Gå til innhold
Arkivverket

Hvilket produkt vinner frem? Om Bringsvær-ætten slik den fremstilles i Fjære bygdebok kontra fagtidsskriftet NST


Per Reidar Christiansen
 Del

Recommended Posts

I påvente av en tematråd som drøfter større og mer generelle problemstillinger, benytter jeg anledningen til mer eksplisitt forskningsformidling. Her er tavle 2 fra artikkelen i 2011. Den viser slektskretsen til Ommund Persson i Lia og er forskningsstatus. Del og formidle de som vil (for min del gjerne på Geni og andre redigerbare sider). 

 

0AA2154B-2D95-404D-BA7E-35774A83B642.thumb.jpeg.cddea1565649e5c8c80a70879ec1159d.jpeg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vi kommet langt bort fra Bringsvær-ætten  😎.

Men ett spørsmål enda lengre ut. Har NSF registrert seg  i Grasrotandelen? Eller er forreningen regnet som landsdekkene?

https://www.norsk-tipping.no/grasrotandelen/for-lag-og-foreninger

 

 

(ser at Per Reidar dro debatten tilbake til tema mens jeg skrev.)

Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.3.2019 den 10.16, Per Reidar Christiansen skrev:

Når det er sagt, så finnes det måter å reise penger på. De fleste med bakgrunn fra idrettsmiljøer har jo erfart at kronerullinger av og til redder klubber fra konkurs. Her er det muligheter også for NSF, men det er langt fra sikkert at det er behov for en redningsaksjon. Det spørsmålet får heller besvares av folk tettere på foreningen.

 

Hei Per Reidar 

 

Det var svært opplysende å lese svaret ditt.  Skal rett og slett vurdere å melde meg inn i NSF, så sant jeg er velkommen.

Oppriktig ment. Og skal gjerne være med å hanke inn litt penger om det er nødvendig.

 

God helg.

 

Mvh

Ivar

Endret av Ivar Moe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke det dummeste du kan vurdere, Ivar. Alle er velkomne som medlemmer av Norsk Slektshistorisk Forening. Takhøyden i foreningen er nok større enn du tror og flere medlemmer vil gagne norsk slektsforskning på alle nivåer. Det er viktig at vi også i fremtiden har en plattform for publisering av forskningsbaserte artikler og prosjekter. Resultatene av slike aktiviteter vil alle kunne benytte seg av, uansett om en er relativt fersk eller en dreven ringrev. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.3.2019 den 13.49, Ivar Moe skrev:

 

Hei Per Reidar 

 

Det var svært opplysende å lese svaret ditt.  Skal rett og slett vurdere å melde meg inn i NSF, så sant jeg er velkommen.

Oppriktig ment. Og skal gjerne være med å hanke inn litt penger om det er nødvendig.

 

God helg.

 

Mvh

Ivar

Hei Ivar

Selvsagt er du hjertelig velkommen til å melde deg inn hos oss. Som Per Reidar sier er takhøyden stor hos oss, og vi er ikke som mange tror bare en forening for spesialister heller. Vi har medlemmer helt fra begynnerstadiet og til de som har hatt dette som hobby, bygdebokforfattere og andre som driver mer profesjonelt. Og vi har gode tidsskrifter med interessant stoff for alle gruppene samt alle ressursene som ligger på nettsidene våre. Vi ønsker alle som vil bli medlem velkommen til oss.

Og enda mer om du er i stand til å hjelpe oss å søke penger til prosjekter. Å gå fra passiv medlem til aktiv hjelper er noe vi setter stor pris på og ikke kan få nok av.

Vennlig hilsen Rune

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Dette er en viktig tråd som jeg - symtomatisk?? - har oversett.... 😉

 

Jeg har ikke arbeidet aktivt med Fjære bygdebok, men har bidratt i noe tilrettelegging omkring. Også som tidligere leder av historielaget. Jeg kan ikke svare pva forfatter, dugnadslag eller historielag nå. Men jeg var og er blant dem som gledet meg storlig over at PRC gransket fram og publiserte sikrere kunnskap om våre lokale slekter. Jeg er også takknemlig for den velviljen han/du viste i kontakt med Per Assev tidligere i prosessen.

 

Så må vi merke oss disse kommentarene til det videre arbeidet. Jeg leser med en form for lettelse at dette løftes til et prinsippielt spørsmål. I den sammenheng kan det også være naturlig å drøfte hvordan man evt kan få fram tilføyelser i utgitte publikasjoner. Jeg ser at et par bygdebøker kobler dette mot Lokalhistoriewiki og jeg ser at i Lillesand har man etablert en egen nettside for slike ting. Noen som kan peke på gode løsninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.