Gå til innhold
Arkivverket

Vielse i Amsterdam - 17-12-1802 - Olsen, Jens - Jansen, Maria - Hjelp til tyding av hjemsted og aner.


Ivar Moe
 Del

Recommended Posts

Jens Olsen registrerer seg for giftemål 17.12.1802. Da er han 36 år om jeg tyder det rett. Han er fra Kloop ??????? i Norge. Kona Maria Jansen er fra Amsterdam.

 

Er det noen som har fantasi nok til å finne ut hvor Jens kan komme fra ? Og hans aner ?

image.thumb.png.5fa8997417a89c67e9f67126520cb219.png

 

Takker for alle tips og hjelp som måtte komme.

 

Mvh

Ivar

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klopp er et ikke uvanlig norsk stedsnavn - i ulike varianter. I Vestfold finner vi det flere steder, skulle jeg gjette en kandidat i denne saken, må det være Klopp i Tønsberg (nær Husvik). Dette er et gammelt sjøfartsområde, og trafikken med Holland var stor på 1600-1700-tallet, med betydelig utvandring til og fra Holland og ikke minst en ganske merkbar påvirkning på norsk tale- og skriftspråk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Grethe Flood skrev:

Står også et annet navn der - Cecilia Elias.....?

Ja, og så vidt eg klarer å lesa står det "met zijn Moeder Cecilia Elias", ({han bur?} med mora si, Cecilia Elias {Eliassen?}) (eller er eg heilt på jordet, nå, Jan?)

Endret av Richard Johan Natvig
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk alle sammen for gode forslag og god hjelp.

Og du har rett Richard, mor til Jens er Cecilie Elias.....

 

Her i "OpenArchive"

https://www.openarch.nl/show.php?archive=saa&identifier=1a4a352b-6b77-d7d4-3fe1-e37395be720f&lang=en&six=4

 

Jeg finner en til i Amsterdam med samme navn, men han er fra Stavanger og er nok en helt annen, men tar han nå med om noen vil søke etter hans aner. Fint med alle som kan identifiseres.

https://www.openarch.nl/show.php?archive=ghn&identifier=df9def46-a3ca-488a-b441-591d592ec0ba&lang=en&six=3

 

Stor takk til alle

 

Mvh

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.