Gå til innhold
Arkivverket

Nils Michelsen Udøe g. 1813 m. Martha Dorthea Larsdatter (død 1829) , gifte i Dønna kirke


Asbjørn Ramsøy
 Del

Recommended Posts

For dette paret mangler jeg dåps-, vielses-og dødsdatoer, men de bodde i Nesna ifølge muntlig tradisjon.

De hadde en datter Ingeborg Anna, født 6. august 1815 i Dønna, men mangler også dødsdato på henne.

Hun ble senere gift med Anders Dass, som jeg har alle data om.

Endret av Anette S. Clausen
Endret tittel etter trådstarters ønske.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved Ingeborg Annas konfirmasjon i 1833 står morens navn som Marta Larsdatter.

 

Nordland fylke, Nesna, Dønna i Nesna, Ministerialbok nr. 838A06 (1829-1839), Konfirmerte 1833, Side 433-434
Permanent bilde-ID: kb20071025610437
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20071025610437

(Nr. 18)

 

Endret av Anne-Lise Hansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.2.2019 den 14.47, Ann-Mary Engum skrev:

Legg ved lenke til Ingeborg Anna sin dåp.

 

Takker hjerteligst så langt, - forvirrende dette at Marta opererer med Nilsdatter og Larsdatter

i henholdsvis dåps- og konfirmasjonsregistreringen som mellomnavn, skulle gjerne visst hvem som

er hennes foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Asbjørn Ramsøy skrev:

 

Takker hjerteligst så langt, - forvirrende dette at Marta opererer med Nilsdatter og Larsdatter

i henholdsvis dåps- og konfirmasjonsregistreringen som mellomnavn, skulle gjerne visst hvem som

er hennes foreldre.

 

Det er antagelig skrevet feil ved Ingeborg Anna sin dåp.

Martha Dorthea står jo som Larsdatter ved konfirmasjonen til Ingeborg Anna.

 

Martha Dorthea står også som Larsdatter da hun giftet seg i 1813.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Larsdatter ved sønnen Christian Michaels dåp:

 

Martha Dorthea Larsdr

Mother

Norway Baptisms, 1634-1927

 
spouse:
Niels Michelsen
child:
Christian Michael
 

 

Nordland fylke, Nesna, Dønna i Nesna, Ministerialbok nr. 838A04 (1791-1820), Kronologisk liste 1814, Side 242-243
Permanent bilde-ID: kb20071025610054
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20071025610054

(Født 24. februar 1814.)

 

Endret av Anne-Lise Hansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.2.2019 den 14.47, Ann-Mary Engum skrev:

Legg ved lenke til Ingeborg Anna sin dåp.

Takk til Ann-Mary og Anne-Lise for å ha skaffet rimelig dokumentasjon for at mellomnavnet til Marta

er Larsdatter. Men selv ved å tråle kirkebøkene for Nesna tredve år bakover fra vielsen deres, forblir

dåpsdataene til Marta og Nils skjult. Jeg hadde håpet å komme et ledd videre til deres foreldre, men må

tilstå at skriften tildels er vrien å tyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.2.2019 den 14.47, Ann-Mary Engum skrev:

Legg ved lenke til Ingeborg Anna sin dåp.

 

Er det historielag/bygdebokforfatter i dette området som kan hjelpe meg et skritt videre, evt. ved hjelp av navnet

Udøe, eller på annet vis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det virker som det bare er laget to bind med bygdehistorie og ikke gårdshistorie:

https://www.genealogi.no/wiki/index.php/Liste_over_digitaliserte_bygdebøker_–_Nordland

 

NB Som er digitalt tilgjengelig. Det er visst skrevet et bind nr 3, ser jeg når jeg googler.

 

https://lokalhistoriewiki.no/Bibliografi:Nesna_kommune

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asbjørn: Han som har utgitt bygdebøkene for Nesna er en meget trivelig mann som heter Øyvind Jensen. Han er på Facebook, og du kan kanskje sende han

melding derfra? Han står også på siden min der som venn. Han har skrevet disse bøkene alene. Han var tidligere lærer på Nesna lærerskole, men er pensjonist nå.

