Gå til innhold
Arkivverket

Jeg trenger USA hjelp. Hvor ble det av Lars Larsen der borte som utvandret i 1882?


Lars.O.Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Det er dette vi  vet om han:

 

Sønn av Lars Syversen Tokstadeie og Ragnhild Larsdatter Vestre Løkeneie, ble født den 7 Jun 1829 i Vestre Løkeneie, Veldre, Hedmark, ble døpt den 12 Jul 1829 i Ringsaker,
Hedmark, døde den 22 Apr 1921 i Lillestrøm Gamlehjem (Nittedalsgata 138), Skedsmo, Akershus, 91 år gammel, og ble begravet den 1 Mai 1921 i Skedsmo, Akershus.

 

Jeg har funnet han i FT 1865 og i 1875 på Tønsagermoen i Eidsvoll
Han bor i Kristiania i 1910, men er søkk borte mellom 1875 og 1910.

Hans sønn sa i under en fengsling at faren hadde dratt til Amerika mellom 1880 og 1890, og jeg finner en som kanskje passer som utvandret i 1882.

https://www.digitalarkivet.no/view/8/pe00000000971830

Dette er vel i Minnesota.

 

Er det mulig å finne han der borte?

Mulig han kalte seg Lars Larsen Tønsagermoen

Endret av Lars.O.Wangensteen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Lars du fant, reiser sammen med kone og to barn, ser det ut som.

 

Lars Lars. Kr.ania   50   1882-06-09 Sauk Centry   Emigranter over Kristiania 1871-1930, redigert utgave
Johanne Lars. Kr.ania   40   1882-06-09 Sauk Centry   Emigranter over Kristiania 1871-1930, redigert utgave
Anne Lars. Kr.ania   6   1882-06-09 Sauk Centry   Emigranter over Kristiania 1871-1930, redigert utgave
Johanne Lars. Kr.ania   4   1882-06-09 Sauk Centry   Emigranter over Kristiania 1871-1930, redigert utgave
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Anne-Lise

 

Da kan det ikke være han.

Når jeg finleser sønnens opplysninger så opplyser han i  1892 at faren reiste 6 år før, altså ca 1886.

Men dette er jo ikke så mye å stole på, men det eneste vi har

Men i Amerika er han nok. Han er ikke å finne mellom 1875 og 1910

Endret av Lars.O.Wangensteen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne, kanskje?

 

Lars Larson

Minnesota State Census, 1885
Name Lars Larson
Event Place Camp Lake, Swift, Minnesota
Age (Expanded) 55 years
Birth Year (Estimated) 1830
Birthplace Norway
Race White
Gender Male
Volume Swift
Household
Role
Sex
Age
Birthplace
J M Danelz   M 45y Sweden
Lina Danelz   F 26y Sweden
Ulrika Danelz   F 69y Sweden
Herman Danelz   M 5y Minnesota
Garfield Danelz   M 3y Minnesota
Edward Danelz   M 2y Minnesota
August Danelson   M 21y Sweden
Hildah Danelz   F 20y Sweden
Ida M Ross   F 21y Sweden
Jacob Hilstalt   M 31y Norway
Lars Larson   M 55y Norway
Citing this Record

"Minnesota State Census, 1885," database with images, FamilySearch(https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:MQFV-8T3 : 4 August 2017), Lars Larson in household of J M Danelz, Camp Lake, Swift, Minnesota; citing p. 1, volume Swift, State Library and Records Service, St.Paul; FHL microfilm 565,7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Lars i passende alder oppført alene i 1895: 

 

 

Lars Larson

Minnesota State Census, 1895
Name Lars Larson
Event Place Newburg township, Fillmore, Minnesota
Age 66y
Birth Year (Estimated) 1829
Birthplace Norway
Race (Original) W
Gender Male
 
Citing this Record

"Minnesota State Census, 1895," database with images, FamilySearch(https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:MQ85-BXZ : 2 April 2016), Lars Larson, Newburg township, Fillmore, Minnesota; citing p. 14, line 8, State Library and Records Service, St.Paul; FHL microfilm 565,771

 

 

Nei, den siste er mest sannsynlig denne personen, som også dør i Minnesota:

 

Lars Larson Bondrud

Minnesota Deaths and Burials
Name Lars Larson Bondrud
Gender Male
Death Date 25 Feb 1921
Death Place Newburg, Fillmore, Minnesota
Age 92
Birth Date 1829
Father's Name Lars Larson
Citing this Record

"Minnesota Deaths and Burials, 1835-1990," database, FamilySearch(https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:FD3C-2MQ : 10 March 2018), Lars Larson Bondrud, 25 Feb 1921; citing Newburg, Fillmore, Minnesota, reference 3699; FHL microfilm 2,218,057.

  •  
  •  
  • No image available

 

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Anne Lise

 

Den første du fant i innlegg #6  er absolutt interessant.

Der stemmer alderen, og det er ikke utenkelig at han bodde med noen svensker.

