Jump to content
Arkivverket
Asbjørn Ramsøy

Nils Michelsen Udøe g. 1813 m. Martha Dorthea Larsdatter (død 1829) , gifte i Dønna kirke

Recommended Posts

Asbjørn Ramsøy

Viktig å understreke at Marta skal ha mellomnamnet

LARSDATTER, og ikkje Nilsdatter, som eg feilaktig har

brukt i overskrifta. Må ein starte ein ny tråd for å få det

fram?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ann-Mary Engum
2 minutter siden, Asbjørn Ramsøy skrev:

Viktig å understreke at Marta skal ha mellomnamnet

LARSDATTER, og ikkje Nilsdatter, som eg feilaktig har

brukt i overskrifta. Må ein starte ein ny tråd for å få det

fram?

 

Nei,du trenger ikke lage ny tråd.

Men du kan jo be moderator endre tittelen,om du ønsker det.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Asbjørn Ramsøy

Har tala med Øyvind Jensen, som meiner Dønnes var eigen kommune på den tida, er idag ein del av Nesna

kommune? Den som visste kva kyrkjebok ein skulle byrja i leite i ....

Share this post


Link to post
Share on other sites
Asbjørn Ramsøy

Har funnet en Martha Dorthea i Rødøy,

kanskje det er henne vi har vært på jakt etter ovenfor,

Men hva med Nils Mikkelsen?

 

 

Transkribert:
Døpt Lars Pedersens Barn af Selvogen : Fadder:
Jens Christophersen Mycen, Ivar Andersen Slenes??,
Anne Hansd. Kiong??, Marthe Joensd. Engøen, Anne
Andersd. Giedsen

Dom 13 post Trinit 1782 = 25. august 1782


SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, 841/L0591: Ministerialbok nr. 841A03 /1, 1777-1819, s. 25-26
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20071025630142

Share this post


Link to post
Share on other sites
Asbjørn Ramsøy

Kan moderator endre tittelen til Larsdatter på Martha?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Asbjørn Ramsøy

Tråler gjennom dødsprotokollen for Rødøy på jakt etter Nils Mikkelsen.

Nedenfor er lenke med noe som ligner, til venstre under pkt. 8?

 

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, 834/L0511: Klokkerbok nr. 834C02, 1848-1862, s. 438-439
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050427010991
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ann-Mary Engum
3 timer siden, Asbjørn Ramsøy skrev:

Tråler gjennom dødsprotokollen for Rødøy på jakt etter Nils Mikkelsen.

Nedenfor er lenke med noe som ligner, til venstre under pkt. 8?

 

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, 834/L0511: Klokkerbok nr. 834C02, 1848-1862, s. 438-439
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050427010991
 

 

Det er i klokkerbok for Herøy sogn i Alstahaug, du har funnet dødsfall til en Niels Michels. Huusm, ikke i "dødsprotokollen" for Rødøy. 

 

Her er vel samme dødsfallet, i ministerialboken. 

Nr 8

https://media.digitalarkivet.no/view/2579/209

Edited by Ann-Mary Engum

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ann-Mary Engum

 

I denne basen står det at Niels Michelsen døde ca 1842.

 

Nils Michelsen icn_world.gif?1374076986

Kjønn: Mann
Født: før 1795
Død: cirka 1842
Kiøen, Herøy, Nordland, Norway (Norge)
Nærmeste familie:

Ektemannen til Martha Dorthea Larsdatter
Far til Christian Michael Nilsen; Ingebor Anna Nilsdatter; Karen Anna Nilsdatter; Elen Kierstina Nilsdatter og Ane Dortea Nilsdatter

Lagt til av: Jon Jarle Spjeldet 28. juli 2009
Administrert av: Jon Jarle Spjeldet, Espen Johansen og Anita Edvardsen Nicolaysen

 

Viet 1813 (s.240): [https://media.digitalarkivet.no/kb20071025610053]

Forlovere: Christopher Nielsen og Peter Hansen.

Skifte 1842 (s.125b): [https://media.digitalarkivet.no/sk20090225710279]

og

Skifte 1842 : [https://media.digitalarkivet.no/sk10711409170442]

 

https://www.geni.com/people/Nils-Michelsen/6000000004964101339

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Asbjørn Ramsøy

Takk til Ann-Mary. Jeg blir mer forvirret. Kan det være den riktige Nils Michelsen jeg fant som døde i 1850? Da må han være

født ca. 1788 (som 62 år). Forøvrig har jeg funnet at Martha Dorthea døde i 1829, se under. Men skiftet var 13 år senere?

 

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, 834/L0510: Klokkerbok nr. 834C01, 1820-1847, s. 203-204
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20071016610063
 

I FT 1801 finnes en Nils Michelsen, men kan det være vår Nils?

