Gå til innhold
Arkivverket

Innrulleringsmanntall for Vefsn 1766 og 1769


Baard Vidar Pettersen
 Del

Recommended Posts

Det skal finnes et Innrulleringsmanntal for Vefsn (m.fl.) fra 1766 og et Innrulleringsmanntall for Helgeland for 1769. Disse er ikke digitaliserte. Det skulle vel ikke være noen som sitter på kopi av disse manntallene, mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Lars!

 

Men også litt synd.. Hadde håpet at barn skulle være listet opp her også slik de er fra 1809, men det ser ut som det kun er mann i tjenestedyktig alder. Ikke eldre menn heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Grethe Flood skrev:

Den eldste folketellingen i 1769 er nummerisk. Det vil si at den ikke inneholder navn på personene. Den første folketellingen med navn - nominativ folketelling - er den fra 1801.

ja... men med nokre få unnatak, der lister er tekne vare på. Vefsn er eit sånnt unnatak.

 

https://www.digitalarkivet.no/search/sources?s=&from=&to=&archive_key=&jt[]=14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svein Edvardsen gjorde avskrift av og utga i 2003 ”Innrulleringsmantall Helgeland 1766/1769”. For Vefsn er det 2 manntall:

 

”Mandtall over det inroullerede gifte Mandskab som forefantes og mødte paa det holdte aarlige møde på gaarden Rynes 14. juli 1766”, og

 

”Mandtall over det Innroullerede Mandskab for Wæfsens fierding og Leerfiorden, forfattet paa det aarlige møde som holtes paa Leeland for Leerfiorden den 8july og for Wæfsens fierding den 10de dito 1769 efter Gaardenes Matricelnummer.”

 

Det siste omfatter også oppsittere, husmenn og inderster. Men ingen av disse manntallene omfatter barn under 18 år.

 

Svein Edvardsen er død, og jeg vet ikke hvem som nå har rettighetene eller om avskriftene er å få kjøpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til dere alle! Leifs siste innlegg avklarer jo at dette ikke vil være til nytte for meg i dette tilfellet, men det vil være en interessant bok i andre tilfeller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er DIS-Salten som har overtatt skiftene som Svein Edvardsen skrev av. Ellers er også folketellingen for Lurøy og Træna på Helgeland med navn ved

folketellingen 1769, men ikke Rødøy(som Lurøy og Træna gikk under). For mange år siden var jeg på Statsarkivet i Trondheim og leste denne folketellingen

for Lurøy og Træna. Jeg tror ikke den er å finne på internett dessverre, men den burde ha vært der den også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grethe og Baard. Så dere i det heletatt mitt innlegg hvor jeg faktisk la ut link til den søkbare folketellingen 1769 for Verfsn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Anne Lise Hovdal skrev:

Det er DIS-Salten som har overtatt skiftene som Svein Edvardsen skrev av.

Takk for tips, Anne Lise!

36 minutter siden, Anne Lise Hovdal skrev:

Så dere i det heletatt mitt innlegg hvor jeg faktisk la ut link til den søkbare folketellingen 1769 for Verfsn?

Jo absolutt, men jeg glemte rett og slett å kommentere det mellom andre innlegg. Folketellingen vet jeg om og ligger også på den nye søkemotoren, men der er det dessverre ikke listet opp fødested. Det var derfor jeg håpet å finne de samme personene i Innrulleringsmanntallet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da er jo det oppklart Baard. Ellers var skiftene av Svein Edvardsen tidligere å få kjøpt i bokform, og jeg har kjøpt mange av de bøkene(men ikke for

Vefsn siden jeg ikke har slekt der). Han har gitt ut skifter for hele Helgeland 1686-1920(1686-1780,1780-1810, 1811-1845,1846-1880 og 1881-1920)

når det gjelder bøkene. Han har lagt ned et enormt arbeid i dette, og je vet ikke hva jeg skulle ha gjort uten skiftene hans og innsatsen han har 

gjort. Han har faktisk inspirert meg til å skrive av navn fra skifter på enkelte steder i Trøndelag  i Stjør-og Verdal sorenskriveri 1691-1830 som

jeg legger i dokumenter, men det blir nok ikke noen gang søkbart. Det er etter samme prinsipp og på samme måte som det han har gjort det ellers

 

Endret av Anne Lise Hovdal
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anne Lise Hovdal skrev:

Han har faktisk inspirert meg til å skrive av navn fra skifter på enkelte steder i Trøndelag  i Stjør-og Verdal sorenskriveri 1691-1830 som

jeg legger i dokumenter, men det blir nok ikke noen gang søkbart.

