Gå til innhold
Arkivverket

Berit Adamsdatter, født omkring 1700, trolig i Holtålen/Røros


KnutGGranmo
 Del

Recommended Posts

Utgangspunktet for dette spørsmålet er ekteparet Anders Andersen (ca 1701-1766) og Berit Adamsdatter som fikk bygselseddel på Evenmoen i Haltdalen i 1751 ("Haltdalen og haltdalingen" bind 2 s 364). Paret hadde tidligere bodd på Gåre. Anders var trolig fra Sommervold.

 

Jeg vet ingenting om Berit Adamsdatters opphav. Den eneste Adam som nevnes i øvre Gauldalen i manntallet 1701 er Adam Kock, 43 år, på Røros. I tillegg skal det ha eksistert en Adam Davidsen Wetzel, født ca 1684.

 

Er det noen som vet noe om denne familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Glemte helt å nevne at Adam Kock trolig ikke kan være Berits far. Hun er i alle fall ikke nevnt i skiftet etter ham. Men det er sannsynligvis en slektsforbindelse mellom dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, kgranmo skrev:

Takk for svar. Glemte helt å nevne at Adam Kock trolig ikke kan være Berits far. Hun er i alle fall ikke nevnt i skiftet etter ham. Men det er sannsynligvis en slektsforbindelse mellom dem.

 

Adam Wetzel (Vessel) var sønn av Stigeren David Vessel og Eva Kock. Adam Vessel var gift med Gjertrud Eriksdatter  (gift før 1720). Sistnevnte tror jeg var datter av Erik Olsen Glasmager og hans kone Beritte som  er fadder flere ganger i kirkeboka 1691-1700. Adam Vessel har flere barn døpt: Karen (1721), Erik født 1723, Ole 1726, Christopher 1732 og Eva 1735. Flere av disse barna døde før voksen alder. En eventuell datter Berit kunne være født før 1720. Jeg tror det må være henne som opptrer som fadder her i 1745:

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000000849258 Det finnes ikke skifte etter Adam Vessel og hans kone.

Endret av Astrid Ryen
Tilføyelse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Astrid for interessant informasjon om Adam Vessel og hans familie. Det er godt mulig at Berit Adamsdatter er født noe før 1720. Når jeg i tittelen på dette emnet antydet ca 1700 som fødselsår, var det utelukkende basert på mannens alder. Jeg har nemlig ikke lykkes med på finne Berit Adamsdatters begravelse. Ut fra ekstraskattemanntallene fra 1760-åra, vet vi at hun stadig var i live i 1767. Jeg har ikke funnet henne som fadder i Haltdalen/Ålen etter den tid, men har bare undersøkt de nærmeste årene etter 1767.

 

Kan tilføye at jeg kjenner til følgende barn av Anders Andersen og Berit Adamsdatter:

1. Adam Andersen, konfirmert 1760. Født ca 1740 (63 år gammel da han døde i 1803) Bosatt på Vongraven i Ålen.

2. Anders Andersen, konfirmert 1762. Født ca 1744 (57 år gammel i 1801). Bosatt på Evenmoen i Haltdalen.

3. Anne Andersdatter, konfirmert 1762.

I tillegg kan den Berit Andersdatter Gåre som ble konfimert i 1750 ha tilhørt denne familien.

 

Ser også at jeg har notert at det finnes enda en Berit Adamsdatter i Gauldalen på denne tida. Hun var gift med Ole Ingebrigtsen Reiten, og døde 41 år gammel i 1756. Gardsnavnet Reiten/Reitan finnes både i Singsås og Ålen. Det fremgår ikke av kirkeboka hvilket av sognene disse personene tilhørte.

 

Konklusjonen må vel være at Adam Vessel er eneste mulige far dersom vi forutsetter at Berit Adamsdatter hadde sitt opphav i Gauldalen. Usikkerheten ligger naturlig nok i at Rørossamfunnet tiltrakk seg folk fra andre steder både i Norge og Sverige. Dermed er det en mulighet for at hun kan ha kommet til Røros fra andre steder, og så senere flyttet derfra til Haltdalen. Foreløbig blir denne slektsforbindelsen en hypotese, og så får vi se om det dukker opp flere opplysninger etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  Ordensregel nr. 1: Du må registrere deg før du deltar i diskusjonene. Oppgi fullt navn og korrekt e-postadresse og bruk fullt navn som visningsnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adam Vessel hadde flere barn født før 1720: David Adamsen Vessel født ca 1715, døde ugift i 1758, Maria Adamsdatter født ca 1717 (skifte 1798), gift 1745 med Christopher Ditlefsen. En Anne Adamsdatter ble gift 1753 med Peder Hansen Almaas. Så er det Beritte Adamsdatter  gift i samme tidsrom med Ole Ingbrigtsen. Jeg så ikke ditt innlegg ovenfor. Interessant dette. Navnet Adam finnes tydeligvis også i Os i Østerdalen. Erik Adamsen født ca 1726 har muligens funnet veien til Moen I Os. Jeg fant aldri denne Erik død i KB for Røros.

Endret av Astrid Ryen
Tilføyelse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den sistnevnte Berit ble gift i 1750-åra, er det trolig henne du har funnet som fadder i 1745. Den andre Berit må ha vært gift og bosatt i Haltdalen på denne tida.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.