Det er skrevet 3 bind av bygdebok for Nesna, men jeg har bare første bind. Det må ha vært høsten 2018 at Øyvind Jensen la ut på facebook at nå var han

ferdig med bind 3 av bygdebok for Nesna. Det er vel fordi han har jobbet med dette alene at det bare har blitt bygdehistorie. Jeg hadde Øyvind Jensen som

lærer da jeg gikk på lærerskolen på Nesna på 1980-tallet. Noen av stedene som nevnes her tilhører Dønna tror jeg, og det er ikke med i bygdebok for Nesna.

Det gjelder blant annet Udøen, men Øyvind Jensen kan godt vite om personer derfra også

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers finnes det også militære ruller for Nesna 1809-1836(eller 1806-1835), men tror ikke det er digitalisert. Jeg leide mikrofilm en gang og fant en av mine aner der.

Når det gjaldt han jeg da var ute etter sto det fødested. Mikrofilmene har nummer NT-194 og NT-195, og Dønna skal være under Nesna der. Litt tungvint måte dette

nå når så mye er digitalisert da. Har forsøkt å lete etter giftermålet mellom Nils Mickelsen og kona uten å lykkes. Hvis man fant det så burde det jo stå noe mer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anne Lise Hovdal skrev:

Ellers finnes det også militære ruller for Nesna 1809-1836(eller 1806-1835), men tror ikke det er digitalisert. Jeg leide mikrofilm en gang og fant en av mine aner der.

Når det gjaldt han jeg da var ute etter sto det fødested. Mikrofilmene har nummer NT-194 og NT-195, og Dønna skal være under Nesna der. Litt tungvint måte dette

nå når så mye er digitalisert da. Har forsøkt å lete etter giftermålet mellom Nils Mickelsen og kona uten å lykkes. Hvis man fant det så burde det jo stå noe mer

 

Vielsen deres ligger i # 5.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vel litt for trøtt til å holde på med slektsforskning i natt siden jeg ikke så linken i innlegg 5. Finner ingen som passer ved folketellingen 1801 heller, og det er synd det

ikke er mulig med landsomfattende søk på folketellingen 1801 lengre. Finner familien på Frode Holthes hjemmeside, men han har ikke foreldre på Nils og Martha han

heller: 

http://www.slekt.net/tng/getperson.php?personID=I28343&tree=1

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker Anne Lise, Åsbjørg og Ann-Mary, setter umåtelig pris på at dere aldri gir opp.

Må innrømme at jeg er temmelig grønn i forhold til veteranene på siden her, så dere

får tilgi meg at jeg stiller dumme spørsmål.

Jeg får ikke respons på 1801-tellingen, men det kan like gjerne skyldes min udyktighet

i søkingen. De militære rullene har jeg aldri prøvd, men det hadde vært artig.

Øyvind Jensen skal jeg selvfølgelig kontakte etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åsbjørg: Dette skjemaet får jeg aldri treff på, eller jeg får så mange treff at det blir ubrukelig. Søkeskjemaet der har jeg gitt opp å bruke.  Det er søkefunksjonen

for hele landet på den gamle folketellingen 1801 jeg har savnet, men nå ser det jo ut til å fungere der inne igjen ifølge Ann-Mary. 

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Sjekket med folketellingen 1801 og fant en Nils Mikkelsen som jeg trodde passet i Brønnøy, men han var gift med en annen dame. 

Det er flere Nils eller Niels Mikkelsen eller Michelsen som kan passe ved folketellingen 1801, men ingen i Nesna eller Dønna. De finnes

blant annet i Vefsn, Alstahaug, Herøy og Rødøy når det gjelder de nærmeste geografiske områder til Dønna/Nesna

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Anne Lise! Har snakket med Øyvind Jensen og han ville se på det. Setter stor pris på ditt engasjement i dette!

21 timer siden, Anne Lise Hovdal skrev:

Slettet

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.