Gå til innhold
Arkivverket

Bergens historie


Ulla Trantel
 Del

Recommended Posts

Hej, jeg har et generelt spørgsmål til Bergens historie, som måske en kyndig person her kan hjælpe mig med.

Min ane Ole Gresen Krøl er mestervæver og borger i Bergen i 1700-tallet. Så pludselig ca. 1775 rejser han til København og jeg spekulerer på, om det kan have en historisk baggrund. Han er på dette tidspunkt ca. 65 år og har hele sin familie i Bergen. Efter hvad jeg har kunnet læse mig til, gik det ellers godt for handelen i Bergen på dette tidspunkt.

På forhånd tal for al input, Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ham...…..det har jeg styr på, alle konerne og børnene og fadderne osv. Jeg kunne bare godt tænke mig at vide, hvad der foranlediger en så gammel mand til at forlade hjemmet med sin nye kone, som er 40 år yngre end han? Hans datter bliver så født i København i 1777,  min 3xtipoldemor...…….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ei tid der den gjennomsnittlege levealderen var låg var vel ein 65-åring ein skikkeleg olding. 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

I ei tid der den gjennomsnittlege levealderen var låg var vel ein 65-åring ein skikkeleg olding. 😉

 

Nåja....på ein vidaregåande skule her i byen var dette høyrt uttala:  "De der gamle kjerringan va sikkert over 30 år"

 

Gjennomsnittleg levealder på 1700-talet vart sterkt påverka av at ein firedel ikkje opplevde eittårsdagen sin.

Grafen her  http://folk.ntnu.no/ivarse/slekt/gravlagd.pdf viser fordelinga av oppgjeven alder for vel 1200 gravlagde i Volda/Ørsta 1741-1760.

Ein av fire døydde før eitt år, og ein av fire var over 67 år. og ca. 1 av 10 var over 82.

  • Liker 2
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Ulla Trantel skrev:

Efter hvad jeg har kunnet læse mig til, gik det ellers godt for handelen i Bergen på dette tidspunkt

 

Du har helt rett - fra 1770-1807 var Bergen et stort handelssentrum:

http://www.bergenbyarkiv.no/bergenbyleksikon/bergens-historie#handelsentrum

 

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren i Bergen, født 1772, døde hun, siden datteren, døpt 1777 i København, også fikk navnet Anna Cathrine?

 

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:XYYR-NJ5

Anna Cathrine Olsen

Denmark Baptisms
Name Anna Cathrine Olsen
Gender Female
Christening Date 11 Oct 1777
Christening Place FRUE KIRKE OR VOR FRUE KIRKE, KOBENHAVN, KOBENHAVN, DENMARK
Father's Name Ole Gregsen Kroll
Mother's Name Giertrud Cathrine Gedde
Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjertrud Gedde må ha flyttet etter sin mann til København, siden de fikk en ny datter der i 1777. Hvordan gikk det med familien i København? Fortsatte Ole å arbeide som vever der? Kan det ha skjedd noe økonomisk med ham i Bergen? Drev han egen virksomhet i Bergen, som mestervever? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.