Gå til innhold
Arkivverket

Johan Albert Mikkelsen, født i Nord Dakota i 1885, foreldre fra Aure og Smøla på Nordmøre.


Gunnar Kvan
 Del

Recommended Posts

Så var det Lars Johnson og far Mikkel. Kan det finnes noe om de? I de to familietrærne jeg har funnet er det lite å finne om Annas foreldre og bror.

 

Pedersens familietre vet at Anna  Martha Johnson er født 1881 i Norge, og Brothers familietre vet at Annas far har Johnson som etternavn. Ingen opplysninger om søsken.

Eieren av Pedersens familietre er etterkommer av Charles og JoAnn og er på Facebook.

 

Ellen, hvis du vil,  jeg kan skrive ut de kildene jeg har referert til som er funnet på Ancestry. Må bare komme meg hjem til M først. 

 

Spennende familiehistorie! 

Endret av Randi Elisabeth Haugros
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er bare så utrolig flinke!!!! Snakk om å få familien servert på sølvfat! Vil tro at det er flere enn meg som er glad for dette. 😉 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette var litt av en morgenpresang!  Jeg må si dere har jobbet hardt for Gunnar og meg og hele slekta!  Vi har alle sammen spekulert på hvor de har blitt av gjennom snart 100 år!

Jeg vet ikke hvor mye kontakt bestefar Jan/Johan Albert har hatt med dem før han døde i 1963.  Vi har lurt veldig på hvordan det gikk med Mikkel og hans 2 barn på 4 og 6 år etter at kona Johanna døde så brått og sønnen Ole Julius, i 1887.  Det eneste vi har visst er jo at Jan ble tatt hånd om av Osa.  Og nå dukker det også opp opplysninger om paret Osa også!

Nå har vi mye å skrive og systematisere!  

Tusen takk!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort noen forsøk på å finne ut hvor det ble av Mikkel Johannesen Glasø, f. 1842 og sønnen Lars, f. 1883. 

Mikkel har ikke funnet sålangt, Lars er nok Den som er funnet i Census 1910,  Carrington, Foster County. Har ikke funnet noe om han senere, men et sted må han jo være.

 

Mikkels bror, Carl Johan/Charles, bodde i Carrington, Foster County inntil han flyttet sammen med kona Karen til Canada. Deres yngste, Karen Johanna dro også dit med sin familie.

 

Carl Johan/Charles og Karen hadde tre døtre, Eliza Maria, født 1877, og Alma, f. 1879, begge født i Kragero, Chippewa County, Minnesota ( oppl ved konfirmasjon og fra familietrær på Ancestry), og Karen Johanna, f. 1885 i Carrington, Foster County.

 

Elisa Maria gifter seg 26. juni 1898 med Eilert (Ellert) Hjelset, f. 1871 i Bolsø, Norge. Eilert og Elisa blir boende i Carrington livet ut, de fikk ni barn. Flere av disse ble også boende i Foster County.

 

Alma Johnson gifter seg 14. august 1898 med Lars/Louis Rise f. 1877 fra Aure. Disse to fikk 7 barn. Lars døde 10. februar 1913. Alma kom senere til Canada, hvor hun ble gift på nytt i 1922 med Clarence Adolphe Hjermenrud. 

De hadde et barn, muligens to.

 

 

Det er mulig Charles og Karen eller noen av deres barn kunne vite noe om Mikkel og Lars? 

Elize og Eilert kanskje, de bodde i Carrington livet ut, og Lars bodde der i 1910?

 

Det er flere familietrær på Ancestry om Eliza og Eilert, med varierende opplysninger om foreldre. En kilde går igjen, det refereres til familiebibelen ang barna. 

 

 

De oppl jeg har funnet på Ancestry.com finnes også på Familysearch vil jeg tro. 