 

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058500000933

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ann-Mary Engum
33 minutter siden, Asbjørn Ramsøy skrev:

Takk til Ann-Mary. Jeg blir mer forvirret. Kan det være den riktige Nils Michelsen jeg fant som døde i 1850? Da må han være

født ca. 1788 (som 62 år). Forøvrig har jeg funnet at Martha Dorthea døde i 1829, se under. Men skiftet var 13 år senere?

 

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, 834/L0510: Klokkerbok nr. 834C01, 1820-1847, s. 203-204
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20071016610063
 

I FT 1801 finnes en Nils Michelsen, men kan det være vår Nils?

 

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058500000933

 

Fra #1

"

For dette paret mangler jeg dåps-, vielses-og dødsdatoer, men de bodde i Nesna ifølge muntlig tradisjon.

De hadde en datter Ingeborg Anna, født 6. august 1815 i Dønna, men mangler også dødsdato på henne.

Hun ble senere gift med Anders Dass, som jeg har alle data om."

 

----

 

Så du hva som sto i skiftet i 1842?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Asbjørn Ramsøy

Må visst ha hjelp til å lese skiftet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ann-Mary Engum

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Asbjørn Ramsøy

Nils Michelson Udøe gift med Marta Larsdatter i Nesna

 

Som dere ser er nå tittelen i tråden rettet til Larsdatter,

skal egentlig være Martha Dorthea Larsdatter Udøe.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Asbjørn Ramsøy

Funnet fra Inderøy ovenfor viser seg dessverre å være et blindspor,

så da er vi like langt når det gjelder Niels Michelsen sin dåp.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Asbjørn Ramsøy

Eg tykkjer ikke eg kan gje meg på dette.

Det ser trass alt ut som vi er komne ørlite vidare.

Dei var gifte i 1813 i Dønna kyrkje:

 

 https://www.digitalarkivet.no/kb20071025610053

 

Martha Dorthea døydde i 1829:

 

https://www.digitalarkivet.no/kb20071016610063

 

Ho var mogleg døypt i 1782:

 

https://www.digitalarkivet.no/kb20071025630142

 

 

Niels kan vere konfirmert her:

 

https://www.digitalarkivet.no/kb20071025650581

 

Her er han kanskje dreng:

 

(mann) 
Bosted: Rødøe: Sejgelfoer
H: 1801-02-01
Still./Stand: Tjeneste dreng Ugift
Rolle:
 
Det som er sikkert er at vi vantar både dåps- og dødsdata på Niels.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lars Østensen
På 11.2.2020 den 8.48, Asbjørn Ramsøy skrev:

Funnet fra Inderøy ovenfor viser seg dessverre å være et blindspor,

så da er vi like langt når det gjelder Niels Michelsen sin dåp.

Du får sjekke de militære rullene.....

 

https://media.digitalarkivet.no/db/contents/100839

 

SAT, Fylkesmannen i Nordland, R/RA/L0012: Innrulleringsmanntall for Nesna, 1809-1835, s. 104
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ru20111215603723

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Asbjørn Ramsøy

Innrulleringsmanntala for Herøy har ein Niels Michelsen i 1814 og 1818 fødd i Rødøy fjerding, men i det neste manntalet i 1824

er han borte.

I manntala for gardane Vannved og Slappøya finst det ein Nils Mikkelsen i 1824 og 1828, - i førstnemnde er han nemnd fødd i

Vefsn! Og endeleg er han i dei siste manntala for 1830 og 1835 nemnd fødd i henholdsvis Rødøy og Lurøy!

Kor mykje kan ei lite på desse manntala?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Leif Johannessen

Min erfaring er at når fødested varierer i militærrullene, kan det tyde på at familien har flyttet på seg i hovedpersonens barndom. Kanskje er han ikke sikker på fødested selv. Niels her ser ut til å være konfirmert i Rødøy fjerding. I 1801 er han (trolig) på Segelfore i Rødøy fjerding. Men jeg kan ikke finne ham døpt der (kirkeboken er søkbar). Jeg finner ham heller ikke døpt i Lurøy, men kirkebøkene for Lurøy og Rødøy for det aktuelle tidsrom er krevende å lese, så du bør vel ta en grundigere gjennomgang.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Leif Johannessen

Kan det være samme mann som også her på Rødøy i 1809 oppgir Vefsn som fødested?  https://www.digitalarkivet.no/ru20111215604776  Alder er ikke oppgitt, men ut fra aldersangivelse andre steder er det naturlig å sjekke kirkeboka for Vefsn rundt 1782.


 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Asbjørn Ramsøy

Kyrkjeboka for Vefsn 1780-84 inneheld ingen Niels med far Mikkel, såvidt eg kan sjå. Men eg veit ikkje om det er nok

å sjå på dei undestreka namna der dåp er nemnd.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Asbjørn Ramsøy

Vefsn har gode gards- og slektsbøker. Eg prøver å gå gjennom dei på jakt etter ein Michel,

som kan vare far til Nils Michelsen, presumptivt fødd i første halvdel av 1700-talet. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Asbjørn Ramsøy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.