oppført i dødsprotokoll i kirkebok 1919 for Kristiansand s.375, at han "formodentlig druknet 06.11.1918 under seilas mellom Marseille og Livorno ombord på skipet D/S EINAR".

 

Så finner vi en annonse i Fedrelandsvennen for 08.03.1919, hvor "Svenske Rigsforsikring" søker etter mulige gjenlevende arvinger, da sjømann Gustav Olsen omkom ved drukning 09.11.1917 under fart med den svenske Amerika-Mexico Linjens damper "Einar", på reise fra Catania til St.Louis de Rohne (dvs fra Sicilia til Marseille). Et vitne ombord skal ha hørt at han hadde en slektning/bror i Kristiansand, ved navn Sigvard Olsen. Dersom denne Gustav er samme person, så er nok broren egentlig Georg Henry Olsen (min bestefar).

 

Jeg har letet etter fartøyet "Einar", som jeg først trodde var norskt, men nå viser det seg at dette svenske rederiet hadde et skip som den gang het EINAR. Dette innebærer at sannsynligheten er høy for at Gustav har seilt som svensk sjømann på denne tiden, og siden Svensk Rigsforsikring leter etter arvinger, så er det derfor sannsynlig at han er registrert som svensk sjømann.  

Gustav ble rulleført i Kristiansand i 1914, annotasjonsrulle 6065, men bare ett skip er ført opp (hans første reis i 1914). At han seilte på svenske fartøy forklarer kanskje også at det ikke er flere mønstringer oppført i sjømannsrullen i Krs.

 

En årsak til at Gustav begynte å jobbe for svenskt rederi er kanskje at hans far var fra Sverige: Anders Gustaf Olsen/Olsson, b.1865  Fröbol , Silbodal Värmlands län. Familien var bosatt i Kristiansand, men foreldrene dør av tuberkulose, og 3 søsken, havner på barnehjem.

 

Jeg søker etter spor i svenske arkiver, både som rulleført sjømann, men også som mannskap ombord på damperen Einar. Så vil jeg også anta at det muligens finnes arkiver som omhandler saken hos "Svensk Rigsforsikring", om det kan finnes arkiver derfra?

19190308_Fvn_Gustav-Olsen-druknet.jpg

Endret av espen su
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.