 

 

Endret av Randi Elisabeth Haugros
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Randi, Ann-Mary og Kjell. Fantastisk hva dere har funnet ut! Tusen takk! Nå må Ellen og jeg prøve å strukturere det hele. Men for all del: vi tar gjerne i mot flere funn! Så vi stter stor pris på at dere fortsetter å lete. Vi skal også gå inn på de lenkene dere har oppgitt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Ann-Mary og Randi som skal ha æren. Som jeg sa da dere var her på besøk sist lørdag, legg det ut på digitalarkivets brukerforum, der finnes amerikaekspertene! Og jeg visste at dere ville få hjelp her. Veldig kjekt å få være med fra sidelinja og følge med på hva som er funnet. 🙂 Dere er utrolig flinke!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for all ros,Kjell! 

Og det samme gjelder Gunnar og Ellen. 🙂

Veldig moro med så positiv respons. 

🙂

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå har jeg gått gjennom alle innslag og linker.  Litt av et materiale!  Og mange personer å sette sammen.  Jeg skal etterhvert legge dem inn på slektstreet i My Heritage.

Vi må finne etterkommere etter Alma og Eliza.  Men også etter Anna Martha!  Mon tro om Avis Ann Pedersen lever?  Dessverre døde Anne M allerede i 1911, bare 30 år gammel.  Hun fikk 3 sønner, hvorav den ene, Merwin Pedersen, døde som ungdom ved drukning.  De to andre, Clifford og Alvin, flyttet til hver sin kant i USA, til Wisconsin og Washington stater.

Vi får lete videre, og finne noen som lever, og som evt kan fortelle noe om Mikkel og Lars. Vi mottar gjerne flere tips, og skal selvsagt bruke linkene som dere har anbefalt!

Mange hjertelig takk til Randi og Ann-Mary!  Og til deg Kjell som vi traff på Smøla og som inspirerte oss og anbefalte forumet på Digitalarkivet!

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang kontakt med etterkommere, kan jeg kanskje hjelpe dere et stykke på vei. Eierne av de slektstrærne jeg har sett på, kan kontaktes. For å gjøre det, må du ha et abonnement på Ancestry.com.

 

 Jeg sender deg en personlig melding.

 

 

Og takk for gode ord. Som Ann-Mary sier, godt å få.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carl Hjelseth      in the 1920 United States Federal Census.

 

Name: Carl Hjelseth
Age: 8
Birth Year: abt 1912
Birthplace: North Dakota
Home in 1920: Nordmore, Foster, North Dakota
Residence Date: 1920
Race: White
Gender: Male
Relation to Head of House: Son
Marital status: Single
Father's name: Eilert Hjelseth
Father's Birthplace: Norway
Mother's name: Eliza Hjelseth
Mother's Birthplace: Minnesota
Able to Speak English: Yes
Attended School: Yes
Able to Read: Yes
Able to Write: Yes
Neighbors: View others on page
Household Members:
Name Age
Eilert Hjelseth 49
Eliza Hjelseth 42
Martin Hjelseth 20
Clara Hjelseth 18
Ella Hjelseth 16
Julia Hjelseth 14
Amelia Hjelseth 11
Carl Hjelseth 8
Eilert Hjelseth 6
Elmer Hjelseth 4
Elfrida Hjelseth 1
Endret av Randi Elisabeth Haugros
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eliza

Name: Eliza Hjelseth
Age: 42
Birth Year: abt 1878
Birthplace: Minnesota
Home in 1920: Nordmore, Foster, North Dakota
Residence Date: 1920
Race: White
Gender: Female
Relation to Head of House: Wife
Marital status: Married
Spouse's name: Eilert Hjelseth
Father's Birthplace: Norway
Mother's Birthplace: Norway
Able to Speak English: Yes
Able to Read: Yes
Able to Write: Yes
Neighbors: View others on page
Household Members:
Name Age
Eilert Hjelseth 49
Eliza Hjelseth 42
Martin Hjelseth 20
Clara Hjelseth 18
Ella Hjelseth 16
Julia Hjelseth 14
Amelia Hjelseth 11
Carl Hjelseth 8
Eilert Hjelseth 6
Elmer Hjelseth 4
Elfrida Hjelseth 1

