Gå til innhold
Arkivverket

Uægte barn - Når fars navn ikke er oppgitt


Tom Asp
 Del

Recommended Posts

Hei,

Kan noen hjelpe meg med å tyde hva som står i tilknytning til dåpen av Christiana Fridericka, døpt 7. feb 1774 i Brunlanes, Vestfold. Mor: Maria Larsdatter fra Hedrum?. Fadder er bl a Christian Endorph (som jeg tror var klokker i Brunlanes på den tiden, og gift med Kirsten Dorthea f. Winther.) En av fadderne heter Petronelle Winther. Men jeg kan ikke se at noen barnefar er oppført, ei heller at han er ukjent. Jeg vet at noen mener at Christian Endorph selv er barnefaren, og det var vel antakelig også han som har ført Christiana Fredricka inn i kirkeboken. https://media.digitalarkivet.no/view/3067/19624/3 Er dette sannsynlig? Jeg mener at jeg ellers alltid ser at en "oppgiven" barnefar er angitt, eventuelt at det er anført at moren ikke kan oppgi noen barnefar. Men her ser det for meg ut som hele spørsmålet er forbigått ....

 

Sannsynligvis gifter Christiana Fridericka seg med skorsteensfeyermester Johan Christian Kynell i 1910. https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000001633937. Hun er da skrevet inn som Fridericke Cristiane Aurstad. I andre opptegnelser er etternavnet / pikenavnet Austad eller Oustad. Jeg har forgjeves forsøkt å finne henne i Folketelligen fra 1801. (For ordens skyld: Det er opphavet til herr og fru Kynel (Kynell / Kindel / Kÿnel ) som levde i Larvik rundt år 1800 jeg er interessert i.)

 

Mvh Tom Asp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om lag sånn

"Døbt den ugiftte Maria Larsdatter af Hedrum Sogn hendes Uægte

datter Christiana Friderica. Test. Madame Petronelle Winter, Magre-

te Perdsd begge af Laurvigen, Christian Endorph, Ole Jensen.

anmældt for fogden d 12te ejusd."

 

- det stemmer at barnefar ikkje er oppgjeven. Nesten 250 år seinare vert det berre spekulasjonar, så sant ikkje det finst meir opplysningar om det

i anna arkivmateriale (brev/brevkopi i arkivet etter presten eller fut, klagemål i tingboka,  har etterlate

seg noko meir om saka (brev i embetsarkiv, klagemål i tingboka).

- Det er ikkje sannsynleg at klokkaren har ført presten sin embetsprotokoll, altså kyrkjeboka.

 

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Da jeg trodde klokker Endorph hadde ført kirkeboken, baserte det seg på en feiltolkning fra min side av noe som står i Lorens Bergs bygdebok om Brunlanes fra 1911, nederst side 136. Jeg ser nå at sogneprest Henne i 1774 i kaldsbogen skriver at klokker Endorph har anskaffet boken i 1766, ikke - som jeg først forsto - at klokkeren har ført boken fra 1766. Igjen tusen takk for tydningen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Tasp skrev:

Sannsynligvis gifter Christiana Fridericka seg med skorsteensfeyermester Johan Christian Kynell i 1910. https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000001633937. Hun er da skrevet inn som Fridericke Cristiane Aurstad. I andre opptegnelser er etternavnet / pikenavnet Austad eller Oustad. Jeg har forgjeves forsøkt å finne henne i Folketelligen fra 1801. (For ordens skyld: Det er opphavet til herr og fru Kynel (Kynell / Kindel / Kÿnel ) som levde i Larvik rundt år 1800 jeg er interessert i.)

 

Hun skrives Austad også ved vielsen (transkripsjonen er feil).

 

Finnes det argumenter for at bruden Fridericha Christiana Austad i 1810 er identisk med den uektefødte Christiana Friderica i 1774, utover at både vielsen i 1810 og dåpen i 1774 fant sted i Brunlanes? At hun ikke kan identifiseres i FT1801 gir grunn til bekymring. Har du vurdert om hun kan være identisk med Friderika Christiana Ausdahl, 23 år, ved Holla jernverk i FT1801?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det tror jeg ikke jeg har vurdert. Dette var et kjempegodt tips! Både i FT 1801 og ved hennes død i Larvik 17. sept. 1842 benevnes hun med etternavnet Ausdahl  Det eneste som taler mot er at alderen er oppgitt til 67 år da hun døde i 1842. Men en feilmargin på 3 år er vel klart innenfor det som var vanlig ... Og som brud i 1810 er hun innskrevet som Austad.

Frk Ausdahl fra Holla kom så vidt jeg forstår fra en relativt velstående familie. "Min" Frederika Christiane gifter seg i Brunlanes i 1810 med en enkemann Johan Christian Kynel fra Larvik. Brudens oppholdssted oppgis til Gudem som nok er gården Gui i Brunlanes. Jeg finner ingen Ausdahl eller Austad eller lignende i bygdebøkene som bosatt på Gui / Gudem. Det må vel bety at bruden i 1810 var tjenestejente e.l. på Gui, dog godt voksen. Hvis det er frk Ausdahl fra Holla, kan man lure på hvorfor ikke familien har holdt bryllupet i Holla eller at den relativt velstående enkemannen, skorsteensfeyermesteren, holdt bryllupet i Larvik der han bodde. Men alt i alt: Jeg synes veldig mye taler for at du har funnet den rette fru Kynel i Larvik. Tusen takk!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Tasp skrev:

Nei, det tror jeg ikke jeg har vurdert. Dette var et kjempegodt tips! Både i FT 1801 og ved hennes død i Larvik 17. sept. 1842 benevnes hun med etternavnet Ausdahl  Det eneste som taler mot er at alderen er oppgitt til 67 år da hun døde i 1842. Men en feilmargin på 3 år er vel klart innenfor det som var vanlig ... Og som brud i 1810 er hun innskrevet som Austad.