Så bra. Du burde legge det ut et sted til hjelp for andre 🙂

 

Ellers skulle jeg gjerne sett samme arbeidet gjort for tingbøkene 🙂 De er tunge å komme seg gjennom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har for dårlige datakunnskaper til å legge det ut for andre. Noen i slektshistorielaget jeg er med i fant at det var umulig å gjøre det jeg har gjort

søkbart dessverre. Jeg har skrevet av navn fra skiftene for Frosta og Åsen 1692-1714, 1727-1785(i samme dokument) og eget dokument for alfabetisk

navnereigster, nye dokumenter for et samme 1786-1830. Har også gjort for Stjørdal og Leksvik, men der mangler noe på 1700-tallet. Har også gjort

 for Skogn, Levanger og Ekne men der manger noe på 1800-tallet som ikke var å finne på mikrofilm eller Digitalarkiv da jeg holdt på. Der trengs det 

nok også nye gjennomgang for det som var tidligere. Syns ellers at tingbøkene for Helgeland på 1700-tallet er bedre å lese enn dem for Trøndelag,

men har nok ikke sett så mye på disse som skiftene i begge områder. Slår gjerne opp for andre i de nevnte skifter da 

Endret av Anne Lise Hovdal
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Anne Lise Hovdal skrev:

 Noen i slektshistorielaget jeg er med i fant at det var umulig å gjøre det jeg har gjort

søkbart dessverre.

...det skal vel vere nokså håplaust før det er "umulig".

Det kan vere eit spørsmål om kor mykje "handarbeid" ein må gjere.  Det er vel i ei tekstfil, er det ikkje? (altså ikkje berre på papir)

Prøv å legge ut nokre linjer her (gjerne i eit emne for seg), så kan evt. andre vurdere kor (u)mogeleg det er.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lagt ut i vanlige worddokumenter, og det vel mellom kanskje 40-45 sider i noen av dokumentene med navn, og så er det jo registerdokument med 

noe mindre antall sider. For meg er det umulig å legge ut noen linjer her slik det ser ut nå. JEg burde vel også hatt noen til å korrekturlese, før jeg eventuelt

skulle publisere. Ellers mangler perioden 1714-1727 med skiftene for Stjør-og Verdal sorenskriveri, og 1701-1714 er skiftedestinasjoner. Det samme gjelder

perioden 1804-1812. Dette begynte jeg med uten å rådføre meg med noen som var flinke på data i 2008 🙂 

 

Ellers kan jeg nok aldri komme opp imot det Svein Edvardsen har gjort av skifteavskrifter, og jeg  forstår jo mer og mer hva han har måttet tyde

av "kråketær" for å gjøre det han har gjort. Jeg har også sett på originalene av flere skifter for Helgeland. Jobben han har gjort med alle skiftene

for Helgeland frem til 1920 er bare enorm! Han har jo også skrevet av noen militærruller og enkelte andre kilder 

 

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 1.3.2019 den 22.38, Baard Vidar Pettersen skrev:

Det skal finnes et Innrulleringsmanntal for Vefsn (m.fl.) fra 1766 og et Innrulleringsmanntall for Helgeland for 1769. Disse er ikke digitaliserte. Det skulle vel ikke være noen som sitter på kopi av disse manntallene, mon tro?

Takket være det fantastiske Arkivverket har jeg nå kopi av begge disse innrulleringsmanntallene, men kun den delen som gjelder Vefsn. Filene er for store til å laste opp her, men dersom noen er interessert er det bare å sende meg en melding med epostadresse så sender jeg som filemail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja takk jeg vil gjerne ha en kopi av disse. Et spørsmål: Finns det flere innrulleringsmanntall fra Vefsn på 1700-tallet?

