Gå til innhold
Arkivverket

Folketelling 1769 for 1824P Vefsn prestegjeld


Baard Vidar Pettersen
 Del

Recommended Posts

9 timer siden, Baard Vidar Pettersen skrev:

Hei!

 

Jeg lurer på hvor den orginale kilden til denne er å finne?

https://www.digitalarkivet.no/source/65682

 

 

Hei

Enten på Riksarkivet eller Statsarkivet i Trondheim

Jeg fant en lignende telling for Bergen, og den var i Riksarkivet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det må være en av stedene, men jeg greier ikke finne den i Arkivportalen. Det er mulig den var et vedlegg til Fogderegnskapet, men det hadde vært greit å visst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her det jeg skrev om 1769 for Bergen

Listen er hentet fra Rentekammeret, Realistisk ordnet avdeling, Riksarkivet. Listen er fra 1767, men har overskrift knyttet til folketellingen i 1769.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Renathe-Johanne Wågenes - DA skrev:

Her det jeg skrev om 1769 for Bergen

Listen er hentet fra Rentekammeret, Realistisk ordnet avdeling, Riksarkivet. Listen er fra 1767, men har overskrift knyttet til folketellingen i 1769.

 

Det er vel i tilfelle serie Jc Folketellingen 1769 i arkivet Rentekammeret, Realistisk ordnet avdelinghttp://www.arkivportalen.no/search?under=RA%2FEA-4070%2FJ%2FJc

 

Arkivkatalogen gir imidlertid ikke detaljer om innholdet i de to underliggende stykkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Baard Vidar Pettersen skrev:

Vil Helgeland ligge under Trondheim stift?

 

Ja, hele Nord-Norge lå under Trondheim stift på 1700-tallet: https://lokalhistoriewiki.no/Leksikon:Stift

 

Men jeg kan altså ikke bekrefte at den transkriberte kilden virkelig er fra Rentekammeret, Realistisk ordnet avdeling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avskrifta er ikkje bokstavrett - i alle fall er gardsnamn forvanska, og på det første oppslaget (Mo) kjem namna i feil rekkefølgje. Avskrifta er eit nyttig hjelpemiddel, men med så mange avvik frå ein lettelsen original, burde det vore prioritert å leggje ut eit bilete av originalen. Jf. oppslag 0001 og 0011 her: https://www.digitalarkivet.no/census/district/tf01065682000001

med desse to skanningane:

 

s. 1 Mo.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Knut! Det var interessant. Hadde tenkt meg til Riksarkivet for å sjekke ut den kilden vi fant i Arkivportalen ovenfor, men det rekker jeg ikke før etter påske en gang. Hvor finner man eventuelt geistlige arkiv? Sånn rent fysisk?

 

Siden du har disse - er det mulig å bry deg med et bilde av Turmoen 2, Tveråga 1 og Remma 4? Er Peder Hansen jeg er interessert i, uten at det kom som en overraskelse. Han skal stå sammen med henholdvis Daniel Jonsen (som tjener), Hans Pedersen (som sønn) og Christopher Larsen (som tjener). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Baard Vidar Pettersen skrev:

Takk, Knut! Det var interessant. Hadde tenkt meg til Riksarkivet for å sjekke ut den kilden vi fant i Arkivportalen ovenfor, men det rekker jeg ikke før etter påske en gang. Hvor finner man eventuelt geistlige arkiv? Sånn rent fysisk?

 

Siden du har disse - er det mulig å bry deg med et bilde av Turmoen 2, Tveråga 1 og Remma 4? Er Peder Hansen jeg er interessert i, uten at det kom som en overraskelse. Han skal stå sammen med henholdvis Daniel Jonsen (som tjener), Hans Pedersen (som sønn) og Christopher Larsen (som tjener). 

Geistlige arkiver er på Statsarkivene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Renathe-Johanne Wågenes - DA skrev:

Geistlige arkiver er på Statsarkivene

Takk! Så da er det i så fall i Trondheim. Men det skal fremdeles være mulig å finne i Arkivportalen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.3.2019 den 11.55, Baard Vidar Pettersen skrev:

Takk! Så da er det i så fall i Trondheim. Men det skal fremdeles være mulig å finne i Arkivportalen da?

Om det finnes i Arkivportalen eller ikke kan jeg ikke svare på.

Det kommer an på hvilket nivå det er registrert inn i Arkivportalen. Slik jeg fant 1769 fra Bergen så lå den i en boks samme med mye annet. I Arkivportalen kan det stå f.eks Fogderegnskapet boks 3 periode 1730-1732. Men hva den boksen faktisk inneholder står gjerne ikke nevnt.

Dermed er det stor sannsynlighet for at du ikke kan se i Arkivportalen hvor denne faktisk ligger. 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.3.2019 den 10.54, Baard Vidar Pettersen skrev:

Hvor finner man eventuelt geistlige arkiv? Sånn rent fysisk?

 

På 1.3.2019 den 11.40, Renathe-Johanne Wågenes - DA skrev:

Geistlige arkiver er på Statsarkivene

 

Presisering: Geistlige arkiver er en samlebetegnelse på arkiver etter geistlige embetsmenn, eller rettere sagt embetene deres. Altså sokneprestarkiver, prostearkiver og bispearkiver etc.

 

På 1.3.2019 den 11.55, Baard Vidar Pettersen skrev:

Takk! Så da er det i så fall i Trondheim. Men det skal fremdeles være mulig å finne i Arkivportalen da?

 

Som Renathe skriver, er katalogene ikke detaljerte helt ned på de enkelte dokumentene som ligger i arkiveskene. Det er dessverre også slik - fremdeles - at en del kataloger ikke er digitale og derfor ikke tilgjengelige i Arkivportalen.

 

Dette illustrerer hvor viktig det er å inkludere arkivreferanser i kildehenvisningene. Folketellingen 1769 for Vefsn prestegjeld beskriver hva kilden er, men ikke hvor den finnes, og i dette tilfellet er er det ikke opplagt hvor den finnes - heller ikke for arkivansatte. Dessverre var ikke Digitalarkivet nøye nok med å registrere arkivreferanser i de første årene, men dette har det blitt et bedre system på i de senere årene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.