 

 

Eliza: https://www.findagrave.com/memorial/47672724

Endret av Randi Elisabeth Haugros
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alma Johnson/Elma Riss

 

Name: Elma Riss
[Elma Johnson] 
Age: 21
Birth Date: Dec 1879
Birthplace: Minnesota
Home in 1900: Nordmore, Foster, North Dakota
Sheet Number: 5
Number of Dwelling in Order of Visitation: 85
Family Number: 88
Race: White
Gender: Female
Relation to Head of House: Daughter
Marital status: Married
Spouse's name: Louis Riss
Marriage Year: 1898
Father's name: Charles Johnson
Father's Birthplace: Norway
Mother's name: Carline Johnson
Mother's Birthplace: Norway
Mother: Number of Living Children: 1
Mother: How Many Children: 1
Can Read: Yes
Can Write: Yes
Can Speak English: Yes
Neighbors: View others on page
Household Members:
Name Age
Charles Johnson 50
Carline Johnson 56
Johanna Johnson 18
Carrie Johnson 15
Louis Riss 23
Elma Riss 21
Julius Riss 1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Name: Myrtle Louise Rise
Baptism Age: 0
Record Type: Baptism
Birth Date: 1 Sep 1912
Baptism Date: 26 Dec 1912
Baptism Place: Carrington, South Dakota, USA
Father: Lars Rise
Mother: Alma Rise
Church Name: Kvernes Lutheran
Church Location: Carrington, North Dakota
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Name: Carl Johan Rise
Baptism Age: 0
Record Type: Baptism
Birth Date: 21 Jun 1901
Baptism Date: 4 Aug 1901
Baptism Place: Carrington, South Dakota, USA
Father: Louis Rise
Mother: Alma Rise
Church Name: Kvernes Lutheran
Church Location:

Carrington, North Dakota

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Endret av Randi Elisabeth Haugros
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Name: Lars Rise
Record Type: burial
Death Date: 10 Feb 1913
Burial Date: 3 Feb 1913
Church Name: Kvernes Lutheran
Church Location: Carrington, North Dakota
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev dette i et tidligere innlegg.

Carl Johan/Charles og Karen hadde tre døtre, Eliza Maria, født 1877, og Alma, f. 1879, begge født i Kragero, Chippewa County, Minnesota ( oppl ved konfirmasjon og fra familietrær på Ancestry), og Karen Johanna, f. 1885 i Carrington, Foster County.

 

Etter å ha saumfart flere familietrær på Ancestry, finner jeg et familiebilde av Charles Johnson med kone og 5 barn.

Siden Charles forlot hjemlandet i 1875, må de eldste barna være Karens? med tanke på fødselsår på de eldste barna.

 

Må se litt på dette . . . . . 

 

Endret av Randi Elisabeth Haugros
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alma Rise og Lars Rise sine barn

 

Julius Reise

1898–1967

Carl John Riise

1902–1996

Clara Ruth Riise Johnson

1903–1974

Ruth Reise

1905–

Alice Lovina Riise Olsen

1906–1968

Elmer Leonard Riise

1908–

Myrtle Louise Riise Sterzick

1912–1974

Spouse & Children

Clarence Adolphe Hjermenrud

1884–1969

Clifford Alexander Hjermenrude

1922–

Audrey Hjermenrude

1925–

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden.  Vår tante, datter av Jan Osa, og hennes mann var på gravlunden Kvernes på åttitallet.. De fant ingen graver.  De skulle bare visst hvor mange slektninger som ligger der!

Det blir vel en tur på oss da!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger et flott bilde av Alma og Lars sin sønn, Julius, på Ancestry.  Han er avbildet med en fele, spelemann kanskje?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.