Han hadde bodd med en omreisende, og jeg har pass som viser at han var et par år rundt Haparanda mellom 1860 og 1862

 

Men han må jo ha reist et steds fra. Jeg finner han ikke emigrert fra Kristiania, men han han jo ha reist fra andre steder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

 

Amerika eller USA er helt helt ukjent terreng for meg, selv om jeg nå har holdt på med denne hobbyen i over 40 år.

Og denne kilden har jeg aldri vært borti før, men står det ikke at Lars Larsen kom fra Germany?

Årstallet kan stemme, da sønnen knapt viste hva han selv het 🙂

 

Jeg husker jeg var borti Ellis Island og noen dokumenter (manifest?) emigranter måtte fylle ut ved ankomst. Er de tilgjengelige fortsatt, og kan vi finne denne Lars Larsen som ankom 12/9-1882 der?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Lars.O.Wangensteen skrev:

Hei igjen

 

Amerika eller USA er helt helt ukjent terreng for meg, selv om jeg nå har holdt på med denne hobbyen i over 40 år.

Og denne kilden har jeg aldri vært borti før, men står det ikke at Lars Larsen kom fra Germany?

Årstallet kan stemme, da sønnen knapt viste hva han selv het 🙂

 

Jeg husker jeg var borti Ellis Island og noen dokumenter (manifest?) emigranter måtte fylle ut ved ankomst. Er de tilgjengelige fortsatt, og kan vi finne denne Lars Larsen som ankom 12/9-1882 der?

 

Ellis Island åpnet i 1892.

 

Endret av Ann-Mary Engum
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søkte på Castle Garden og visste ikke før nå at en kan finne dette arkivet sammen med det som finnes på Ellis Island samlet på FamilySearch: https://www.lds.org/church/news/entire-ellis-island-immigrant-records-now-available-online?lang=eng

 

 

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fanst andre hamner og grensepasseringar mellom Canada og USA i tillegg til Ellis Island/Castle Garden, sjølv om det store fleirtalet av immigrantane kom til sistnemnde. Mykje av dette ligg søkbart og skanna på ancestry.com og etterkvart også på familysearch. I tillegg finst det lister frå canadiske hamner. Ein del drog til Canada og reiste deretter over grensa til USA.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Det fanst andre hamner og grensepasseringar mellom Canada og USA i tillegg til Ellis Island/Castle Garden, sjølv om det store fleirtalet av immigrantane kom til sistnemnde. Mykje av dette ligg søkbart og skanna på ancestry.com og etterkvart også på familysearch. I tillegg finst det lister frå canadiske hamner. Ein del drog til Canada og reiste deretter over grensa til USA.

Takk for opplysningen

 

Men noe jeg stusser over i denne saken er at han i FT 1910 er at han som 81-åring oppgir at han er sjømann!!

Kan han kanskje vært sjømann på en eller annen Amerikabåt? Han er titulerer jo seg selv som mekaniker i tidligere tellinger

Og finnes det lister over sjømenn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg må vel inrømme at det er lenge sidan eg har drive noko særleg med Amerikaforsking. Men eg meiner å ha sett at også mannskap er å finne i passasjerlistene frå ulike hamner (sjølv om dei ikkje var immigrantar), og eg har sett at dei same sjøfolka kan vere nemnde i passasjerlister for fleire hamner som har vore besøkt på same turen. Dette var på 1900-talet, så om dette gjaldt tidlegare veit eg ikkje. Det er vel kanskje tvilsamt om Ellis Island-arkivet inneheld andre enn immigrantar, for det var vel akkurat det som var føremålet med Ellis Island.

 

Forresten så meiner eg å hugse at den gamle Ellis Island-databasen der eg leita etter slektningar for snart 20 år sidan låg på http://www.ellisislandrecords.org og om ein går inn der vert ein send hit: https://www.libertyellisfoundation.org (Eg ser at Ann-Mary alt har lagt inn denne ovanfor). Det var litt avgrensa søkjemogelegheiter og ein del rot med kopling til dei skanna bileta, og så var det ein Stephen Morse som hadde laga nokre verktøy som gjorde det lettare å gjere presise søk, samt å finne fram når bileta ikkje låg der dei skulle. Det er mogeleg at dette er ordna sidan, og det som nemnt over også mogeleg å søkje via familysearch.org.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir vel litt på sida av temaet, men før eg avsluttar mimringa heilt tek eg med at det var ei dame på Vålerenga i Oslo som hadde ei heimeside som inneheldt ei ganske god innføring i Amerikaforsking, og denne heimesida såg slik ut:

http://web.archive.org/web/20130925143432/http://www.lailas.net/

Mykje har endra seg og mange nye databasar har blitt lagt ut (og nokre fjerna), men det grunnleggjande om korleis finne fram gjeld nok framleis.

 

Laila har også vore aktiv i forumet, og det er interessant å sjå kor uformell stilen i det gamle forumet var samanlikna med no:

 

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk Torbjørn

 

Man skal visst lære så lange man lever, og her har jeg lært mye, selv om vi ikke har funnet mannen i Amerika.

Men kanskje en dag?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.