 

Jeg vet at de som holdt på med Brønnøy-bøkene hadde en "liste" fra 1700-tallet der det fremgikk hvilken gård oppsitterne var født på. Om dette var et innrulleringsmanntall eller en annen type liste vet jeg ikke. Vet heller ikke hvor de har funnet denne kilden. Spørsmålet er om det kan finnes tilsvarende liste for Vefsn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal sende! Det står fødested i begge disse manntallene, men som sagt mangler noen menn. Jeg har ikke funnet andre innrulleringsmanntall i Arkivportalen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Baard Vidar Pettersen skrev:

Skal sende! Det står fødested i begge disse manntallene, men som sagt mangler noen menn. Jeg har ikke funnet andre innrulleringsmanntall i Arkivportalen. 

 

Takker!

 

Jeg tror det er lurt at de som holder på med Vefsn-bøkene sjekker med Tor Mathisen eller Margaret Miller hva denne listen de har funnet for folkene i Brønnøy er, og hvor de har funnet den....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Lars Østensen skrev:

Jeg tror det er lurt at de som holder på med Vefsn-bøkene sjekker...

Bygdebokkontoret i Vefsn  har (ufullstendige) kopiar av lister med desse overskriftene:
 

- Mandtall over det inroullerede giffte Mandskab som forefandtes og mødte paa det holdte aarlige møde paa gaarden Rynes d. 14de July 1766.

Arkivreferanse: Nordlands Amt pakke 10 (Statsarkivet)

93 namn.

 

- General Extract over Alle de i Hans Majestets Mariner Tjenste Inroullerede  af alle 4re fougderier under Nordlands Amt  Ligesom de ere befundne ved de holdte Enroullerings Sessioner i aarene 1768, 1769 og 1770, men Eenhver er anført af den alder, som de opberer i aaret 1770.

Arkivreferanse: Nordlands Amt pakke 13, legg V  (Statsarkivet)

 

- Mandtall / Over det Inroullerede mandskab for Wæfsens Fierding og Leerfiorden forfattet paa det aarlige Møde som holdtes paa Leeland for Leerfioprden den 8de July og for Wæfsens fierding den 10de dito 1769 efter Gaardens matricul Nummer.

Arkivreferanse: Nordlands Amts arkiv Pk. Enroulleringsmandtal 1769.

-

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Knut Skorpen skrev:

Bygdebokkontoret i Vefsn  har (ufullstendige) kopiar av lister med desse overskriftene:
 

- Mandtall over det inroullerede giffte Mandskab som forefandtes og mødte paa det holdte aarlige møde paa gaarden Rynes d. 14de July 1766.

Arkivreferanse: Nordlands Amt pakke 10 (Statsarkivet)

93 namn.

 

- General Extract over Alle de i Hans Majestets Mariner Tjenste Inroullerede  af alle 4re fougderier under Nordlands Amt  Ligesom de ere befundne ved de holdte Enroullerings Sessioner i aarene 1768, 1769 og 1770, men Eenhver er anført af den alder, som de opberer i aaret 1770.

Arkivreferanse: Nordlands Amt pakke 13, legg V  (Statsarkivet)

 

- Mandtall / Over det Inroullerede mandskab for Wæfsens Fierding og Leerfiorden forfattet paa det aarlige Møde som holdtes paa Leeland for Leerfioprden den 8de July og for Wæfsens fierding den 10de dito 1769 efter Gaardens matricul Nummer.

Arkivreferanse: Nordlands Amts arkiv Pk. Enroulleringsmandtal 1769.

-

 

Det er liste 1 og 3 Baard har fått kopi av fra DA, men ingen av disse listene innholder en slik komplett informasjon som tilsvarer det jeg ble fortalt av Margaret Miller fantes i Brønnøy-listen. Jeg mistenker at listen de har funnet ikke nødvendigvis er en "militær rulle". Tor Mathisen var vistnok den som hadde funnet denne listen dersom jeg husker rett. Tror det er lurt at dere sjekker med de som har jobbet frem Brønnøy-bøkene om hva denne listen er, og om tilsvarende liste kan finnes for Vefsn.

 

https://lokalhistoriewiki.no/Bibliografi:Brønnøy_kommune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært interessant om det fantes flere kilder. Og så lurer jeg på om liste 2 du nevner, Knut,  inneholder andre opplysninger enn #3? Trodde ut fra Arkivportalen at det var #2 jeg ba om.

Endret av Baard Vidar Pettersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.