Gå til innhold
Arkivverket

Tekst i skifte i 1809 i Borre - 3 linjer + noen ord


Jon Erik Berg-Hansen
 Del

Recommended Posts

https://media.digitalarkivet.no/view/25367/393

 

Høyre side - litt under midten (Aar 1809 osv. 11 linjer nedover - t.o.m. Hols Annex i Hallingdal - noen ??

De øverste 3 linjene ??


?? ?? Enke Aase Knudsdatter (Hun var Syverts kone) som opholder sig hos sin søn af forrige Ægteskab - Svend Johannesson i en Plads under Gaarden Trageton ?? ??

1. Sønnen Syvert Gjermundsen -(det er feil - skal være Gjermund Syvertsen - øverst på sida står han som boende på Hallingrød i Slagen (Sem)) i Jarlsberg Grevskab ?? ??

2. Datteren Birgit Syvertsdatter ugift 31 Aar gammel, tjenende paa Gaarden Villand.

3. Datteren Margit Syvertsdatter ?? Ellefsen, begge ?? Moderen eller Enken i Hols Annex i
    Hallingdal.

Endret av Jon Erik Berg-Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hei, interessant at du også studerer dette skiftet. Jeg har studert denne slekta en stund da Gjermund Syvertsen Holm er min tipp tipp oldefar. Jeg har akkurat funnet ut at Gjermund er født i Hol, Hallingdal på gården Vindhaug. Navnet hans var Gjermund Sjugurd Vindhaug.

foreldrene er Sjugurd (Syvert) Gjermundsen Gullsten ( v Geilo) og Aase Knudsdatter Vindhaug  (også nevnt som Grøt og Verpe etter 1 ekteskap) 

Gjermund har to søstre Birgit og Margit + tre halvsøsken Svein, Knut og Gunvor, alle ble i Hallingdal. Gjermund er døpt 1774 i Ål, konfirmert i Nykirke 1790, bor da på Haug. Folketelling fra 1801 bor han m foreldre på Dammyra under Apenes.

Han giftet seg 1805 på Strømsøe med Georgine Fredrichsdatter Roeholdt fra Tangen og kjøpte gården Hallingrød i Slagen. Han døde 1814 og var da  coffardi captein.

I folketellingen 1801 er Aase, Syvert og Gjermund bosatt på Dammyra, men hun er også oppført i folketellingen 1801 i Hol som enke 2 gang hos datteren Margit, så Syvert døde kanskje i 1801.

Margit Syvertsdatter er gift i 1800 med Gaute Ellefsen.  Masse informasjon i bygdeboka for Hol, gårdene Vindhaug, Gautesplass, Gullsten, og Verpe, sikkertfler også, jeg har akkurat oppdaget dette! Der er hele slekta til Gjermund! Så forresten at flere kom fra Hallingdal til Borre, bl a Holtan gård.

Hilsen Hilde Hvalø Hansen, Nøtterøy

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.