Frk Ausdahl fra Holla kom så vidt jeg forstår fra en relativt velstående familie. "Min" Frederika Christiane gifter seg i Brunlanes i 1810 med en enkemann Johan Christian Kynel fra Larvik. Brudens oppholdssted oppgis til Gudem som nok er gården Gui i Brunlanes. Jeg finner ingen Ausdahl eller Austad eller lignende i bygdebøkene som bosatt på Gui / Gudem. Det må vel bety at bruden i 1810 var tjenestejente e.l. på Gui, dog godt voksen. Hvis det er frk Ausdahl fra Holla, kan man lure på hvorfor ikke familien har holdt bryllupet i Holla eller at den relativt velstående enkemannen, skorsteensfeyermesteren, holdt bryllupet i Larvik der han bodde. Men alt i alt: Jeg synes veldig mye taler for at du har funnet den rette fru Kynel i Larvik. Tusen takk!

 

Ja, sannelig, hun kalles "Ausdahl" ved begravelsen: https://www.digitalarkivet.no/kb20061117020294

 

Det er fristende å tro at "Austad" (1810 og 1813) og "Austald" (1816) kan være misforståelser og/eller feiloppfattelser av muntlig informasjon.

 

Det kan jo tenkes at hele familien hadde flyttet vekk fra Holla innen 1810. Hvilke relasjoner det kan ha vært til Gui i Brunlanes, er jo noe å undersøke nærmere. Hun trenger ikke å ha vært tjenestepike; hun kan vel så gjerne ha vært en "losjerende jomfru".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sporet til Ulefos Jernværk i FT 1801 viser seg å være helt rett! Riktignok viser kirkebøkene i Larvik diverse skrivemåter for hennes etternavn (1813: Austad, 1816: Austald, 1828: Oustad, og 1833: Ausdahl.)  Gjelder hhv dåp og konfirmasjon for parets to sønner. Men i en bok om arveoppgjør i Holla finner jeg at smed Anders Ausdahl døde i 1827, og at en av arvingene var "Frederikke Olsdatter, gm Feiermester Hiedel i Larvik." (Feiermesterens etternavn ble skrevet svært forskjellig, men en variant var "Kindel" som jo er ganske likt "Hiedel"). Jeg er nå 100% sikker på at jomfru Ausdahl i Holla i 1801 er den rette! Familien Ausdahl kom fra Fredrikstad av militærfamliie, og faren Ole Ausdahl hadde ved et par tilfeller tittelen sergeant. Frederica Christiana Ausdahl ble døpt i Fredrikstad sogn 15. april 1777. Foreldrene var Ole Ausdahl og Maria Henrichsdatter Timmermann, og det ser ut til at de mannlige fadderne hadde militære grader. https://media.digitalarkivet.no/view/7448/37810/101

Men hva som gjør at hun bor på "Gudem" i Brunlanes før hun gifter seg Johan Christian Kynell (det er slik slekten skriver etternavnet sitt i dag), finner jeg ikke ut av. Det eneste lille antydningen til spor er at sønnene på en av Gui-gårdene ble militær (Gjerpen kompani i Telemark), og at det var slektsvennskap i den forbindelse.

Men uansett, stor takk for hjelpen. Selv hadde jeg dessverre hengt meg opp i etternavnet Austad i stedet for Ausdahl! Men hvor i verden skorsteensfeiermesteren Johan Christian Kynell / Kindel / Kinel / Kÿnel opprinnelig kom fra, har jeg gitt opp å finne ut av .... I FT i 1801 er han innlosjert i Larvik, men før dette vet jeg lite. Navnet tyder på at han var tysker eller danske, men noe sikkert spor har jeg aldri funnet!! Takknemlig for tips også her! Mvh Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er samme mann! Jeg har nok etterlyst opphavet hans på dette forumet tidligere, uten særlig resultat, men jeg skulle så veldig gjerne ha funnet ut noe mer ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Tasp skrev:

Men i en bok om arveoppgjør i Holla finner jeg at smed Anders Ausdahl døde i 1827, og at en av arvingene var "Frederikke Olsdatter, gm Feiermester Hiedel i Larvik." (Feiermesterens etternavn ble skrevet svært forskjellig, men en variant var "Kindel" som jo er ganske likt "Hiedel"). Jeg er nå 100% sikker på at jomfru Ausdahl i Holla i 1801 er den rette!

 

Utmerket - der har du beviset.

 

Skifteavskriften er basert på original skifteprotokoll i Nedre Telemark sorenskriveris arkiv. Arvingene er nevnt øverst på folio 62b, og det er litt kluss som gjør det uklart hva som faktisk står med hensyn til feiermesterens navn. Første bokstav er nok H, men det kan like gjerne være Hindel som Hiedel. Uansett er det åpenbart Kindel som menes; feilstavingen beror vel på at verken Kindel eller hans kone selv var til stede, og så har det blitt en misforståelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.